Anech! Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Hei! Jeg har nettopp skrudd sammen en ny maskin, og skal installere windows. Har laget en bootable usb, men denne kommer ikke opp i boot menyen. Når jeg sjekker bios står også usb -porten hvor denne er koblet til som empty. Jeg har prøvd alle portene på pcen, men ingen funker. Er det noen som har noen tips om eventuelle endringer som må til i bios for å få til å boote? Eneste valgene jeg har på boot menu er ssden som er i pcen og å starte UEFI built in efi shell.... Eller enter setup, som går inn i bios Jeg har også prøvd å boote fra dvd ved hjelp av en ekstern dvd-brenner. Dette funker heller ikke... De eneste enhetene som vises tilkoblet usb (i bios) er mus og tastatur Hardware: Hovedkort: MSI z87 g45 Cpu: intel core i5 4670k RAM ballistix sport 2x8 gb EDIT: Jeg har prøvd å boote laptopen fra samme usb-stick som nevnt over, og den starter opp.... (er installert windows 7 på den fra før, om det har noe å si) Endret 6. august 2013 av Anech! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Husk å velge boot priority i bios. Du skal også der ha muligheten til å se en liste over harddisker. Sett usb pennen din øverst. Som oftest ignorerer bios boot listen alt annet enn de 2 første harddiskene. Sett pennen din som nr 1 eller 2. Da bør de dukke opp i boot listen din. Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Funker ikke=/ Har satt harddisken som den med lavest prioritet, men er likevel (bare) denne som vises. Kom på at laptopen jeg har testen usb-pennen på, ikke har UEFI, men denne nye pcen har det. Kan dette være grunnen til at det ikke vil fungere? Må det gjøres andre instillinger? Boot mode er satt til legacy+uefi, og trodde dette var nok.. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Er du sikker på at usb pennen din ikke er listet? Det kan jo hende at den har fått et rart navn. Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Jepp, helt sikker! Har som sagt prøvd det samme med ekstern dvd-rom, og den vises heller ikke... Uansett hva jeg gjør, så er valgene i boot menu UEFI: Built-in EFI Shell SATA1 : KINGSTON SC300S37A120G (SSD'en som er koblet til) Enter Setup (da går det til BIOS, slik som om DEL trykkes under oppstart) Fatter ikke hva jeg skal gjøre for å få boota! Inne i bios har jeg noe som heter "Board explorer" som viser et kart over hovedkortet. Dette viser også hvor ulike kontakter er koblet. Har prøvd å koble til både minnepenn, dvd-rom og en ekstern harddisk, men ingen av disse vises som tilkoblede kontakter. Mus og tastatur vises derimot (har byttet om på ulike usb kontakter, prøvd både usb 2 og 3... samme resultat uansett) Prøvde å ta screenshot inne i bios nå, da får jeg også beskjed om "No USB Device is found. please plug USB dongle in then try again." UEFI støtter FAT 32, eller? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Fat32 skal fungere uansett det. Har du intern dvd rom? Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Nope, gadd ikke å kjøpe det, siden jeg har det meste digitalt =P Angrer litt nå! haha Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Ja, når jeg las at du brukte en usb rom så forstod jeg at du ikke kom til å komme noe lengre. Har du ikke en gammel en liggende som kan brukes? Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 gikk og skrudde ut et dvd-rom fra en gammel maskin.... men den får jeg ikke koblet til det nye hovedkortet, da det er en tydelig utdatert kontakt på den... Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Aha, du har den gamle IDE kontakten. Nei da må du nok skaffe deg en ny. Forøvrig får ikke jeg heller installert win fra usb og må bruke cd, men det går greit Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 jepp, er ide på den=P Tenkte jeg var smart når jeg kjøpte meg en ekstern dvd, sånn i tilfelle jeg skaffer meg en tablet eller ultrabook hvor jeg plutselig trenger å koble til dvd-rom.. Menmen=P Tusen takk for forsøkene uansett;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå