Gå til innhold

Er Breivik psykisk syk, selv om han ikke er utilregnelig?

Anbefalte innlegg

Ja. Og jeg er enig med deg i at han mest sannsynlig er syk. Men ingen diagnose er blitt knyttet til dommen, og sånn sett er det greit at du sier han er syk, men det er da kun din egen personlige mening, og ikke noe man kan sette to streker under.

Drar du dette ut av ræva eller? Les dommen, og les de siste sidene av den siste psykiatriske rapporten, og se om det stemmer overens med det du skriver her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mao. diskusjonen her om han er psykisk syk er egentlig bare en subjektiv oppfattelse hos "meningmann"av hva man mener er "syk oppførsel". Det er definitivt sykt å drepe mennesker, men det virker jo som om det i Breivik sitt tilfelle da ikke er noen sykdom som kan spores tilbake til handlingene hans.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det samme. Det er dessuten irrelevant. Poenget er at det er en rekke psykiske tilstander som kvalifiserer som "sykdom" uten å gjøre deg utilregnelig. (I tillegg kommer jo det åpenbare at han fint kan være syk i dag uten å ha vært det 22.7.2011)

JA, da er han ikke syk nok. Du må forstå at han har fått en dom som sier at han er tilregnelig og er satt i fensel med "norges strengeste straff".

Lenke til kommentar

Så det dere sier er kreft, HIV, Malaria og influensa ikke er sykdommer fordi det ikke gjør mennesker utilregnelige??

En narsissistisk person som dreper mennesker på grunn av sitt syn på egen og egen rase og religion sin fortreffelighet ville ikke drept mennesker dersom vedkommende ikke hadde narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

Samtidig så er det ikke greit å drepe noen bare fordi man har mer lyst til å drepe noen enn det normale mennesker har:

Det er bare "greit" å drepe mennesker i selvforsvar ELLER om man ikke forstår hva man gjør eller på annen måte ikke kan kontrollere sine egne handlinger; Da er man utilregnelig.

Øvrig sykdom kan selvsagt spille inn uten at man blir utilregnelig av den grunn.

En psykopat som dreper er psykisk syk selv om vedkommende ikke er utilregnelig.

En person med asbergers er psykisk syk selv om vedkommende ikke er utilregnelig.

En person med HIV er syk selv om vedkommende ikke er utilregnelig.

En paranoid person som er tilregnelig er tilregnelig selv om vedkommende er paranoid.

En schizofren person som er tilregnelig er tilregnelig selv om vedkommende er schizofren.

... MEN en utilregnelig person er også utilregnelig, syk eller ikke.

Samtidig som en syk person er syk, tilregnelig eller ikke.

=============

1: Han er syk

2: Og tilregnelig

Det er ingen problem med at han er både 1 og 2.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Drar du dette ut av ræva eller? Les dommen, og les de siste sidene av den siste psykiatriske rapporten, og se om det stemmer overens med det du skriver her.

Den siste psykiatriske rapporten var kun rådgivende, akkurat som den første, Det er ingen automatikk som tilsier at når dommeren velger å si at Breivik er tilregnelig så har hun samtidig slått fast at Aspaas/Tørrisen sin rapport er korrekt. Ja, hun valgte å lene seg mer på den siste rapporten enn på den første, men hun har IKKE tatt stilling til om den ene eller den andre er korrekt. Som sagt: Det er ikke hennes jobb. Hun kan juss - ikke psykiatri.

Breivik har ikke noen diagnose (Unntatt Asperger) men det finnes mange meninger om hvilke diagnoser han evt kan ha. ingen av dem sitter på noen fasit. Ikke før han evt gjennomgår en utredning - men det ønsker han jo ikke selv så da er det utelukket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja en person kan selvsagt være syk og tilregnelig, men for Breivik har da ikke evt. sykdommer han har sammenheng med handlingene han gjorde, og da skjønner jeg egentlig ikke hva som er diskusjonsemnet? Det var Breivik selv som utførte og planla handlingene sine. Ikke en eller annen sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er en psykopat syk?

Er ikke det en sykdom som forklarer hvorfor mennesker med sykdommen utfører grusommen handlinger i mye større grad enn ikke-psykopater, uten anger?

Mangel på empati --> Man har lettere for å skade andre mennesker

Narsissisme --> Man har lettere for å ignorere andre mennesker sine meninger og rettigheter til fordel for egen vinning

Vrangforestillinger --> Man anser noe som noe annet enn hva det faktisk er

...

En uempatisk person med narsissistiske vrangforestillinger vil ha et virkelighetsbilde som avviker betraktelig fra det normale mennesker har.

Tenk deg at du er på en gård med robothøns.

Det er gjerne slike samfunnet ble opplevd for terroristen.

Det gjør han ikke utilregnelig, men forklarer oppførselen;

Sykdommen førte til handlingene.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Fakta: Terroristen er psykisk syk Det var noen som påstod at han var psykisk frisk.
I den grad man kan karakterisere de nevnte egenskaper som sykdommer. Men uansett er det ingen av disse "sykdommene" som setter noe likhetstegn ved det å bli/være morder. En Morder kan gjerne ha vrangforestillinger eller være en narsistisk psykopat, men en morder kan like gjerne også ha influensa og bronkitt.
Lenke til kommentar

Fakta: Terroristen er psykisk syk

Det var noen som påstod at han var psykisk frisk.

JEG mener at det er galt å forårsake unødvendig lidelse for egen forlystelse.

men eg trudde eg leste at han var frisk, noe som dere har sagt e feil.

Lenke til kommentar

I den grad man kan karakterisere de nevnte egenskaper som sykdommer. Men uansett er det ingen av disse "sykdommene" som setter noe likhetstegn ved det å bli/være morder. En Morder kan gjerne ha vrangforestillinger eller være en narsistisk psykopat, men en morder kan like gjerne også ha influensa og bronkitt.

Influensa og bronkitt fører ikke til at mennesker har et forkvaklet verdensbilde, og ei heller til at mennesker oppriktig vurderer andre mennesker sin verdi som null fordi de har en annen politisk mening enn deg selv.

Høysnue gjør ikke at du tror at du gjør landet en tjeneste ved å drepe barn.

men eg trudde eg leste at han var frisk, noe som dere har sagt e feil.

Det du har lest, dersom det du leste var riktig, er at han ble regnet som tilregnelig av retten.

Det du har lest, dersom det du leste var riktig, er at han er sprø som en ristet kjeks.

Lenke til kommentar

Nesten.

Han er alvorlig psykisk syk men tilregnelig.

MEN det som provoserer MEG med denne saken er at jeg har venner som ikke har RÅD til å studere, og har selv ikke RÅD til å studere -- fordi kostnadene av å leve med barn er så høye at jeg må frasi meg foreldreansvaret ELLER min mennesklighet ELLER selge huset og bo i et bøttekott sammen med barna mine for å kunne studere.

Jeg MISUNNER terroristen studiemulighetene han har, noe helt for jævlig.

Utdannelse burde vært betraktelig mye rimeligere å få til, og da snakker jeg ikke bare om penger... men rimelighet både som i pris og som i letthet å få til.

Samfunnet TJENER PENGER på mennesker som har utdannet seg, og likevel krever de utrolig mye penger for å la mennesker utdanne seg.

Å ta en utdannelse koster penger for studenten, uansett hvordan du vrir eller vender på det.

Men terroristen får dette betalt og får studere med betalt mat, lunken kaffe og fritid på toppen av studiene, mens jeg må selge huset OG jobbe 50% om jeg skal studere.

Men du får gratis skolegang du også! Høyere utdanning også! Forskjellen er at du må betale for kost og losji, noe ABB slipper. Men vist du ikke har unger, får lov til å bo hos dine foreldre gratis, så får du også helt gratis skolegang. Abb er fratatt friheten og med den muligheten til å forsørge seg selv. VI kan vel ikke fengsle folk og forlange at de skal betale for kost og losji? Eller? Jeg føler det også litt "urettferdig" men vist man tenker objektivt på det er det jo logisk.

Men om da ingen av disse sykdommene lovmessig sett kan knyttes til handlingene han har gjort så er det vel irrelevant å diskutere hvorvidt han er psykisk syk eller ikke?

Jo, det er jo relevant. Han sitter på forvaringsdom.Syke folk som blir friske endrer ofte oppfattning av omgivelser og resten av verden. Vist han finner ut av at alt han har gjort,tenkt osv er feil vil han faktisk slippe ut i sammfunnet en dag. Kristian Halvorsen vil ikke være i stand til å forhindre dette,hehe. JEG tror at han kommer til å ende sine dager i fengselet, men det er en helt reel mulighet for at han kommer ut. Ergo må mannen få utdanning som resten av det avskummet som sitter inne i Norske fengsler får.

mener du at han ikke fortjener å lide?

Absolutt ikke! Gå i deg selv mann!

Det som er relevant er at vist mannen er litt psykisk syk så kan hans virkelighetsoppfattning og ekstreme meninger endre seg vist han skulle bli 100% frisk. Ergo burde mannen få utdanning.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Influensa og bronkitt fører ikke til at mennesker har et forkvaklet verdensbilde, og ei heller til at mennesker oppriktig vurderer andre mennesker sin verdi som null fordi de har en annen politisk mening enn deg selv.

Nei, men det gjør heller ikke nødvendigvis noen av de andre tingene du har nevnt. Man kan helt fint ha forvaklede verdensbilder både som "normal" og som schizofren.Poenget er hva man bestemmer seg for å gjøre med det. Etter det jeg leste hadde han heller ikke mangel på empati men brukte kjemiske midler for å undertrykke følelser han måtte ha i forhold til gjennomføringen. For ham var mennesker trolig like mye verd som for land som går til krig med hverandre. Utifra det han ble dømt som så var det mennesket Breivik som utførte og planla handlingene. Ikke evt. sykdommer han hadde. Om det var sykdommene som gjorde hadde han jo blitt utilregnelig.
Lenke til kommentar

Nei, men det gjør heller ikke nødvendigvis noen av de andre tingene du har nevnt. Man kan helt fint ha forvaklede verdensbilder både som "normal" og som schizofren.Poenget er hva man bestemmer seg for å gjøre med det. Etter det jeg leste hadde han heller ikke mangel på empati men brukte kjemiske midler for å undertrykke følelser han måtte ha i forhold til gjennomføringen. For ham var mennesker trolig like mye verd som for land som går til krig med hverandre. Utifra det han ble dømt som så var det mennesket Breivik som utførte og planla handlingene. Ikke evt. sykdommer han hadde. Om det var sykdommene som gjorde hadde han jo blitt utilregnelig.

Men saken her er jo om han skal få utdanning. Da er det jo på en måte relevant om mannen er psykisk syk eller ikke. Selv om det ikke kvalifiserer til utilregnelighet. Du er enig i at narsistiske,ustabile personer med svært gradiose forestillinger om seg selv(Her må du da se at mannen ikke er 100% frisk i toppen, alle ser disse grandiose tankene han har om seg selv) som blir friske( ta det med ro, det er bare noen promille som blir frisk at slikt) faktisk kan endre bildet de har av verden,familien,politikk,sammfun osv. Ser du hvor jeg vil henne?

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Og også noen som hevder at så lenge det ikke er enighet om noen diagnose så kan vi ikke konkludere med at han er syk (selv om vi, og mange med oss, kanskje tror han er det.)

Advokaten hans var nå 100% overbevist om at mannen ikke var frisk i hodet ;-) Det er han som har hatt mest med mannen å gjøre i grunnen, men som han selv sa, han er ikke noen psykriatiker. Han slet seg også mye i håret pga ABB sin fremtoning da dette ville gjøre det mye vanskeligere å få han dømt tilregnlig, som klienten absolutt ville.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Det du har lest, dersom det du leste var riktig, er at han ble regnet som tilregnelig av retten.

Det du har lest, dersom det du leste var riktig, er at han er sprø som en ristet kjeks.

hahhaahaha xD I finded you comment amusing :D Ristet kjeks...

*just a random msg to they you that I loled*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...