Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke regler gjelder for utleie når det er tremannsbolig?

Nimsi

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på hva slags bestemmelser gjelder 3 mannsbolig?

Jeg vurderer å kjøpe et ganske stort hus, hvor det er kjøkken, stue og to soverom i hver etasje. Kan jeg unngå skatt om min del er 50% av det totale arealet? Eller gjelder ikke det når det er 3 leiligheter i et hus?

Og hva om det er flere hus? Hva om det er to hus på samme tomt med to etasjer hver. 4 leiligheter med andre ord, hvor du bor på den ene med 50% av det totale arealet? Hva om du bor på 25% av det totale arealet? Skatter du da på alle, eller på den delen du ikke bor på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Lurer på hva slags bestemmelser gjelder 3 mannsbolig?

Jeg vurderer å kjøpe et ganske stort hus, hvor det er kjøkken, stue og to soverom i hver etasje. Kan jeg unngå skatt om min del er 50% av det totale arealet? Eller gjelder ikke det når det er 3 leiligheter i et hus?

Og hva om det er flere hus? Hva om det er to hus på samme tomt med to etasjer hver. 4 leiligheter med andre ord, hvor du bor på den ene med 50% av det totale arealet? Hva om du bor på 25% av det totale arealet? Skatter du da på alle, eller på den delen du ikke bor på?

Utleie av en flermannsbolig er fra 2012 alltid skattepliktig. "Flermannbolig" oppstår skattemessig når et bygg har minst to leiligheter som kan anses som "familiebolig". "Familiebolig" er en bolig egnet som bolig (i mer enn ett år) for to voksne + et barn i grunnskolealder og krever i praksis enten to soverom eller ett soverom + en meget klart avdelt hems/sovenisje. Derfra er det utleiers sak å sannsynliggjøre at leiligheten ikke er egnet som familebolig og så få skattemyndighetenes aksept for dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utleie av en flermannsbolig er fra 2012 alltid skattepliktig. "Flermannbolig" oppstår skattemessig når et bygg har minst to leiligheter som kan anses som "familiebolig". "Familiebolig" er en bolig egnet som bolig (i mer enn ett år) for to voksne + et barn i grunnskolealder og krever i praksis enten to soverom eller ett soverom + en meget klart avdelt hems/sovenisje. Derfra er det utleiers sak å sannsynliggjøre at leiligheten ikke er egnet som familebolig og så få skattemyndighetenes aksept for dette.

Jaha? Ifølge skatteetaten gjelder de samme regler for flermannsbolig som for andre boliger. Med andre ord kan du leie ut halvparten av

Endringen innebærer så vidt jeg vet at en tidligere kunne leie ut halve tomannsboligen pluss 50% av ens egen halvdel skattefritt, mens en nå "bare" kan leie ut inntil 50% av hele boligen, selv om den er tomannsbolig.

Det innebærer for trådstarter at dersom det er tre leiligheter i boligen, hvor den største har en utleieverdi på 50% av summen av alle tre, så er det skattefritt. Men merk at det er snakk om utleieverdi, ikke areal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør det til utleieverdi? Nå blir jeg usikker her.

Endringen innebærer så vidt jeg vet at en tidligere kunne leie ut halve tomannsboligen pluss 50% av ens egen halvdel skattefritt, mens en nå "bare" kan leie ut inntil 50% av hele boligen, selv om den er tomannsbolig.

Så, i et scenario der man eier tomannsbolig. Jeg leier ut 50%, som er skattefritt. I tillegg skal jeg ha en romkamerat som betaler litt for å bo hos meg. Dette må skattes?

EDIT:

Hva menes med utleieverdi?

Med utleieverdi menes en normal utleieverdi for leiligheten/boligdelen på det frie markedet til det formål arealene er brukt til.

Øh, hvis ut av de 3 leilighetene, har min 16 000 utleieverdi, mens de andre har 8 000,- per stykk, så har jeg 50% av utleieverdien? Blir ikke dette veldig masete å bevise den ene eller andre veien?

Endret av Nimsi
Lenke til kommentar

Hva gjør det til utleieverdi? Nå blir jeg usikker her.

Så, i et scenario der man eier tomannsbolig. Jeg leier ut 50%, som er skattefritt. I tillegg skal jeg ha en romkamerat som betaler litt for å bo hos meg. Dette må skattes?

EDIT:

Øh, hvis ut av de 3 leilighetene, har min 16 000 utleieverdi, mens de andre har 8 000,- per stykk, så har jeg 50% av utleieverdien? Blir ikke dette veldig masete å bevise den ene eller andre veien?

1: Dersom du leier ut både halve boligen og et rom til en kompis må du skatte av alt.

2: Ja, det er litt masete, men sånn er det altså. Skatt og sånn er ganske masete...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Skal på visning fredag, og den ene har veldig mye høyere/bedre standard enn de to andre, og den er litt større i tillegg.

Vi får se hva avgjørelsen blir. Om det er slik at det er basert på utleieverdi, kan det godt tenkes at det blir kjøp =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...