Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilvalg for langkjøring

Anbefalte innlegg

Om du kjøper det siste Auto Motor og Sport kan du se hvilken merker som kommer best ut med tanke på driftsikkerhet og eierkarakter. I følge den vil du få lite problemer med en Renault om den er nyere en 2007.

Men ut fra det som står der er vel de fleste merker bra om du kjøper -07 eller nyere. Med et lite unntak fra Nissan som virkelig sliter med kvaliteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte og nevne Skoda Yeti som Jeremy Clarkson i Topgear mener er verdens beste bil. Den har jeg kjørt en del og er vel ikke helt enig med ham i den, men det kunne jo vært et alternativ å se på. Men du må prøve den. Det nytter ikke å bare se på. Og den har vel det som du er ute etter. God plass til 4 stykker i baksetet, ikke allverden til bagasjerom, nøysom diesel, god bakkeklaring, som regel 4 hjulstrekk og god oversikt samt en ok kjørekomfort.

Lenke til kommentar

eg skjønner at jeg ikke skal lære deg noe om MB, men hva med R? Synes selv det er en fet bil, og med "ubegrenset" økonomi så hadde jeg faktisk vurdert en selv.

R er ikke en stasjonsvogn, men en flerbruksboks.

Passer meg svært dårlig.

CLS er derimot et alternativ ved neste korsvei, Shooting Brake-utgaven er jo rett og slett grisetøff.

En sånn som 63 AMG med 4Matic ville jeg vært svært fornøyd med..

Ved neste bilbytte står det nok mellom E63 AMG og CLS 63 AMG.. med 4Matic selvsagt.

Men det er nok en 5 års tid til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden "status" og "premium" ikke betyr noe for deg, får du mer for pengene ved å velge noe annet enn MB, BMW og tildels Audi. Siden du kjører langt, og ikke skrur selv, bør du se etter et merke med billige deler og lave servicekostnader, og her ryker nok de fleste fra Japan og østen ut (spesielt på delepriser).

Opel er et undervurdert merke i Norge, og forslaget som har kommet tidligere om Astra kan kompletteres med Vectra. Fortsatt lave servicekostnader og (relativt) billige deler, og med Vectra får du en betydelig større bil (stasjonsvognen) enn en Astra, med større motorutvalg og bedre komfort på langtur (selv om Astra ikke er dårlig på langtur den heller). Selv om du i utgangspunktet ikke er særlig interessert i tyske biler, anbefales en prøvetur i et eksemplar før du avskriver merket.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker, så er førstegenerasjon Mazda 6 enn bedre bil enn den "nye" som kom i 2008.

Men den ser jo veldig trist ut :p

Til og med 2006 (mener jeg det var?) modellen ruster som bare nøkken. Fabrikasjonsfeil i sømmene/drenering i kanaler. Ellers virker Mazda til å være god knall, men noe premium-følelse er det ikke mye av. Jeg synes det var mye støy i den ca ´05-modellen jeg prøvde en tid tilbake. Men den holdt seg godt på veien og jeg satt fint i den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tenker på generasjonsskifte som var i 2007-08.

Har vanskelig for å tro at en hel generasjon (02-08) ble produsert med en såpass alvorlig feil uten at det ble rettet på ?

Lenke til kommentar

Glemte og nevne Skoda Yeti som Jeremy Clarkson i Topgear mener er verdens beste bil. Den har jeg kjørt en del og er vel ikke helt enig med ham i den, men det kunne jo vært et alternativ å se på. Men du må prøve den. Det nytter ikke å bare se på. Og den har vel det som du er ute etter. God plass til 4 stykker i baksetet, ikke allverden til bagasjerom, nøysom diesel, god bakkeklaring, som regel 4 hjulstrekk og god oversikt samt en ok kjørekomfort.

Litt for fast i fjæringen etter mitt syn for langkjøring. Og ikke på den sportslige måten.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Har vært veldig aktiv på Finn i det siste, og sammenlignet hva man får av årsmodell og kjørelengde for de la oss si 140-160.000 kronene jeg kan bruke på bil. Har etter hvert endt opp med en slags liste, som nå må gjøres kortere.

Var ute på en liten runde med familien i går etter jobben, for å prøvesitte en del aktuelle kandidater - mest for å sjekke plassen og sittestilling etc. Ingen biler ble prøvekjørt, denne gangen var det bare plass og "følelse" som skulle sjekkes. Rakk over disse, alle hos forhandler:

Citroen C5 nyere type: Ok men ikke av de største. Fikk liksom ikke helt "godfølelsen".

Citroen C4 Picasso: Kjempegode seter + romskip!

Citroen Berlingo ganske ny: Blir nok for mye varebil. "Hard" på alle måter.

Honda Accord: Fant bare en sedan med usannsynlig glatt skinninteriør, for så vidt ok men skal prøve å finne en stasjonsvogn for å prøvesitte igjen.

Renault Laguna: Kjennes bare veldig riktig ut...

Ford S-Max: For stor og for dyr.

Ford Mondeo: Større enn jeg trodde på forhånd, men utgaven vi satt i hadde (for) mye "aluminiums-plast" i dashbordet. Likte ellers denne godt.

Ford C-Max: Gode seter og grei pris, men blir muligens litt liten. Synes også den er litt kjedelig.

Peugeot 308sw: Fin bil og for så vidt stor nok, men de har laget 3 like store bakseter og da er hvert av dem litt i smaleste laget for at to velvoksne tenåringer skal sitte godt der bak. Synd, for jeg likte bilen ellers.

For å finne Opel må jeg reise litt + Skoda har fremdeles ferieåpningstider så det er ikke så enkelt. Skal i hvertfall også sjekke begge disse + finne en annen Accord før jeg ender opp med et par-tre kandidater som skal prøvekjøres.

Av gårsdagens er det kanskje Picasso + Laguna + Mondeo som ga mest positivt inntrykk, synes jeg.

Lenke til kommentar

Og ang MB som fortsatt flere nevner: Det er ikke noe for meg, jeg har ikke økonomi til det. En på jobben har en over 10 år gammel E320 cdi som han har hatt siden den var ny, han er fryktelig glad i den bilen og sier det ikke finnes bedre - men gud bedre når jeg hører hva han bruker på verksted...

Er absolutt med på at det er deilige biler og alt det der, men jeg måtte hatt en mye sterkere økonomi for at det skulle vært aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du har jo egentlig allerede innsnervet listen din, hadde prøvekjørt de 3, faller de ikke i smak har du jo flere alternativer å se til etterpå.

Lenke til kommentar

Kjøpte en ´04 Vectra C stv "Elegance" 2.2 DTi automat med "alt" av utstyr i 2009. Den gang kjørt 100KKM, nå rundet 200KKM.

Sum summarum: Relativt rimelig å eie, overraskende stor (som stv, sedan er mye kortere, OBS!), knallgode seter, og med oppgradert understell (bedre dempere, stort sett) er den en milsluker. Rikelig med komfortutstyr, høyt sikkerhetsnivå. Kom dårlig ut på krasjtest. Ikke pga dårlig bil, men pga manglende beltevarsler og at krasjtestene ikke klarte å ta hensyn til de aktive nakkestøttene som står i disse (Saab-løsning). Ellers har den sikkerhet over normalen: ESP-systemet er regnet for å være noe med det bedre. Det jobber aktivt på 3 hjul samtidig, mot 2 som normalt. Det er finjustert, og lar deg gjøre jobben helt til det nærmer seg kritisk.

Få biler i klassen kan måle seg med denne i størrelse, i praksis. Flere biler har større lastevolum, men å gjøre nytte av alle litrene er spesielt lett i Vectra-en. Da vi kjøpte bilen, prøvde vi med 3 barnseter og å sitte godt både foran og bak, samt få med oss en søskenvogn, trille og diverse bagger med i bagasjerommet. Mondeo-en var den som matchet Vectra-en, ingen andre. Dvs vi prøvde ikke V70, som etter sigende skal ha god plass. F.eks Superb, som skal være sååååå stor, har ikke tjangs å få våre 3 barneseter, og iallfall ikke søskenvognen baki. Den er alt for smal, og bakruten skråner veldig mye, et problem mange stv-er har.

"Ingen" vil ha Opel, derfor er prisen helt i dass. Det er ypperlig når du kjøper, ikke fullt så kjekt når du skal selge.

Har ikke vært feilfri, men ingen store problemer. Foruten service (som jeg har tatt selv), har vi hatt bilen på verksted 2 ganger for feilfiks. Dvs, dieselvarmeren har jeg ikke giddet å gjøre noe med, den sviktet for et par år siden.

Forøvrig finner du ikke bedre lys på en ordinær bil: Opel startet å levere sine "AFL" xenon-lys på disse Vectra-ene, og det er suverent. I senere tid er det kommet flere merker som leverer svingbare xenonlys, men knapt noen kan levere et så bra system som Opel har her: Her endres lyskarakter etter fart, veihelning, sving, og sågar lysforhold. Det verste er at systemet virker også etter flere år :)

Mange snadder-motorer å velge mellom, bla.a. en 3 liters V6 diesel fra Isuzu. Så får du følelsen av å ha et lokomotiv under panseret :green:

Om du snuser på en spesifikk Vectra, gi meg en lenke med detaljer om bilen, så kan jeg gi deg tips om hva du evt bør se etter. De er som sagt ikke feilfrie, og det er noen feil som absolutt bør være ordnet før du handler, og det varierer fra utgave til utgave.

Opel har relativt edruelige priser på ekstrautstyr, så det er ikke umulig å finne utgaver som er fullspekket med fjongt utstyr uten at det merkes særlig på prisen.

Som nevnt tidligere er største utfordringen med Opel å finne en forhandler/verksted som gir service. Kanskje spesielt på østlandet er det flere forhandlere som burde fått seg en tupp i rævv....

Lenke til kommentar

du fikk ikke prøvd en 407 SW? det er jo en bil som er på størrelse med Mondeoen og som har langt bedre bakseter en 307 SW. min bror hadde en 1,6 hdi og var godt fornøyd med den. men han byttet den inn da han kjøpte seg campinvogn og da ble motoren for liten.

men ellers ville jeg ikke vært nervøs for å kjøpe en Renault om jeg var deg. gode biler som har hevet seg mange hakk kvalitetsmessig de siste årene. spesielt etter -07 årgangen.

men Honda er jo en større bil som er den desidert beste Japanske bilen kjøremessig i den klassen som du er ute etter.

Lenke til kommentar

Takk Fikse, skal absolutt se på Vectra før jeg korter ned listen videre.

Bytrollet, joa er klar over 407sw men føler på en måte at den er en generasjon eldre enn noen av de andre, hvis du skjønner hva jeg mener. Samme sa de faktisk hos Bertel O. Steen da jeg var der i går. Den hadde og et hypermoderne utseende da den kom, og ser tilsvarende umoderne ut nå. Men det er nå bare min mening. Sikkert en god bil i seg selv, men jeg føler den faller litt igjennom.

Lenke til kommentar

Renault Laguna: Kjennes bare veldig riktig ut...

Av gårsdagens er det kanskje Picasso + Laguna + Mondeo som ga mest positivt inntrykk, synes jeg.

Får du tak i en Laguna med "R36"-garanti er det jo egentlig ikke så mye mer å lure på.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42745086

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32045779

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Ja herregud.. hvorfor ikke velge mellom de tre mest feilbefengte modellene som fins. Picasso, Laguna og Mondeo.

Lokale verksteder gnir seg i hendene, nå trenger de ikke tippe Lotto lengre, inntekten er garantert, fremtiden er sikret.

Du må åpne øynene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...