Gå til innhold

[Løst] Kjøp av rimelig spill-pc 6000-7000kr av frk. uerfaren

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har blitt så utrolig lei av dårlige laptoper som går seg varme eller slutter og fungere. Den bærbare jeg har nå har jeg hatt i 1,5 år og den går seg varm på ti minutter og slår seg deretter av. Jeg har forstått at jeg kan få mye mer ut av en stasjonær pc, men har dessverre ikke peiling. Jeg håper derfor at jeg kan få en del hjelp her.

Jeg kommer til å bruke pcen til spilling og videoredigering + helt vanlig surfing på nett. Jeg spiller spill som: minecraft, anno1404, simcity4, sims3, candycrush ++ Når jeg spiller vil jeg helst ha max grafikkytelse fordi det er en stor del av spillopplevelsen. Jeg trenger også en pc som takler videoredigering. Jeg har en skjønnhetskanal på youtube og redigerer derfor videoer på 7 - 19 minutter.

Jeg skal prøve å legge meg på prisklassen 6000 - 7000 kroner. Men jeg skulle nok også klare 8000. Det viktigste er at jeg har en pc som fungerer sånn som jeg vil.

Overklokking vet jeg ikke hva er dessverre og kan derfor ikke svare på om dette er noe jeg vil/ikke vil.

Jeg vet heller ikke forskjell på intel- eller AMD - basert, så der er jeg også blank.

Jeg vil trenge absolutt alt til denne pcen da jeg ikke har noe annet enn en bærbar pc i dag.

Jeg spiller i dag mest minecraft survival og gjør det på den bærbare, men det fungerer ikke optimalt. Jeg har intel i5 prosessor, nvidia Geforce gt 540M Cuda 2GB og windows7. Jeg vil også spille multiplayer i minecraft, men dette går ikke på pcen jeg har nå. Med den pcen jeg spiller med i dag kan jeg ha rendering på short, men det jeg ville hatt den på er far.

Jeg skal få til å bygge pc selv med litt hjelp av samboer.

Håper noen her på forumet kan hjelpe meg.

Hilsen Miriam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker min pc til spilling og videoredigering selv, så jeg kan komme med noen tips til å komme igang med hardware jakten :)

Først og fremst anbefaler jeg deg å kjøpe en SSD, fremfor en HDD til operativsystem-disk(samt programmer). Evt. ha en HDD til backup av videoprosjekter.

Til prosessor, så har Intel "regjert" markedet de siste årene. Nyeste serie hetet i5/i7 4xxx(K). (K betyr at prosessoren er åpnet for overklokking)

Til skjermkort hadde vel et Nvidia GTX 760 eller et AMD HD 7950 passet til ditt bruk (pluss litt til)

Hovedkort må støtte prosessor med riktig "Sokkel". Kommer an på om du skal ha Intel eller AMD.

Minne/RAM: Holder med 8GB i massevis. Greit med raskt minne (høy frekvens og lav latency). 1600MHz og oppover er bra. Med nyeste serie CPU fra Intel og nye hovedkort kan du gå opp i 2100MHz ++.

Anbefaler Fractal Design Define R4 til kabinett, hvis du vil ha en stillegående PC. Hvis du synes størrelsen og utseendet er ok. Veldig praktisk kabinett med mange muligheter. Du får mye for penga.

Strømforsyning: bør vel ha 750W. Modulær strømforsyning betyr at du kan ta bort de kablene du ikke trenger, og dermed få bedre plass i kabinettet og bedre muligheter for flytting av varmluft under bruk.

Skjerm må du jo ha, og er viktig for å få en god opplevelse. TN paneler er mest vanlig(billigere) og gir deg rask responstid i bildet, mens IPS paneler gir bedre farger og kontrast, bedre innsynsvinkel, men har noe tregere responstid. IPS er bedre til bilderedigering osv. Jeg bruker IPS selv til spilling, og syns det virker veldig greit.

Vanskelig å få en sykt bra PC + skjerm til denne prisen, men jeg kan prøve å lage noen handlekurver som jeg kan linke til deg når jeg har tid :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Jeg må innrømme at jeg ikke ville kunne sette sammen de forskjellige komponentene du skriver om til en komplett pc. Jeg har dessverre ikke nok kunnskap på hva som passer sammen. Men jeg har allikevel fått et innblikk i hva som er bra deler.

Jeg hadde satt stor pris på om du kunne satt sammen en handlekurv eller to og det er ikke noe hastverk fra min side. Det viktigste er at det er en grei pc til å spille med.

Jeg skjønner at prisen jeg har satt kan gjøre at det ikke blir den beste pcen, men budsjettet er lavt som student dessverre. Jeg får ta det beste jeg kan få :)

Lenke til kommentar

Å bygge en PC idag er igrunnen lekende lett.

Det eneste du bør passe på er at Prosessor og hovedkort passer sammen (samme sokkel)

Og at du velger en CPU kjøler som passer til den gjeldende sokkelen.

Ellers passer stort sett alt :)

Et unntak er om du velger en minnebrikke som ikke er støttet. Men dette står på informasjonen om hovedkortet :)

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/liste/142681

Første utkast. Det du evt. kan legge til er en Prosessor kjøler, DVD/Bluray leser/brenner, mus og tastatur(hvis du ikke har det fra før)

EDIT: Endret på noen av produktene i listen nå, for å få ned prisen til under 8000 kr (uten mus og tastatur, dvd brenner)

BTW, mye bra i listen over også. Eneste jeg vil si noe på er at strømforsyningen kan bli litt i miste laget for en PC med "eksternt skjermkort"(ikke integrert i hovedkortet). I tillegg syns jeg ikke tastatur og mus så noe særlig ut til langvarig spilling eller videoredigering.

EDIT: Ble noe kluss med innlogging på forumet og prisguiden nå. Jeg er iNtensimilla btw.

Endret av iBrick
Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/liste/142681

Første utkast. Det du evt. kan legge til er en Prosessor kjøler, DVD/Bluray leser/brenner, mus og tastatur(hvis du ikke har det fra før)

Kan gå ned i pris på flere av komponentene. Men har ikke tid til mer nå.

BTW, mye bra i listen over også. Eneste jeg vil si noe på er at strømforsyningen kan bli litt i miste laget for en PC med "eksternt skjermkort"(ikke integrert i hovedkortet). I tillegg syns jeg ikke tastatur og mus så noe særlig ut til langvarig spilling eller videoredigering.

Oppsettet ditt overstiger budsjettet med kr 1500+ uten operativsystem, dvd, mus/tastatur og høyttalere. Sett bort i fra litt dårlig lagringsplass er det bra, men jeg ville redusert SSD'en til 120GB og heller lagt til en 2TB HDD.

430W strømforsyning er nok til mitt oppsett. TDP for CPU og GPU er mindre enn 180W tilsammen. Tastatur/mus og høyttalere skulle gjerne vært bedre, men delene holder fint til å komme i gang. Hovedpoenget mitt var å holde meg innenfor budsjett. Derfor ble det ikke plass til kraftigere PSU, GPU og SSD.

Edit:

Skriveleif

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Handlelista er redigert, sånn at det ikke overstiger så mye. Første utkastet var mest for å se hva en PC jeg ville anbefalt hadde havnet på..

Gått ned på CPU nå, til Intel 4570 (uten mulighet for overklokking)

Gått ned på skjermkort, til HD 7790 2GB(!) anbefaler å ha litt ekstra minne på skjermkortet for spilling og videoredigering i Full HD/1080p. Gigabyte lager bra skjermkort med gode kjølere.

Teoretisk sett skal det holde med 430W.. Selv fant jeg ut på den vonde måten hvordan dette ikke alltid stemmer, når jeg skulle prøve å kjøre 2x 7970 med en 750Watt'er.. Så greit med litt ekstra her, spesielt hvis man har lyst til å ha mulighet til å legge til flere komponenter etterhvert. Harddisker osv. Prisforskjellen er heller ikke stor fra 430W til 750W, så why not?

Jeg ser litt annerledes på det når det kommer til SSD/HDD da.. Jeg ville heller kjøpt en 250GB SSD til å begynne med, så har man plass til OS samt alle spill og programmer. Så ville jeg heller lagt til en 1-3TB når man får behov for det. Tror hun fint kunne kjørt på 250GB en stund, med mindre hun skal ha flere 100 timer med HD opptak lagret på pcen. Da må hun seff ha en harddisk i tillegg.

Liker idéen din med m-ATX hovedkort og kabinett. Men må se nærmere på hvor gode disse sokkel 1150 m-ATX kortene er før jeg kan anbefale noe. Foreløbig ville jeg holdt meg til Z87 chipset.

Lenke til kommentar

Masse supert fra begge to. Det jeg lurer på er om det er viktig å ha dvd brenner? Holder det ikke med bare spiller? Også tenkte jeg på kabinett, er det nok med viftene som står inni fra før?

Strømforsyningen har jeg skjønt at bør være mer enn 430W fra andre innlegg her inne også.

Og ja jeg trenger absolutt alt. Jeg vet det er vanskelig å få til med maks 8000kr, men dere må huske på at ingenting er verre enn den pcen jeg har nå som ikke fungerer å spille på. Det som er listet opp over er mye bedre enn det jeg har.

Jeg har mus, en logitech M215. Den er grei. Annet enn det har jeg ingenting.

Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker, men du sparer garantert ingenting ved å velge bort dvd brenner funksjonen mot en som ikke kan brenne :p

Om du skal ha skikkelig strømforsyning må du betale en del for den. Men for dette oppsettet vil en TX650 holde i massevis og er heller ikke så veldig dyr. Skal du ha flere enn 1 kort går du opp til 850 serien.

Lenke til kommentar

Masse supert fra begge to. Det jeg lurer på er om det er viktig å ha dvd brenner? Holder det ikke med bare spiller? Også tenkte jeg på kabinett, er det nok med viftene som står inni fra før?

Strømforsyningen har jeg skjønt at bør være mer enn 430W fra andre innlegg her inne også.

Og ja jeg trenger absolutt alt. Jeg vet det er vanskelig å få til med maks 8000kr, men dere må huske på at ingenting er verre enn den pcen jeg har nå som ikke fungerer å spille på. Det som er listet opp over er mye bedre enn det jeg har.

Jeg har mus, en logitech M215. Den er grei. Annet enn det har jeg ingenting.

Det er ingenting å tjene på DVD-spiller kontra DVD-brenner. Kabinettet jeg har foreslått har nok vifter til mitt oppsett. I tillegg er det støydempet, og det følger med viftekontroller for alle viftene. Det er tull at strømforsyningen må være større enn 430W med mitt oppsett. Det vil trekke ca halvparten på full load. Oppsettet vil fint klare opp til og med Radeon HD 7950. Det er rett og slett tull å kjøpe noe større med ditt budsjett. Her får du et støydempet og godt balansert oppsett til din bruk, der alle komponentene leveres fra samme nettbutikk.

Edit 1:

Det er nok med 1GB DDR5 minne på skjermkortet i de oppløsningene som er aktuelt for deg med valgte skjerm. Her er forøvrig test av skjermkortet http://www.hardware....-version/130766

Edit 2:

Du kan spare kr 420 på å velge et rimeligere (ikke støydempet) kabinett med grei kvalitet http://www.dustinhome.no/product/5010742551/fractal-design-core-1000-usb-3-0-black-m-atx/

Dette dekker inn merkostnaden med å kjøpe CORSAIR CX 750W M, med kr 100 til overs http://www.dustinhome.no/product/5010663150/corsair-cx-750w-m-bronze-atx12v-2-3-modular-psu/

Dette er unødvendig i forhold til mitt oppsett, men hvis du ønsker større PSU er det bare å bytte. Personlig ville jeg heller lagt pengene i det støydempede kabinettet, eventuelt en liten SSD på 60-120GB til operativsystem og de viktigste programmene.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Har sett igjennom forslaget til Omnithunder og det ser ganske bra ut.

På skjerm (og muligens kabinett) er det sikkert mulig å være litt kreativ. Dette burde være mulig å få tak i ekstremt billig eller gratis, og da er for eksempel en SSD innenfor rekkevidde :)

Lenke til kommentar

Hvis en er litt mindre kresen på lydkvaliteten til å begynne med, kan en presse inn 120GB SSD med følgende endringer:

Slett høyttalere.

Bytt skjerm til en med innebygde høyttalere http://www.dustinhome.no/product/5010654806/asus-ve228tr-21-5-wide-tft-led-black/

Legg til lydkabel http://www.dustinhome.no/product/5010117437/deltaco-audio-3-5mm-male-3-5mm-male-2-0m/

Bytt kabinett til http://www.dustinhome.no/product/5010742551/fractal-design-core-1000-usb-3-0-black-m-atx/

Legg til 120GB SSD http://www.dustinhome.no/product/5010660007/kingston-ssdnow-v300-120gb-ssd-7mm-sata-600-mlc/

Total pris blir da kr 8007 + porto (kr 99)

Dette forutsetter at en er fornøyd med 430w PSU. Kabinettet er ikke støydempet, men med disse komponentene vil det uansett være støysvakt.

Lenke til kommentar

Teoretisk sett skal det holde med 430W.. Selv fant jeg ut på den vonde måten hvordan dette ikke alltid stemmer, når jeg skulle prøve å kjøre 2x 7970 med en 750Watt'er.. Så greit med litt ekstra her, spesielt hvis man har lyst til å ha mulighet til å legge til flere komponenter etterhvert.

Jeg skal ikke trekke dette for langt ut fra emnet, men teorien stemmer ganske bra. Radeon HD 7970 har en TDP på 250W+ pr stk. Med 80% effektivitet på PSU'en har du da mindre enn 100W tilgjengelig til resten av systemet.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kommer til å gå for det første forslaget ditt Omnithunder, men skal selvfølgelig lese litt om de forskjellige komponentene først. Bestemmer meg nok ganske så snart.

Tusen takk for all hjelp til nå. Er det noe mer så spør jeg helt sikkert :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg fjernet CD/DVD/Blueray fra både laptop og stasjonær, for meg og mitt bruk, både jobb og privat holder det lenge med USB brikker. Disse kan då få tak i for en billig penge stort sett over alt, men både bedre ytelse og lagringsplass.

Jobber forøvrig som IT konsulent og har installere alle programmer / OS fra usb, eller fra nedlastning. DVD er et dødende marked og Blue Ray har aldri slått helt an.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...