Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Halebein til besvær

Anbefalte innlegg

Hei

I perioder er jeg plaget med en del smerter i det jeg innbiller meg er halebeinet. Dette kommer under og etter perioder med mye litt tilbakelent sitting, slik som nå etter noen lengre flyturer i ferien. Samme skjedde for noen måneder siden etter en lang busstur.

Det er vanskelig å forklare smerten helt. Når jeg sitter helt stille slik som i kontorstolen nå merker jeg lite, men om jeg skifter stilling eller reiser meg merker jeg det. Det er en blanding av vondt og ømt, omtrent som om man beveger på et forstua håndledd/ankel for eksempel.

Det som er litt rart er at dette oppsto første gang om sommeren for tre år siden. Jeg var da ute i båt i ganske høye bølger, og i ett tilfelle ble jeg kastet opp fra setet og fikk et veldig hardt møte med båten igjen da båten (og setet) var på vei opp mens jeg var på vei ned. Resultatet var veldig vondt i ræva, det var rett og slett vanskelig å sitte i flere uker. Dette gikk gradvis over av seg selv (takk for heve-/senkepult på jobb og en ferie ikke lenge etterpå). Gikk aldri til lege i forbindelse med dette.

Imidlertid kjenner jeg at dette er tilbake (dog ikke like kraftig) i perioder slik som nå.

Er det noe vits i å få dette undersøkt eller er det bare å innfinne seg med at slik er det? Det er jo lenge siden skaden oppsto, og det er jo litt rart at dette enten ikke har gått helt over eller blitt mer kronisk.. Anonym poster: c2a10497d0729653de0f9bfc055a022c Anonym poster: c2a10497d0729653de0f9bfc055a022c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undersøk det. Det kan være en pilonidal cyste, som krever (opptil flere) operasjoner for å bli kvitt. Dette er veldig vanlig blandt unge menn, og skyldes en inflamasjon i hårsekkene som følge av inngrodd hår. Vanlig å få i armhulene, i lysken, eller rett over rumpesprekken.

Jeg har hatt dette selv, og tidlige symtpomer var ømhet og svake smerter når jeg satt i lange perioder. Det kom og gikk i starten, men kom tilbake oftere og oftere, og sterkere og sterkere. Jo tidligere dette oppdages, desto lettere er det å bli kvitt det.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Skurupu synes å finne en årsakssammenheng mellom pilonidalcyste og hardt slag på stumpen for 3 år siden. Jeg ville ikke tatt den sluttingen til legen.

Til TS: Ikke usannsynlig har det oppstått en skade/irritasjon i samband med slaget mot halebeinet. Spørsmålet er da om helsevesendet kan hjelpe deg i denne sammenhengen. Så langt bør vi ikke spekulere hva som er selve skaden, men en evt CT/MR ville ha gitt svar på dette. Dersom henvisende lege (din fastlege), kan overbevises i stor nok grad at dette rammer din livskvalitet og/eller kan medføre sykemelding, bør det være nok til en henvisning til spesialisthelsetjenesten.

Lykke til, og god bedring

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to!

Jeg tror nok heller ikke det er en "tvilling".

Det som er litt rart at problemet (smertene) blir helt borte etter en stund, for å komme tilbake dersom jeg har sittet "tungt på ræva" over en periode som for eksempel under en lengre fly- eller busstur.

Nå merker jeg at smertene blir mindre for hver dag. Dagen etter flyturen måtte jeg reise meg omtrent slik gravide reiser seg (ræva opp først), mens nå er det mer ubehagelig enn vondt. Neste uke merker jeg forhåpentligvis ingenting.

Burde jeg gå til lege med dette eller bare la det gå sin gang? Er litt urolig over at det stadig kommer tilbake, men samtidig beroliget over at det blir helt bra mellom hver gang.. Anonym poster: c2a10497d0729653de0f9bfc055a022c

Lenke til kommentar

Undersøk det. Det kan være en pilonidal cyste, som krever (opptil flere) operasjoner for å bli kvitt. Dette er veldig vanlig blandt unge menn, og skyldes en inflamasjon i hårsekkene som følge av inngrodd hår. Vanlig å få i armhulene, i lysken, eller rett over rumpesprekken.

Jeg har hatt dette selv, og tidlige symtpomer var ømhet og svake smerter når jeg satt i lange perioder. Det kom og gikk i starten, men kom tilbake oftere og oftere, og sterkere og sterkere. Jo tidligere dette oppdages, desto lettere er det å bli kvitt det.

En myte at det kreves operasjon for å bli kvitt tvillinger. Jeg ble kvitt det med å skjære den ut på legen, og rense såret hos legen hver dag i en uke.

En myte at det kreves operasjon for å bli kvitt tvillinger. Jeg ble kvitt det med å skjære den ut på legen, og rense såret hos legen hver dag i en uke.

Lenke til kommentar

Myte?

Veldig milde tilfeller kan behandles uten større inngrep. Men det vanligste er operasjon. Og ofte flere.

I mitt tilfelle hadde jeg gått med betennelsen veldig lenge og var absolutt ikke noe mildt tilfelle. Når jeg spurte om jeg måtte ha operasjon sa legen at det var en myte at man måtte ha operasjon, og at man med stor sannsynlighet ville kunne slippe det..

Lenke til kommentar

Myte?

Veldig milde tilfeller kan behandles uten større inngrep. Men det vanligste er operasjon. Og ofte flere.

Årsaken til gjentatte operasjoner er manglende kunnskap blant norske leger. Jeg er operert 6 ganger. De fem første var typiske inngrep slik som de alltid har gjort. Når jeg fikk den tilbake sist gang tok jeg kontakt med Volvat-klinikken i Oslo, der hadde de en annen type operasjon som er forsket på av amerikanske leger. Suksessrate på 95%, hvor de siste 5 % har hatt en operasjon til, så har de vært ferdig.

Inngrepet kalles Bascoms operasjon, og jeg har *bankibordet* ikke hatt tilbakefall siden jeg tok dette inngrepet.

I mitt tilfelle hadde jeg gått med betennelsen veldig lenge og var absolutt ikke noe mildt tilfelle. Når jeg spurte om jeg måtte ha operasjon sa legen at det var en myte at man måtte ha operasjon, og at man med stor sannsynlighet ville kunne slippe det..

Klart du må opereres. Ta kontakt med Volvat og få vurdering av en spesialist på det området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...