Gå til innhold

"Lurt" i fotobutikk, men hvor ille er det?

Anbefalte innlegg

Hei,

Min bror var i USA, og siden elektronikk er riktig så billig der borte spurte jeg han om han kunne kjøpe et speilreflekskamera og et objektiv til meg. Jeg hadde sett meg ut Nikon D7100 og Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM. JEg hadde også funnet ganske gode priser på disse på nettet, og min bror gikk til en butikk og prøvde å få ned prisen på disse to til prisen jeg hadde sett i en nettbutikk.

Det gikk helt fint, og han fikk kjøpt begge to til prisen jeg så i nettbutikk (940$ for Nikon D7100 og 440$for Sigma objektivet.

Da han kom hjem med varene så jeg at han ikke hadde fått Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM, men Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro.

Etter litt googling virker det som det ikke er allverdens forskjell på disse to, men jeg lurer egentlig bare på hvor "lurt" vi har blitt? Det ser ut som objektivet jeg har fått fortsatt er et godt objektiv (muligens betalt litt over verdi da).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok si at dere ble lurt der, ja. Førsteutgaven av 17-70mm burde nok ikke kostet noe mer enn $300.

Når det gjelder ren bildekvalitet, så er det nok ingen stor forskjell; ulempen er at du går glipp av bildestabiliseringen.

Jeg har selv hatt den utgaven av 17-70mm som du har, men da for Canon; og det er et objektiv jeg trivdes velig godt med.

Lenke til kommentar

Tja, har selv blitt tilbudt feil vare i forhold til det jeg forespurte, tilogmed feil objektivfatning har ekspeditøren klart og lagt på disken.

Om det var gjort med intensjon eller ikke er ikke godt å vite i ditt tilfelle, men det ser du fort hvis det står OC på kvitteringen eller ikke, står det OC har selgeren gitt deg feil objektiv står det ikke OC har selgeren missforstått din forespørsel eller lurt deg.

Mindre butikker venter med og ta inn nye utgaver av en vare til de har solgt ut den gamle utgaven, det hender også at de ikke sier ifra at det faktisk er den gamle utgaven de selger.

Større butikkkjeder kan også gjøre dette, men da kjøper de inn et stort parti med utgåtte produkter og selger dem ofte som en lokkevare.

Men, her i Norge solgte Elkjøp/Lefdal Canon 430 EX versjon1 i et par tre år til samme pris som versjon 2 uten og si det til kundene som spurte etter 430 EX blitser, alle som kjøpte ble lurt siden det faktisk er stor forskjell på disse to blitsene mener jeg, kan hende at ikke alle butikkekspeditørene var klar over at det faktisk var en ny blits-utgave i handelen og solgte i god tro.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Da han kom hjem med varene så jeg at han ikke hadde fått Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM, men Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro.

Du får trøste deg med at nærgrensen til førsteutgaven er noe bedre enn på de to nyeste versjonene.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Det går jo an å sende en mail til dem(hvis du finner mailadressen) og forklare situasjonen, legg ved bilde av objektivet/esken samt kopi av kvittering. Spør om du betalte rett pris for dette. Er de rederlige så kan det jo hende de overfører differansen til din konto.

Lenke til kommentar

takk for gode svar.

Dette er en forretning i New York, og jeg har ikke tenkt meg dit med det aller første. Har tenkt å ta kontakt med de og forklare situasjonen.

Jeg har lest litt om denne bedriften, og utifra folk på Google virker det som de ofte lurer turister. Dermed er det nok begrenset hva jeg kan gjøre i ettertid, da jeg ikke skal til New York med det første.

Litt off topic, men hvor mye har en bildestabilisator å si? kan jeg feks ha mye lavere shutter speed med et OS med bildestabilisator dersom jeg bruker det uten stativ?

Lenke til kommentar

utifra folk på Google virker det som de ofte lurer turister.

Nåja - ofte er det vel heller turistene som lurer seg selv, men selvsagt er det lett å skylde på butikken, få vil innrømme sine egne tabber.

kan jeg feks ha mye lavere shutter speed med et OS med bildestabilisator dersom jeg bruker det uten stativ?

Ja.

Tor

Lenke til kommentar

Det er ganske kjent og generelt advart mot å kjøpe elektronikk i "ukjente" butikker i NY.

Hvis man finner rapporter på nettet at andre har blitt lurt i den butikken så er det en av de hundrevis av butikker som baserer seg på lureri, spesielt luring av turister.

Igjen og igjen så ser jeg forumposter hvor folk spør om råd om hvor man kan kjøpe fotoutstyr til en fordelaktig pris i NY, og alltid er det folk som bor i NY som advarer mot å kjøpe fotoutstyr i andre butikker enn B&H og Andorama + muligens et par til jeg ikke husker navnet på.

Helt vanlig med "bait and switch" i fotobutikker i NY.

Ingen kamera produsent gir så store rabatter at fotobutikkene kan leve av disse lokke-prisene.

All fortjenesten deres er baser på svindel.

Tror du kan være ganske fornøyd med at du ikke ble lurt verre. Du kunne risikert at kamera slett ikke var et Nikon, men f.eks. et "Nikkon" eller "Nekon" eller et ødelagt Nikon.

Ikke send objektivet tilbake hvis butikken sier at de er villige til å rette feilen, du får aldri noe objektiv tilbake.

Alle disse advarslene gjelder for Kanari øyene og Spania fastland også. Hvis du ikke vet hvordan ting skal se ut og er veldig nøye i butikken kan du få mye rart.

Sjekk med Nikon hva slags garanti du har på kamera, kan hende til slutt at det ville lønt seg å kjøpe utstyret Norge

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan hadde det hjulpet?

Ved og bruke kredittkort istedenfor debetkort kan du pengene tilbake fra kredittselskapet hvis du har blitt lurt.

Kredittkjøpsloven gir deg nemlig rett til å fremme pengekrav for mangelfull vare eller tjeneste mot den som har gitt deg kreditten. Men du må ha handlet hos en næringsdrivende og forsøkt å løse saken selv først.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...