RanGuy Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Hallo! Jeg vil veldig gjerne kjøpe en ny PC som jeg kan bruke til litt forskjellig, og som skal stå på rommet mitt. •Hva skal maskinen brukes til? Gaming (Spiller bare Minecraft, men vil veldig gjerne ha en ganske decent FPS (Over 200 på Max settings)). I tillegg ser jeg mye filmer og TV-show, vet ikke om det har noe å si. Vil også være i stand til å recorde og streame. •Prisantydning - Maks 12.000, ikke mer. •Skal maskinen overklokkes? Hva betyr det? Er det lurt? Anbefaler dere det? •Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Intel. •Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc - Trenger ikke tastatur, mus og headsett. •Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer - Vil veldig gjerne ha en Intel Core i7, helst over 3.0 GHz, i tillegg tll 16 GB RAM, laster ned MYE forskjellige ting og mener at jeg har behov for det. Jeg vet ikke så veldig mye om PC, anbefaler dere å kjøpe på nettet eller bygge din egen? Hva er deres erfaringer? Endret 6. august 2013 av RanGuy Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Ettersom jeg leser her så har du ikke så veldig mye erfaring / peiling på data som du også siterer nederst. Tror ikke du vil ha noen utnytte av å blåse av en ekstra tusenlapp på en i7 kontra i5 til ditt bruk. 16GB minne lar seg nok ordne, men du vil mest sansynlig ikke bruke mer en 30% av max kapasitet. Går utifra at du vil ha en ssd som OS / spilldisk og muligens en 3tb disk til lagring. Skjermkort nevner du ikke, men foreslår GTX770 (Asus/MSI/Gigabyte) Når det gjelder hovedkort har du en rekke valg å velge mellom. Skal du benytte deg av trådløs, eller kablet nett? Strømforsyning - TX650 vil nok holde i massevis. Kabinett - Fractal R4 kanskje? Skjerm - BenQ XL2420T ? Alternativ CPU kjøling er også et smart valg. 212 eller NH.D14 for luft eller H100 for vann. Når det kommer til overklokking har de fleste hovedkort idag muligheten for dette så lenge det er et Z kort, og at du har noe annet enn stock kjøler på CPU. Enkelt er det også, med innebygde presets for de som ikke har så mye kunnskap innen overklokking. Og kan da benytte seg av denne funksjonen. Å bygge selv vil spare deg en del penger og du vil ende opp med en bedre maskin enn det for eks komplett klarer å skru sammen til deg til samme pris. Det er forholdsvis lett, og krever minimalt med kunnskap for å få dette til. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 16GB ram har du ikke behov for. (med mindre du har store planer om massivt arbeid med redigering av bilder og video..) Du skal ha den på soverommet - kjøp en skikkelig 3.partskjøler for CPU. Noctua er jeg veldig gla i. 200FPS? Hva slags skjerm kjører du? De fleste skjermer på markedet idag klarer ikke vise mer enn 60... SSD anbefaler jeg absolutt som systemdisk. 120GB holder i massevis. Windows og de mest brukte programmene på den, og spill, filmer og annet rusk på lagringssnurresdisk. i5 fra Intel holder nok i massevis Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Som nevnt over så får du max 144hz altså 144fps på de ytterste skjermene. 60hz = 60fps er standarden idag. Du får også 120hz skjermer som går under kategorien 3d skjerm. Du kan få 200fps, men du vil ikke merke noen forskjell mellom 200 å for eks 100fps på en 60hz skjerm. Og om du har en 3d tv, men for eks 200hz vil ikke denne kunne kobles til for å effektivt gi deg den 200fps'en som nevnt. Dette er pga måten tv'en er oppbygd på og at hdmi gir begrensninger. Alle ville jo kjøpt en 50" 3d tv grisebillig isteden for en noenlunde dyr 24/27" monitor som gir deg max 120hz. V-Sync vil uansett begrense fps'en du får, du kan fint skru den av og se at fps'en øker, men visuelt vil det ha lite å si. Videoer med og uten v-sync finner du masse av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå