Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Audi A3 - sliter ved lav fart

Anbefalte innlegg

Fort 3-4 uker siden så kjøpte jeg en Aud A3 1.6 TDI Sportback 2010, denne har da Automat med 7 gir.

Når jeg ligger i rundt 3-15 km/h så ligger den i 2 gir, (personlig mener jeg at da burde den gire ned til 1 gir.) Dette er jo da en normal fart når man kjører inn i et kryss eller rundkjøring.

Når det da er min tur til å kjøre, så gir jeg jo gass og da virker det som at jeg er på god vei til å kvæle motoren, den bråker akkurat som at man skulle kvæle en manuell gir motor.

Er det noen som har vært borti dette problemet og eventuelt vet hva man kan gjøre? Den har også vært inne på verksted der styringsenheten til girkassa ble byttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kanskje heller et motor problem? Har hatt A3 2.0 TDI med DSG i flere år. Har absolutt ikke opplevd DSG som nykkete.

Har opplevd en del ganger at gassresponsen i kryss og rundkjøring kan være laber, men da fra full stopp. Jeg antok dette var turbo lag.

Fabrikantene gjør alt de kan for å få ned forbruket, det kan nok gå litt på bekostning av kjørbarheten.

Sjekk hva turtallet er når du har dette problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En kompis påstår han merker forskjell på DSG kassa si (Golf 1.6 TDI) etter at dama har kjørt den, girutvekslingen blir lavere pga. hun kjører mer forsiktig. Vett ikke om det er slik de fungerer eller om det er kun han som har en "placebo" feeling.

I så tilfellet får du kjøre mer aggresivt for å få senere girutvekslinger :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har aldri helt forstått Sport mode til DSG på diesel biler, drar turtallet langt over hva som er effektivt i forhold til dreiemoment.

Om du lar den konstant stå i sport mode så vil du få høyere forbruk pga. sen girveksling.

Hadde bare satt den i sport når jeg viste at jeg skulle kjørt sent og byttet til drive ved motorveikcruising ol.

Lenke til kommentar

S-mode er absolutt effektivt. Den 7-trinn kassen ligger på et mye lavere turtall enn jeg mener er naturlig (girer jo mer enn en moped). Ved å kjøte i S-modus ligger den på et turtall hvor kreftene (det lille en 1.6 motor har) kommer med en gang, samt at den girer fortere ned (for å være klar for akselerasjon) samt drar litt lengre.

Enig at diesel dør ut fort, det går fortere frem ved å dra den opp i 4000 enn å gire på 2500 som DSGen gjør.

Lenke til kommentar

Samboer har en Polo 1.2 TSI og DSG og den kan være rimelig treg i lav hastighet/lavt turtall, typisk i kryss etc og da skifter jeg stort sett alltid til S rett før for vesentlig kjappere respons, og så snart jeg er kommet opp i fart igjen skifter jeg tilbake til D og det fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar

etter som jeg har opplevd så virker det som at DSGen "lærer" seg kjøremønstret ditt. jeg har testet litt på egen hånd og det viser seg det at om man er mer aggressiv på gass og bremser, så vil girkassen følge det opp. og det samme blir det motsatt.

det er ellers som Hårek skriver lengre her oppe. fabrikantene ønsker et så lavt forbruk som mulig og det innebærer ofte at de gjør grep på en del ting, motor- gir-styring, elektriske styringsservoer, elektriske gasspedaler, småe turboer o.l, som gjør at det kan gå ut over kjørbarheten og kjøregleden.

så om du har en del saktegående køkjøring vil nok DSGen legge seg på et høyere gir en det som du selv foretrekker. spesielt om det er en svak unnabakke der du kjører inn mot rundkjøringen. da vil den gå ut i fra at bakken fortsetter og du enda står i kø og ikke i en rundkjøring. den vil derfor starte i andre gir og selvfølgelig medbring en del rykking og brummling da.

prøv å sette den i "S" neste gang rett før du kommer til rundkjøringen. jeg tror det vil ta vekk problemene dine.

Lenke til kommentar

Riktig som Bytrollet skriver: DSG, og S-tronic, som den heter på Audiansk tilpasser seg sjåføren og "husker" aggressiviteten eller passiviteten de siste 20-30 km. Derfor opplever folk som har lånt bort bilen sin at den er litt "rar" når den kommer tilbake dersom de som har lånt den har hatt et annet kjøremønster.. Den skal ikke gire ned i 1. med mindre du står stille, og over tid vil den venne seg til at du "gir på" mer i de situasjonene.. Pass på at du bruker bilen som det så pent heter, sett den i Sport og kjør litt aktivt og se om det hjelper.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Gjør ikke alle nyere automater det samme da?

egentlig ikke. men de begynner å bli mer "normale" nå. grunnen er drivstofføkonomi.

men Vag-gruppen har brukt denne type teknoligi i en del år nå. med vekslende hell. de første multitronic girkassene er vel ikke det som blir først dratt frem i festtalene. og skal vi være ærlige, så var de første DSG-kassene også noe, skal vi si, varierende i sine giringer.

men de fleste produsenter har hatt vekslende hell med sine "inteligente" girkasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...