Gå til innhold

Vil ha både lite og stort kamera... er jeg veldig irrasjonell?

Anbefalte innlegg

Størrelsen på objektivene er også viktig, jeg har ett oppsett med eksernt blitz, hus, og 6 objektiv i en Domke FX5B kamerabag: http://www.bhphotovi...t_Bag_Sand.html

AtW

Jeg har et kompakt-kamera med 2.7x crop (som Nikons J/V-serie) (forholder seg sånn sett til min 7D omtrent som min 7D forholder seg til FF) som går greit inn i en manns dongeri-lomme.

10.4mm f/1.8 på 2.7x crop tilsvarer 17.6mm f/3.0 på 1.6x crop (eller nesten 17mm f/2.8 som jeg har på normal-zoomen eller 28mm f/4.9 på FF). Tele-sida er en annen historie (tilsvarende 62mm f/8.3 på Canon crop eller 100mm f/13 på FF).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hus, batterigrep og alle objektiv er nå solgt...

I går gikk jeg til innkjøp av ett Olympus OM-D E-M5

Har ikke testet kamera 100% men til nå er jeg særdeles fornøyd med kjøpet, det eneste jeg kan sette fingeren på er en konstant liten suselyd.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hus, batterigrep og alle objektiv er nå solgt...

I går gikk jeg til innkjøp av ett Olympus OM-D E-M5

Har ikke testet kamera 100% men til nå er jeg særdeles fornøyd med kjøpet, det eneste jeg kan sette fingeren på er en konstant liten suselyd.

Oppdater firmware, så forsvinner susingen fram til utløseren er trykt halves ned. Det er stabilisatoren som jobber.

AtW

Lenke til kommentar

Oppdater firmware, så forsvinner susingen fram til utløseren er trykt halves ned. Det er stabilisatoren som jobber.

AtW

Takker for tipset... får se om jeg finner en eller annen "how to do" video eller noe så jeg får ordnet det.

Ellers mp jeg si meg veldig fornøyd, har tafset en del og fysisk set kan vel ett slikt kamera knapt bygges bedre.

Autofokus også ekstremt kjapp... raskere enn jeg egentlig kunne forestilt meg og med 2 delt batterigrep så er huset en fryd å holde i. Kan ikke si annet enn at kamera virker ganske perfekt for meg, mitt bruk og mine hender ihvertfall. Får litt D3 vibes av huset med batterigrepet på selv om det er knøttlite i forhold.

Så en video av GX7 fra Panasonic som var grunnen til at jeg bestemte meg med en gang da jeg ikke likte utseende på det. Tror ikke bildekvaliteten kan bli veeeldig mye bedre og jeg bare digger looket til E-M5.

En liten detalj med 12-50 er egentlig allsidigheten på objektivet og hvordan Olympus har løst det. Man kan zooome manuelt og elektrisk, man bytter funksjon ved å dra zoomringen fremover og da har man plutselig elektrisk zoom, perfekt til video.

Holder man inn Macro knappen og drar ringen enda ett hakk får man en macrofunksjon... eller "macro" :) Uansett, det fungerer ihvertfall veldig bra til tross for at det ikke er i nærheten til 1:1 forstørrelse.

Det eneste jeg føler jeg "trenger" til dette kitet er en vidvinkelzoom og en telezoom + litt fastoptikk og noen blitser.

Tror jeg dra å kjøper en blits neste uke :)

Lenke til kommentar

AtW

Da er kamreaet oppdatert og susingen har forsvunnet... prøvde å ta ett bilde med lang lukkertid for sikkerhets skyld og hører da susing under eksponeringen.

Det som er litt merkelig er at susuingen forsvant når man brukte video men ikke når man slo av stabiliseringen.... uansett, det er historie nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...