Habla Møberg Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Ja herregud.. hvorfor ikke velge mellom de tre mest feilbefengte modellene som fins. Picasso, Laguna og Mondeo. Lokale verksteder gnir seg i hendene, nå trenger de ikke tippe Lotto lengre, inntekten er garantert, fremtiden er sikret. Du må åpne øynene. Det var vel omtrent noe slikt jeg fikk til svar den gang jeg var ute etter bil i 2009... Og forrige gang jeg kjøpte bil. Og gangen før der... Og alle disse bilene har vært helt kurante, og relativt rimelige. Eller forresten, den forrige bilen vår, en 2001 Xsara, var forresten den absolutt billigste bilen jeg noengang har hatt. Og blandt de bedre kjøremessig, ut ifra målgruppen til bilen. Så jeg har måtte lære meg å lukke ørene til forutintatte nordboere, og heller se på hva eierne selv sier, hva f.eks folk på forum for akkurat den bilen sier.... Forøvrig mener jeg ganske så bestemt at spesielt Laguna i nyere utgaver kommer eksemplarisk godt ut på feilstatistikker. At den knapt er solgt i Norge, og Renault har et mildt sagt frynsete rykte, gjør det bilen dårligere? Vanskeligere å selge kanskje, men bruktkjøpt kan jo være ytterst gunstig. Som jeg gjorde med Vectra-en vår, i 2009, akkurat da hele halve verden trodde at hele GM og iallfall Opel kom til å gå dukken med mann og mus. Fikk en 5 år gammel bil med nypris på en knapp halv mill, til 173.000,- DET var et godt kjøp det! Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Forøvrig mener jeg ganske så bestemt at spesielt Laguna i nyere utgaver kommer eksemplarisk godt ut på feilstatistikker. Jada du, blank løgn. Svenske bilprovningen har f ex Peugeot 407 og Renault Laguna inne på 10 værste biler listen, over biler med modellrelaterte feil, for tre år gamle biler. HURRA FOR FRANSK KVALITET! Til sammenligning er VW Touran og Toyota Avensis innenfor topp 10 feilfrie biler i statistikken med 0 modellrelaterte feil. Skoda Octava scorer også bra. Renault har flere modeller befengt med modellrelaterte feil. Værst er Renault Espace. Den aller dårligste bilen du kan kjøpe er Chrysler Voyager med dieselmotor, 26,3% modellrelaterte feil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Det er egentlig artig hvordan disse frankofile stadig endrer tidspunkt for når franske biler begynte å bli bra.. Det ligger som regel ca 5 år tilbake i tid. Jeg husker en kollega for noen år siden skulle kjøpe seg Citroen C5 stasjonsvogn med dieselmotor. Jeg advarte på det sterkeste mot å kjøpe fransk bil.. Et snaut år senere fikk jeg grunn til å si "hva var det jeg sa".. Da var hydraulikken ødelagt for 2. gang. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Det er egentlig artig hvordan disse frankofile stadig endrer tidspunkt for når franske biler begynte å bli bra.. Det ligger som regel ca 5 år tilbake i tid. 2007 kan stemme bra det. Med introduksjonen av Laguna lll. Sånn ellers kan du jo foreslå en annen bruktbil hvor selgeren har såpass tro på den at du får 3 års garanti. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Sånn ellers kan du jo foreslå en annen bruktbil hvor selgeren har såpass tro på den at du får 3 års garanti. 3 års garanti er jo ingenting på en sånn fransk bil, de er jo verdiløse etter garantitiden. Til sammenligning behøver ikke VW noe ekstra garanti da produktet deres er såpass bra, og et annet eksempel er Kia som gir 7 års garanti, de har altså god tro på produktet sitt. Uansett er det ikke interessant å basere seg på garanti, for alle turene du må ta til verksted, alle dagene du blir uten bil, og alle turene du skal kjøre på som du ikke får kjørt på, eller blir stående underveis, fordi din nye Renault Laguna streiker, det er også verdt penger - din tid er verdt penger, din lykke er verdt penger. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Uansett er det ikke interessant å basere seg på garanti, for alle turene du må ta til verksted, alle dagene du blir uten bil, og alle turene du skal kjøre på som du ikke får kjørt på, eller blir stående underveis, fordi din nye Renault Laguna streiker, det er også verdt penger - din tid er verdt penger, din lykke er verdt penger. Poetisk og fint formulert. Forbeholder meg imidlertid retten til å ikke kommentere innlegget ditt videre. Vi ser ut til å være rykende uenige og mine gode erfaringer sannsynligvis ikke vil overvinne dine fordommer. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Morsomt hvordan C5en ble ignorert og resten av det jeg skrev ikke ble forstått. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Ta deg en tur på de respektive merkenes forum, og se hvilke feil som går igjen. Å kjøpe bil basert på enkelte menneskers erfaring eller mening, er det ikke noe poeng i å gjøre. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Jeg ville nok vurdert en Mercedes selv. Og ikke en med AMG-understell, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Ta deg en tur på de respektive merkenes forum, og se hvilke feil som går igjen. Å kjøpe bil basert på enkelte menneskers erfaring eller mening, er det ikke noe poeng i å gjøre. Kloke ord. Gjorde selv det på de 2 siste bilene våre, og kunne derved styre unna modeller med svakheter. Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Hei igjen, Har vært bortreist noen dager, og det har vært stillstand ang bilkjøp. Må ut og prøvesitte i hvert fall Vectra + Octavia. Kan hende det blir en tur innom Toyota også, ser det ligger ute massevis av Avensiser til riktig pris men har aldri sett nærmere på dem. Bortsett fra ønske om bakseteplass og en viss komfort så er totaløkonomien veldig viktig. Jeg skjønner at jeg må legge bort ideene mine om hva som er bra og ikke, og heller vurdere hver bil åpent for seg. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hvis valget er Vectra eller Octavia, og man vet at Octavia har bortimot null feil mens Vectra er en Opel, så kan man jo dra slutningen der Den nyeste Octaviaen er jo veldig fin også. Selv har jeg veldig lyst på en Superb.. masse plass! Men kjøpte en Golf for bare 3 år siden så den bør jeg nok bare kjøre til den ramler fra hverandre, mtp økonomien. Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Er redd Octavia kan bli i minste laget i baksetet, men skal prøvesitte før jeg sier hva som er hva. Ellers, begynner å lure på Avensis, nå vingler jeg fælt her men driftssikkerhet/økonomi må komme foran "morsom" og "status" i mitt tilfelle. http://www.autofil.no/911575/toyota-avensis-2007 For eksempel denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42885528 Er det så solid og sikkert som de har greid å promotere, er det spesielle ting å se etter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Skal ikke være spesielt å se etter på dem utenom det vanlige du sjekker når du ser på biler, hovedsaklig at det ikke er noen ulyder når du kjører den og at alt føles korrekt ut. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Har en bekjent som er i Toyota-bransjen, så og si. Beskjeden derfra, om det skulle bli aktuelt for meg å handle Toyota, er å få fatt på en bil hvor alt av service er tatt på merkeverksted. Rett og slett fordi at OM det skulle gå noe i stykker, så vil verkstedet i større grad ta ting på garanti/reklamasjon, selv om garanti-/reklamasjons-tiden strengt tatt er utløpt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Akkurat sånn er det faktisk hos alle sammen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Akkurat sånn er det faktisk hos alle sammen Mercedes og da kanskje? Som knapt gidder å fikse bilen innenfor garanti. Ref. det jeg skrev tidligere i tråden: En kollega hadde en W211 E220CDI, den betalte han minst 10 000 for hver gang han hadde på service. Det verste var at til den prisen så greide de ikke å fylle ut servicehefte skikkelig, så når han skulle ta noe rust på garantien, så endte det verksted som hadde tatt alle servicene på bilen siden den var ny å si at rustgarantien ikke gjaldt fordi servicehefte ikke var utfylt korrekt, godt gjort. Endret 14. august 2013 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Men for all del, prøvekjør før du handler: Jeg hadde Avensis som leiebil (i 2011, bilen var omtrent helt ny) i et par uker, etter at bilen vår ble påkjørt. Det var ikke mye jeg syntes var bedre på Avensis-en kontra Vectra-en for å si det forsiktig. Den hadde litt mykere oppsett på demper/fjør, så den var litt mer komfortabel på rette strekk, men det var tilsvarende mye krenging i svingene. Jeg likte absolutt ikke Avensis-en, men det er meg. Det gjør jo ikke bilen til en dårlig bil Brukbar plass i den, selv om avstand baksete og fremsete var noe mindre enn i Vectra-en, så vi måtte lirke litt for å få plass til barnesetene. Vinglete på slapseføre, men det kan likegodt ha vært dekkene. Brukbare seter framme, og lite motorstøy (bensiner). Akkurat sånn er det faktisk hos alle sammen Hehe, ja det er det sikkert, så igrunnen ikke et stort poeng kanskje Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Mercedes og da kanskje? Som knapt gidder å fikse bilen innenfor garanti. Ref. det jeg skrev tidligere i tråden: Aner meg at det går mer på det konkrete verkstedet? Jeg har flere i familien min med Merce, og som er godt fornøyd med oppfølging og service fra verkstedet de bruker. Og sånn er det for meg med Opel: Jeg er godt fornøyd, faktisk meget godt fornøyd med mitt verksted her jeg bor. Men det verkstedet i Oslo, som har servet min bil fram til 100KKM, har gjort så elendig arbeid og samtidig løyet til meg, at de burde ikke fått lov å holde på slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå