Gjest medlem-83883 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Tja, vet ikke om jeg er helt enig med deg Bendorama. Jeg har selv en 2008 Civic FK2, og den er dønn pålitelig, har god plass og mange praktiske løsninger. Det den mangler derimot, er langturkomfort. Det er en del vei- og vindstøy i bilen som blir litt plagsom på lengre turer.Den er også ganske stivt satt opp, har veldig følsom styring og kort akselavstand. Dette gjør at jeg opplever den som litt nervøs i høye hastigheter, og det blir litt slitsomt over tid. Jeg kjørte 460 mil på bilferie med den i fjor, og på E4 nedover Sverige savnet jeg en litt mer avslappende bil når farten begynte å bikke godt over norsk nivå. De siste hovedservicene jeg har fått utført kostet rundt 4000,- hos merkeverksted. Til TS sitt bruk ville jeg nok heller gått for en Accord hvis jeg skulle valgt Honda. Endret 6. august 2013 av medlem-83883 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Honda civic 2006 og oppover burde gjøre susen, nå vet jeg ikke om hengerlast. Bilen har i alle fall knakkende gode bagasje muligheter, samlet med meg et helt set Type R interiør (forseter og bakseter) , spoiler og big time harry handel i sverige med plass til mer! ellers så har vell honda et ganske greit rykte på seg når det gjelder stabilitet til motorene sine. Service er vell heller ikke gale, min mekaniker nevner nå tett og ofte hvor heldig jeg er med bilen når det gjelder service priser, tror jeg pleier å betale 2000,- for full service på den. Småbiler er generelt dårlig egnet til langkjøring, denne Civicen er ikke noe unntak. Jeg husker ellers godt en direktør i Honda uttalte seg om rust for en del år siden, etter det bør nordmenn vite at man ikke skal forvente mer enn 10 års levetid av en Honda. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Småbiler er generelt dårlig egnet til langkjøring, denne Civicen er ikke noe unntak. Jeg husker ellers godt en direktør i Honda uttalte seg om rust for en del år siden, etter det bør nordmenn vite at man ikke skal forvente mer enn 10 års levetid av en Honda. Ikke noe rust å se enda, men nå har jeg tatt vanlig forhåndsregel å tectyl behandlet den, når det kommer til komfort så har jeg aldri hatt bedre, men dog så er Type R setene av en hel annen verden en standard utgave setene, både når det gjelder støtte og at dem er harde. Men skal si meg enig at kanskje det er en bil for det yngre menneske, da den er relativt sportselig i opphenget kontra andre biler i samme klasse. Støynivået med 18" på er faktisk også bedre en i mine foreldres golf highline 2011 med 16" ::2R:: Honda er kjent både i inn og utland å ta litt vell gode penger på service og tjenester, finnes heldigvis mange andre gode alternativer. Endret 6. august 2013 av Bendorama Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Civicen er rett og slett uegnet for utstrakt langkjøring (jada, jeg har kjørt nyere Civic type R) Støynivået er noe jeg personlig ikke tar så tungt, jeg får nok dekkstøy selv fra 20"erne på E-klassen. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Civicen er rett og slett uegnet for utstrakt langkjøring (jada, jeg har kjørt nyere Civic type R) Støynivået er noe jeg personlig ikke tar så tungt, jeg får nok dekkstøy selv fra 20"erne på E-klassen. Smaken er som baken? Har lest utallig innlegg av folk som aldri har hatt bedre seter til både kort og langkjøring, men da blir det nok samenlignet med mye av den "vanlige mann i gate bilen" og ikke "premium" biler. Brukte selv min til pendle bil sist år med rundt 2 timer 20 min kjøretid hver arbeidsdag, herlig kjøretid. Men alder har vell som sakt litt å si! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hei igjen, og takk for tips om flere biler som jeg skal sjekke ut. Dette med bil vekker tydelig følelser, og jeg prøver med denne tråden å utfordre mine egne litt. Hvis jeg med min frankofile bil-legning skulle velge utfra instinkt, så hadde det blitt noe som denne: http://www.finn.no/f...nnkode=42724289 Men, så var det noe med holdbarheten da. Har hatt mange Renaulter med vekslende hell, flere som firmabil og da er ikke vedlikeholdsutgiftene noen stor sak. Bilene har heller ikke blitt så gamle, før de ble byttet inn, så dette med hvordan disse er å eie ved høy km-stand vet jeg ikke. 9-5 og Accord var gode tips, takk for det. Begge er vel kanskje mest kjent for gode bensinmotorer, noen som vet hvordan de er på forbruket? Er glad i momentet og forbruket på Dieselblier, men man skal aldri si aldri... Mondeo er det så j... mange av, så jeg føler jeg går meg litt vill i den jungelen. Den er jo romslig og ikke minst populær, så jeg får prøve å se litt på disse også. Når det gjelder Opel så har jeg ingen problemer med det generelt, men jeg er 192cm høy så min (fordomsfulle) magefølelse sier det blir litt snaut med Astra, som vel er i klasse med Golf/Focus/Megane ... ? Samme er vel tilfelle med Octavia, eller tar jeg feil der? Nyere Laguna ville jeg ikke vært så redd for. Kommer visstnok veldig bra ut på feilstatistikken. Regn med et høyt verditap, men om du skal ha bilen noen år er ikke det noe å bekymre seg over. Ang Saab er det samme dieselmotorene som GM/Opel, så der kan jeg tipse litt: 2.2-dieselen er en Opel-bygget støpejernsdiesel. Dønn solid, lite feil, sterk, dog litt mer tørst enn de nyeste maskinene, men fremdeles lavt sammenlignet med tilsvarende sterk bensiner. 1.9 er Fiat. Sterke maskiner, men de har endel feil som bør være rettet på garanti før du evt handler. Bla.a er det feil på innsugmanifold, hvor virvelspjeld løsner. Har bilen servicehistorikk hos merkeverksted er det mest sannsynlig ordnet, men sjekk. 2.2-dieselen kan chippes til rundt 150 HK, 1.9-en (litt avhengig av versjon) kan chippes til 180... 2.2 dieselen til Honda har fått endel skryt i tester, men hvordan den er over tid? Jada, Mondeo er det 15 av på dusinet. Men klarer du å overleve det, så ble iallfall jeg positivt overrasket over langturegenskapene på den. Men noe sjarmtroll var den ikke :-) 192 cm burde ikke være noe problem i en Astra. Det er en ganske stor bil. Stv-en har omtrent samme volum som Insigna-en, men litt mindre plass til bena i baksetet. Opel har mye bra idag, og dele/service-priser er på det jevne litt under snittet. Har Opel selv, og handler det meste av slitedeler originalt, fordi det knapt er noe å hente på å handle kvalitetsvare andre steder. Men vær obs at du finner deg en OK forhandler/verksted. Største utfordringen med Opel er at de har flere forhandlere som er nærmest kundefiendtlig, men du finner gode også. Min bil hadde vært servet av et Opel-verksted i Oslo, og jeg fant så mye grove feil etter service at jeg hadde vondt for å tro det. Men som sagt, du finner gode også. Klassen Astra-Octavia-etc har vokst seg store og fete siste årene, så dette går det fint an å se på. Ikke så mange år siden at mellomklassebiler ("store" biler som vi gjerne kaller det i Norge) var i denne størrelsen. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Smaken er som baken? Har lest utallig innlegg av folk som aldri har hatt bedre seter til både kort og langkjøring, men da blir det nok samenlignet med mye av den "vanlige mann i gate bilen" og ikke "premium" biler. Brukte selv min til pendle bil sist år med rundt 2 timer 20 min kjøretid hver arbeidsdag, herlig kjøretid. Men alder har vell som sakt litt å si! Rett nok 4-5 år siden jeg satt i en Civic (en middels-vanlig utgave, husker ikke detaljene), men det var jaggu ikke mye langturkomfort i den. Jada, fin bil til sitt bruk, men alt for stram i oppsettet til å være noen milsluker... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Jada, Mondeo er det 15 av på dusinet. Men klarer du å overleve det, så ble iallfall jeg positivt overrasket over langturegenskapene på den. Men noe sjarmtroll var den ikke :-) 192 cm burde ikke være noe problem i en Astra. Det er en ganske stor bil. Mondeo er ikke et helt fjernt forslag, at det er mange av de gjør også at det er vanskelig å selge de.. Det gir igjen fordeler for kjøper som kan regne med større prutningsmonn enn på de fleste andre biler. Astra er på ingen måte en ganske stor bil, det er en knøttebil. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Disse statistikkene er stort sett herlig festlige.. De tar sjelden hensyn til kilometerstand, og en del bilmerker kjøres vesentlig lenger enn andre. Mercedes er et av merkene som kjøres svært langt, og kilometerstand flere ganger så høy som for en gjennomsnittlig Honda er nok noe man må kunne forvente med lik alder. En bil som kjøres mye har større sannsynlighet for å oppleve feil. De statistikkene er uansett mer gjennomført enn påstanden din om at "Mercedes er et bilmerke folk kjører langt". TS: Den Renaulten så ikke for dum ut, de nyere bilene har et ufortjent rykte fra 2 generasjoner tilbake i tid. Vett ikke hvordan kjørekomforten er, det får du nesten finne ut av selv Men som nevnt, verditap kan fort bli et problem, spesielt om du legger til lang kilometerstand. Uansett mye bil for pengene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Astra er på ingen måte en ganske stor bil, det er en knøttebil. I beg to disagree. Fra http://www.dinside.no/113971/test-nye-opel-astra-stasjonsvogn : Men ikke nok med det, Opels nye stasjonsvogn utfordrer også biler som Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring og Volvo V50, i hvert fall når det kommer til størrelse. Astra er nemlig hele 451,5 centimeter lang og 175,3 centimeter bred, noe som betyr at den er klassens største stasjonsvogn. Den store utvendige størrelsen har blant annet resultert i et kjempestort bagasjerom og god plassfølelse. Ja, på ingen måte like stor som de største stasjonsvognene, men noen knøttebil er det ikke. Kan og bekrefte at en person på 190 passer fint inn i førersetet på min Astra GTC. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 De statistikkene er uansett mer gjennomført enn påstanden din om at "Mercedes er et bilmerke folk kjører langt". Du kan jo gjøre noen søk på biler til salgs, og trekke ut km.stand på biler der.. Hvor mange andre 2009-modeller finner du med 3-400kkm på telleren? Her kan du jo se hvordan E-klasse gjør det i statistikken til ADAC: http://tinyurl.com/lbs52fm Litt generelt fra Ladac i 2012: Looking at the breakdown figures for each vehicle class divided, then to German models show quite successful again: in five of the six classes they are at the top with the fewest problems. Was particularly successful this time also the Nissan Micra, he could make 13 place and thus take the lead among small cars. Cheap equally bad? Not so with the Dacia Sandero, it shows that even a low-priced car can provide good reliability. Are particularly negative attention 2012er Series models i20 and i30 by Hyundai, in particular battery problems threw the two models far behind. And also at the German products is not gold that glitters: the VW Eos (to year 2009) marked in the lower middle class up the rear, are striking again, the batteries. TS: Den Renaulten så ikke for dum ut, de nyere bilene har et ufortjent rykte fra 2 generasjoner tilbake i tid. Vett ikke hvordan kjørekomforten er, det får du nesten finne ut av selv Men som nevnt, verditap kan fort bli et problem, spesielt om du legger til lang kilometerstand. Uansett mye bil for pengene. Franske biler har et absolutt velfortjent og opparbeidet dårlig rykte. I beg to disagree. Fra http://www.dinside.n...ra-stasjonsvogn : Ja, på ingen måte like stor som de største stasjonsvognene, men noen knøttebil er det ikke. Kan og bekrefte at en person på 190 passer fint inn i førersetet på min Astra GTC. Det er en knøttebilklasse, at en bil er størst i knøttebilklassen betyr ikke at den er stor. Ingen ved sine fulle fem vil hevde at billigbilen Astra utfordrer A4, 3-serie og V50. Forresten litt artig at C-klasse ikke nevnes i samme åndedrag, men den anses vel å være en klasse over da Skal vi snakke om romslig stasjonsvogn må vi opp i segmentet over, altså A6, 5-serie og E-klasse.. Da har vi en lengde på over 480cm og en bredde på over 180cm. Det er fullt mulig for en person på 190 å sitte ok i en Astra, det betyr fortsatt ikke at det er noe annet enn en knøttebil.. Jeg klarte faktisk å sitte ok i min farmors knøttebil også.. Daihatsu Sirion heter den vel.. Jeg er 193cm høy, og at jeg klarte å sitte ok i den betyr ikke at jeg hadde tatt den ut på langtur. Nå hører det også med til saken at jeg gjerne skulle hatt en større stasjonsvogn en jeg allerede har.. Dumt MB ikke leverer S-klasse som stasjonsvogn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Du kan jo gjøre noen søk på biler til salgs, og trekke ut km.stand på biler der.. Hvor mange andre 2009-modeller finner du med 3-400kkm på telleren? Jeg gjorde det på ebay.co.uk , Mercedes var på ingen måte overrepresentert. Dessuten er det mer relevant hvor stor prosentandel av Mercedesene er kjørt 300-400k og hvor stor prosentandel er kjørt normal kjørelengde. Vil og tro at Mercedes kommer bedre ut bedre i de landene som bruker Mercedes som taxi, har ikke noe inntrykk av Mercedes er overrepresenetert som taxi i UK, slik som gjerne i Norge og Tyskland. Franske biler har et absolutt velfortjent og opparbeidet dårlig rykte. Ser vi på ADAC så gjør spesielt Renault og Citroen det bra. Det er en knøttebilklasse, at en bil er størst i knøttebilklassen betyr ikke at den er stor. Ingen ved sine fulle fem vil hevde at billigbilen Astra utfordrer A4, 3-serie og V50. Forresten litt artig at C-klasse ikke nevnes i samme åndedrag, men den anses vel å være en klasse over da Skal vi snakke om romslig stasjonsvogn må vi opp i segmentet over, altså A6, 5-serie og E-klasse.. Da har vi en lengde på over 480cm og en bredde på over 180cm. Det er fullt mulig for en person på 190 å sitte ok i en Astra, det betyr fortsatt ikke at det er noe annet enn en knøttebil.. Jeg klarte faktisk å sitte ok i min farmors knøttebil også.. Daihatsu Sirion heter den vel.. Jeg er 193cm høy, og at jeg klarte å sitte ok i den betyr ikke at jeg hadde tatt den ut på langtur. Så alt under 5-serie, A6 osv. er knøttebiler? Logikken ut vinduet. Nå hører det også med til saken at jeg gjerne skulle hatt en større stasjonsvogn en jeg allerede har.. Dumt MB ikke leverer S-klasse som stasjonsvogn. Det hører på ingen måte med til saken, med mindre TS deler din klaustrofobi for "trange rom". Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Hei igjen, og takk for gode innlegg og friske meninger. Jeg er ikke på hele tiden, men leser så ofte jeg kan. Bare som et apropos til dette med knøttebiler, i vinter kjørte jeg 2300 km t/r nordnorge i konas 2010 modell Fiat 500 1,3 diesel. Gikk fint som bare det, i snøstorm og kolonnekjøring, men særlig komfortabelt var det ikke. Har altså ikke klaustrofobi for småbiler, det er bare det at jeg gjerne vil ha en viss plass til meg selv, og ikke minst den som er så uheldig å sitte bak meg. Faktisk så betyr bagasjeromsplassen mindre enn bakseteplassen, men noe plass til bagasje må det jo være, dermed er st.vogn eller mpv foretrukket. Må si at bortsett fra Lagunaen som jeg på instinkt sikler etter, så ser den Accorden som jeg ble tipset om tidligere ikke dum ut. Har hittil ikke kommentert tips om C5 og 406, men ser prisnivået er omtrent på linje med Laguna og av disse synes jeg (men det er bare min smak...) at Lagunaen er den fineste bilen. Ellers, mangler tips på Mazda, både 5 og 6? 6'ern ser ikke så dum ut etter faceliften rundt 2007 eller så, men prisene er nokså stive... Takk igjen, til alle som er med. Settes stor pris på, også meninger som går på tvers av mine egne. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Mazda er biler med svært lite feil på. så om du setter det øverst på lista så er den med. men den lider vel litt av det samme som de fleste andre Japanske bilene. de blir fort litt kjedelig å kjøre. og etter noen måneder melder det seg en snikende misstanke om at de må da finnes bedre biler der ute. men av dem så er faktisk Mazda å foretrekke fremfor f.eks. Toyota. Honda har enormt gode dieselmotorer. er ikke sikker på hvor holdbare de er, men de har en god "punch" i seg og er nøysom med dråpene. jeg mener å huske at Honda vinner kåringer, så nær som de vil, med sine motorer. vet b.l.a at 2.0 bensinmotoren som står i S2000 enda vinner kåringer og det er mange år siden den kom ut. Subaru har også svært gode Dieselmotorer som er basert på Boxertekologien. da får du en sterk og nærmest vibrasjonsfri motor som heller ikke bruker for mye på mila. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Så vidt jeg husker, så er førstegenerasjon Mazda 6 enn bedre bil enn den "nye" som kom i 2008. Men den ser jo veldig trist ut Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Du kan jo gjøre noen søk på biler til salgs, og trekke ut km.stand på biler der.. Hvor mange andre 2009-modeller finner du med 3-400kkm på telleren? Her kan du jo se hvordan E-klasse gjør det i statistikken til ADAC: http://tinyurl.com/lbs52fm Litt generelt fra Ladac i 2012: Looking at the breakdown figures for each vehicle class divided, then to German models show quite successful again: in five of the six classes they are at the top with the fewest problems. Was particularly successful this time also the Nissan Micra, he could make 13 place and thus take the lead among small cars. Cheap equally bad? Not so with the Dacia Sandero, it shows that even a low-priced car can provide good reliability. Du utelater jo to relativt viktige momenter fra argumentasjonen din. 1) Mange av disse langkjørte E-klassene har gått med taxigaranti på 3 år/300 000 km. Det er lettere å kjøre bilen til lange kilometerstander med et slikt grunnlag. 2) ADACs statistikker kan inneholde store feilmarginer i forhold til Mercedes Benz, da de aldri får vite om de førerne som blir reddet av denne karen her. Endret 7. august 2013 av Magnum p.i. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg gjorde det på ebay.co.uk , Mercedes var på ingen måte overrepresentert. ebay er på ingen måte representativt for bilmarkedet i UK. At MB i sentraleuropa er biler som gjerne brukes til langkjøring er det ingen tvil om. Dessuten er det mer relevant hvor stor prosentandel av Mercedesene er kjørt 300-400k og hvor stor prosentandel er kjørt normal kjørelengde. Vil og tro at Mercedes kommer bedre ut bedre i de landene som bruker Mercedes som taxi, har ikke noe inntrykk av Mercedes er overrepresenetert som taxi i UK, slik som gjerne i Norge og Tyskland. I UK er det så lite penger i taxinæringen at de bruker Skoda og sånt.. Ser vi på ADAC så gjør spesielt Renault og Citroen det bra. Ja, Renault Twingo gjør det veldig bra, sammen Citroen C1, C4 Picasso, Renault Scenic.. Andre biler som hevder seg er BMW X1, 1-serie, Audi A3, MB A-klasse, B-klasse.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Når bakseteplass er viktig kommer vi ikke utenom Skoda Superb. Det er dessverre en feilhjulstrekker, men bortsett fra det en bra bil. Jeg ville ikke kjøpt den med mindre enn 130hk-motoren, rett og slett fordi den trenger såpass. Stasjonsvogna ligger dog for høyt i pris.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41459099 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38141663 En generasjon nyere, men taxikjørt og med høy km.stand: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36469174 Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Hei igjen, Snylter skrev: Nå hører det også med til saken at jeg gjerne skulle hatt en større stasjonsvogn en jeg allerede har.. Dumt MB ikke leverer S-klasse som stasjonsvogn. Jeg skjønner at jeg ikke skal lære deg noe om MB, men hva med R? Synes selv det er en fet bil, og med "ubegrenset" økonomi så hadde jeg faktisk vurdert en selv. Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Takk Snylter for tips på Superb. http://www.abcnyheter.no/motor/2013/06/13/her-er-bilene-med-best-plass-i-baksetet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå