Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilvalg for langkjøring


Anbefalte innlegg

Kunne trenge kjøpsråd for bruktbil, jeg har hatt firmabil i 12 år og har falt helt av lasset når det gjelder hva som duger og ikke. Må nå kjøpe bil privat, og har en lang ønskeliste.

 

- Jeg kjører relativt langt, ca 40.000km per år. Nesten alt på fine og vintersaltede veier, og mye langkjøring (20mil+ per tur). Mye kjøring i motorveihastighet.

 

- Driftssikkerhet, evne til å tåle (etter hvert) høy km-stand

- Driftskostnader bør være så lave som mulig, både mtp forbruk og dele/verkstedpriser + forsikring etc etc. Er mye i Sverige, og kan bruke verksted der. Skrur ikke noe selv.

- Må lovlig kunne trekke 1300kg varehenger med vanlig B-sertifikat.

- God bakseteplass, kjører en god del med 2 voksne bak. 5 seter holder.

- Pris max 150.000,-

 

I utgangspunktet liker jeg stasjonsvogner best, men er åpen for å se på MPV. SUV er jeg ikke interessert i.

Er svak for franske biler, og tilsvarende ikke så begeistret for de tyske.

Svenske og japanske er jeg nøytral til.

 

Mye av dette er det bare å legge inn på Finn, jeg ser det, men det er dette med driftssikkerhet og driftskostnader...

 

Blir dette for mange ønsker på en gang .. ?

 

V70? S-Max?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

V70 og S-Max var det første som slo meg.

 

V70 med litt motor (2.4D) er veldig gode motorvei cruisere, og har selv kjørt Stavanger - Oslo i en V70 D5, noe som var veldig komfortabelt. Det er også biler som er relativt driftsikre som fort kan kjøre opp mot 300 000km uten større utgifter, dessuten er den fordel at du kan ha svensk service på en svensk bil.

 

S-Max er usedvanlig gode å kjøre i forhold til hvilken type bil det er, dog er det et problem og det er at du "kun" har 150 000 å rutte med, da blir utvalget dårlig og de som ikke er varebiler er ofte allerede kjørt langt(spesielt mtp. at du skal kjøre rundt 40k i året).

 

Utover det kan du jo se på Skoda Octavia, som denne f.eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33532044

Du kan lese mer om den her: http://www.dinside.no/111789/plass-og-komfort

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke begeistret for de tyske?

E-klasse må jo være midt i blinken.

 

Budsjettet ditt er riktignok noe trangt for å få en god en.. Men du bør kunne få en ca -05 med greit utstyrsnivå og ikke så ille km.stand innenfor budsjett.

Er du heldig finner du en med Airmatic, men vær i tilfelle oppmerksom på at dette er dyrt den dagen det feiler.

 

Godtar du høy km.stand kan du klare en faceliftet utgave også, de kom i 2006/2007..

Her er det andre motorer enn før facelift, og bilene regnes for å være bedre.

De har ikke elektroniske bremser lenger, de elektroniske bremsene på pre-facelift regnes for å være fantastiske til det blir problemer.. Da blir de bare fantastisk dyre.

 

Særlig 220CDI-motoren ble bedret ved facelift.. Den gamle motoren er relativt kjedelig, den nye er langt bedre å kjøre og langt kvikkere særlig fra null.

 

Noen eksempler:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41747166

Merkelig utstyrskombo, manuell klima men DVD bak.. Memory på venstresetet ihvertfall, multicontour-seter (seriøst digg!), og handsfree (blåtann)

 

En annen bil som kan være verdt å se på om budsjettet strekker til:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30211045

Her vet jeg lite om utstyrsnivå, gadd ikke å slå den opp i EPC.

270CDI er vesentlig bedre enn 220CDI hva gjelder ytelse.

 

Begge er svært holdbare motorer.

 

E-Klasse stasjonsvogn fra 2003 til 2009 har lov til å trekke 2100kg tilhenger, sedanen kan trekke 1900kg.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

jeg tenker da Peugot 407 SW, kan ikke det være noe? en god bil på lange distanser med en nøysom dieselmotor. jeg er litt usikker på feilraten på den bilen dog.

en annen bil som er mer skuddsikker er en Opel Astra stv. med 1.9 tdci motoren. en undervurdert bil, som kunne vært noe for deg. der tror jeg du får mest for pengene i din situasjon.

 

forøvrig er jeg, for en gang skyld nær sagt, enig med Snylter over her. E-klassen er vel uovertruffen når det gjelder langturskomfort og ikke trenger de å være noe dyrere en andre merker om du leter litt rundt.

og siden du tøffer rundt på gode vinterveier er vel ikke bakhjulsdrift noe problem heller.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt.

 

Fictivision, det er ikke det at jeg misliker de tyske merkene, det er mer det at status betyr null for meg og dermed føler jeg at mye av argumentet for å koste på seg noe såkalt "premium" faller bort.

Har selv ingen erfaring med tyske biler, men har hørt div skrekkhistorier om dele- og verkstedpriser.

Lenke til kommentar

Takk Snylter, for tips.

 

Men, jeg føler at jeg får bekreftet noen av fordommene mine på den 270'en, det står så vidt jeg kan forstå at siste service kostet kr 60.000,-. En ting var at bilen i seg selv ligger litt over mitt budsjett, men når slike verkstedregninger kommer i tillegg, da blir det tungt.

 

En nær slektning hadde en nyere E-klasse, og en av motorene som driver de svingbare hovedlysene ga opp. Lot seg selvfølgelig ikke kjøpe løst, så det ble hele lykten med alt innhold, sagt å koste ca kr 25.000,-.

Lykten ble fikset, og bilen deretter solgt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For min del er det et ufattelig dårlig salgsargument og si at forrige service kostet 60 000.

 

En kollega hadde en W211 E220CDI, den betalte han minst 10 000 for hver gang han hadde på service.

Det verste var at til den prisen så greide de ikke å fylle ut servicehefte skikkelig, så når han skulle ta noe rust på garantien, så endte det verksted som hadde tatt alle servicene på bilen siden den var ny å si at rustgarantien ikke gjaldt fordi servicehefte ikke var utfylt korrekt, godt gjort.

 

Ja, komfortable biler og alt det der, men hadde ikke kjøpt en Mercedes til 150 000 (eller den der til 200 000).

Lenke til kommentar

Service på E-klassen til 60k høres rart ut, her var det nok mer enn bare service for å si det sånn..

Selv på min E500 4Matic er det langt fra slike priser.

 

Lys koster mye penger på dagens biler, og svingbare hovedlys er latterlig dyre uansett hvilket merke bilen er av.

 

Til E-klasse av den typen før facelift koster ny hovedlykt ca 17000,- ferdig montert her i Oslo.. Og i Oslo er det dyrere enn i resten av landet. (Høyere timepriser)

 

 

Men klart, du kan jo følge rådet over og kjøpe deg en Astra.. Sikkert fantastisk bil til langkjøring (NOT)

 

Når man kjører mye og langt er ikke premium status, det er komfort.

Lenke til kommentar

Takk igjen Snylter for velmenende råd.

Jeg kan godt forstå at E-klasse er kongen når det gjelder komfort, plass og kvalitet.

Men, med min lommebok så føler jeg at det jevnt over blir for dyrt, eller i hvert fall med risikoen hengende over seg for utgiftsbomber som jeg ikke vil greie med.

Lenke til kommentar

Nuvel Snylter. Jeg forstår deg slik at du er en smule arrogant ovenfor merker du ikke har sans for, noe som egentlig er helt greit i en diskusjon som dette, men denne "baksnakkingen" av andre merker/modeller virker ikke spesielt troverdig, og iallfall ikke mye til bidrag i diskusjonen.

TS ber om "matnyttige" råd, så la oss alle fortsett med det. Du kan det og, Snylter :-)

Lenke til kommentar

Mye av dette er det bare å legge inn på Finn, jeg ser det, men det er dette med driftssikkerhet og driftskostnader...

 

Blir dette for mange ønsker på en gang .. ?

 

 

 

Absolutt ikke. Du finner en ofte oversett godbit i Honda Accord. Økonomisk dieselmotor, relativt lav kilometerstand, digert bagasjerom, kan trekke 1700 kg tilhenger - og ifølge statistikkene langt mer pålitelig enn den elskede Mercedes E-klasse.

Lenke til kommentar

Vurdert Mondeo? De hadde endel rustproblemer på de tidligere utgavene, men senere skal være normalt grei. En bekjent kjører rundt i en ´06-07 modell med diesel og manuell. Han kjører relativt langt i jobben, tipper på nivå med deg Nordlendingen. Han er meget godt fornøyd med langkjøringsegenskapene på den, og han har da vitterlig hatt 3 barneseter i den, så plassen bak bør være brukbar for 2 voksne.

Litt å ha i bakhodet blir vel også drivstoffutgiftene, slik at det er om å gjøre å ikke kjøpe for stor/tung bil heller?

Nå er den jo tysk da, men blir vel neppe regnet for å være premium, selv om jeg synes den virket fin og fjong å sitte på med. Lavt støynivå, og brukbare veiegenskaper.

 

Skal du ha stv eller kan sedan/kombi være noe? Feks C5 sedan? Vet ikke om det er forskjell på innvendig lengde (i baksete) på sedan/stv, men stv-en er ganske fin i baksetet. Komfort og veiegenskaper er det heller intet å si på, ut ifra det lille jeg har kjørt en slik :-)

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for tips om flere biler som jeg skal sjekke ut.

 

Dette med bil vekker tydelig følelser, og jeg prøver med denne tråden å utfordre mine egne litt.

Hvis jeg med min frankofile bil-legning skulle velge utfra instinkt, så hadde det blitt noe som denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42724289

 

Men, så var det noe med holdbarheten da. Har hatt mange Renaulter med vekslende hell, flere som firmabil og da er ikke vedlikeholdsutgiftene noen stor sak. Bilene har heller ikke blitt så gamle, før de ble byttet inn, så dette med hvordan disse er å eie ved høy km-stand vet jeg ikke.

 

9-5 og Accord var gode tips, takk for det. Begge er vel kanskje mest kjent for gode bensinmotorer, noen som vet hvordan de er på forbruket? Er glad i momentet og forbruket på Dieselblier, men man skal aldri si aldri...

Mondeo er det så j... mange av, så jeg føler jeg går meg litt vill i den jungelen. Den er jo romslig og ikke minst populær, så jeg får prøve å se litt på disse også.

 

Når det gjelder Opel så har jeg ingen problemer med det generelt, men jeg er 192cm høy så min (fordomsfulle) magefølelse sier det blir litt snaut med Astra, som vel er i klasse med Golf/Focus/Megane ... ? Samme er vel tilfelle med Octavia, eller tar jeg feil der?

Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Du finner en ofte oversett godbit i Honda Accord. Økonomisk dieselmotor, relativt lav kilometerstand, digert bagasjerom, kan trekke 1700 kg tilhenger - og ifølge statistikkene langt mer pålitelig enn den elskede Mercedes E-klasse.

 

Disse statistikkene er stort sett herlig festlige..

De tar sjelden hensyn til kilometerstand, og en del bilmerker kjøres vesentlig lenger enn andre.

 

Mercedes er et av merkene som kjøres svært langt, og kilometerstand flere ganger så høy som for en gjennomsnittlig Honda er nok noe man må kunne forvente med lik alder.

En bil som kjøres mye har større sannsynlighet for å oppleve feil.

Lenke til kommentar

Disse statistikkene er stort sett herlig festlige..

De tar sjelden hensyn til kilometerstand, og en del bilmerker kjøres vesentlig lenger enn andre.

 

Mercedes er et av merkene som kjøres svært langt, og kilometerstand flere ganger så høy som for en gjennomsnittlig Honda er nok noe man må kunne forvente med lik alder.

En bil som kjøres mye har større sannsynlighet for å oppleve feil.

 

 

Vet hva som alltid kommer av argumenter fra eierne av de berørte bilmerkene når slike undersøkelser trekkes frem. Herlig forutsigbar reaksjon. Personlig har jeg vært tilbøyelig til å bytte ut min Renault med en E-klasse over lengre tid, men i den prisklassen jeg ønsker å holde meg i er jeg rett og slett for redd for å ende opp med noe som ruster vekk i løpet av de nærmeste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for tips om flere biler som jeg skal sjekke ut.

 

Dette med bil vekker tydelig følelser, og jeg prøver med denne tråden å utfordre mine egne litt.

Hvis jeg med min frankofile bil-legning skulle velge utfra instinkt, så hadde det blitt noe som denne:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=42724289

 

Men, så var det noe med holdbarheten da. Har hatt mange Renaulter med vekslende hell, flere som firmabil og da er ikke vedlikeholdsutgiftene noen stor sak. Bilene har heller ikke blitt så gamle, før de ble byttet inn, så dette med hvordan disse er å eie ved høy km-stand vet jeg ikke.

 

 

Har en 2001 modell Laguna ll som har gått 276 000 kilometer nå. Fjernkontrollen til sentrallåsen har sluttet å virke, og jeg har byttet motoren på vindusheisen på begge sider foran. Ellers har den kun trengt slitedeler mens den har vært i mitt eie, og jeg har hatt den siden den sto på 89 000 km.

 

Laguna lll er jeg ikke særlig kjent med, men når Renault opererer med 3 år/150 000 km bruktbilgaranti bør det være et tryggere kjøp enn mye annet brukt. Min mor kjøpte en splitter ny Megane lll i fjor sommer, og den har vært feilfri i 48 000 km nå.

Endret av Magnum p.i.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Honda civic 2006 og oppover burde gjøre susen, nå vet jeg ikke om hengerlast.

Bilen har i alle fall knakkende gode bagasje muligheter, samlet med meg et helt set Type R interiør (forseter og bakseter) , spoiler og big time harry handel i sverige med plass til mer!

 

ellers så har vell honda et ganske greit rykte på seg når det gjelder stabilitet til motorene sine.

Service er vell heller ikke gale, min mekaniker nevner nå tett og ofte hvor heldig jeg er med bilen når det gjelder service priser, tror jeg pleier å betale 2000,- for full service på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...