Gå til innhold

Vil ha både lite og stort kamera... er jeg veldig irrasjonell?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

E-M5 sies å være helt på høyde med D7000 og 7D når det gjelder bildekvalitet, hvis det er tilfelle så er det noen grunner til å ikke kjøpe dette... vil GX7 bli bedre?

Like god, mininum, vil jeg si. Potensielt bedre.

Det jeg egentlig lurer på er i hvor stor grad.... under krana tetting, bare litt regn tetting eller noe i mellom?

Når Olympus værtetter, så er det under krana tett. Jeg har en E-30 som offisielt ikke er værtettet og den tåler klart mer regn enn meg; som tåler bare litt :)

Lenke til kommentar

Jepp, er det jeg tenker på... finner ett 14-42 objektv som selges løst til 3000 kr men det er nok ikke det samme som kitobjektivet.

Noen som vet noe om kvaliteten på kitobjektivet og om det er samme kitobjekiv som da kameraet kostet 5000 kr inkl kit?

Lenke til kommentar

PM hos Olympus er serien med de minste, og også enkleste kameraene. Tilsvarende i Panasonic er GF-serien. PM1 er forrige generasjon i tillegg til å være minst og enklest, men det gjør kanskje ikke noe til den prisen? Du kan jo ha det som et eksperiment for å prøve ut m43 før du evt kjøper GX7 eller en ny versjon av OM-D (og foretar selve systemskiftet) når den kommer?

Her er Pentax GF6 som er siste skrik fra den fronten. Koster altså en god del mer. http://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-gf6-m-14-42mm-powerzoom-sort-5025232735266-007. Antakelig et bedre kamera men samtidig "mindre kamera pr krone", særlig hvis det uansett skal være midlertidig.

Lenke til kommentar

Jepp, er det jeg tenker på... finner ett 14-42 objektv som selges løst til 3000 kr men det er nok ikke det samme som kitobjektivet.

Noen som vet noe om kvaliteten på kitobjektivet og om det er samme kitobjekiv som da kameraet kostet 5000 kr inkl kit?

Objektivet som følger med er nok dette.

Ikke sikker på om det er samme som selges i dag med de nyeste modellene, Olympus har hatt en del varianter av dette. Forøvrig hel kurrant objektiv, første versjon var treg på autofokus, men de nyere gir rask fokus. Kan ikke si så mye om det optisk, men det holder i hvert fall grei kitzoomstandard.

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å legge ut kamerautstyret mitt for salg før helgen og lurer litt på verdien av mine gamle linser... se i denne tråden:

http://www.diskusjon...owtopic=1530495

Vurderer å kjøpe denne som midlertidig kamera i noen måneder... kommentarer til den?

http://www.japanphot...-14-42mm---solv

Er jo GRISEBILLIG!!!

Bare husk at nyere varianter er bedre på ting som autofokus, stabilisering, og spesielt høy-iso når du virderer systements kvaliteteter.

AtW

Lenke til kommentar

Been there, done that!

Har prøvd å bruke bl.a. D5100 og D800 parallelt, men i lengden funket det bare ikke. Har istedet satset på å finne realtivt små men gode objektiver som minimerer totalvekten.

Bruker derfor D800 (uten grep) + Tamron 28-75mm, Nikon 18-35mm AF-S G eller 50mm f/1.8 AF-S G til daglig.

Har jeg ikke med meg kameraet, så duger telefonen til nøds.

Lenke til kommentar

Takker igjen for alle svar... orker ikke orientere meg rundt hele sortementet av speilløse system og har takket være dere klart å minimere mine "søk" til å gjelde m43.

Var å kikket på E-M5 i dag og jeg må si at det til tross for høy pris virket overaskende bra bygget, grepet var heller ikke så verst til å være så lite.

Da selger hørte jeg hadde en D800 anbefalte han heller Panasonic GH3... likte kamera veldig godt men føler vel kanskje at den er litt speilrefleksaktig i utforming selv om den er mye mindre enn D800 og i tillegg får en del mindre optikk.

Har dere noen formeninger om den?

Står vel mellom E-M5, GX3 og GH3 da eller en eventuelt erstatter til 2 av de siden det er relativt gamle modeller!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt GH3, jeg hadde vurdertert E-M5, EP5 eller GX7 personlig, GH3 føler er jeg litt etter teknologisk.

AtW

GH3 ligger ikke tilbake teknologisk; det har samme sensor som E-M5; det ser du på DXO målingene - de er mer eller mindre identiske. GH3 har Wi-Fi og de andre leketøyene som gjelder om dagen. Selv synes jeg det blir litt for stort; så jeg kjøper ikke.

Lenke til kommentar

GH3 ligger ikke tilbake teknologisk;

Enig med Tomsi42, jeg vil heller si GH3 ligger foran E-M5 teknologisk. Bildekvalitet er omtrent lik, men GH3 har noe ekstra funksjonalitet og bedre videofunksjon, dog ikke IBIS. Liker også AF'en til Panasonic bedre enn Olympus sin, men det er muligens en smakssak.

Jeg valgte likevel E-M5 over GH3 pga størrelse som var et viktig poeng for meg. Ikke sikker på om jeg ville valgt likt igjen med GX7 tilgjengelig, men det er ikke testet ennå så det er vanskelig å vite. GH3 er nesten D3200-størrelse så går du for den kan du også se på D3200 og muligens beholde objektivene.

Det går også rykter om en ny OM-D modell fra Olympus som skal gi bedre fokus med gamle Olympus-objektiv, men skal du vente på det går nok høsten med.

Lenke til kommentar

Enig med Tomsi42, jeg vil heller si GH3 ligger foran E-M5 teknologisk. Bildekvalitet er omtrent lik, men GH3 har noe ekstra funksjonalitet og bedre videofunksjon, dog ikke IBIS. Liker også AF'en til Panasonic bedre enn Olympus sin, men det er muligens en smakssak.

Jeg valgte likevel E-M5 over GH3 pga størrelse som var et viktig poeng for meg. Ikke sikker på om jeg ville valgt likt igjen med GX7 tilgjengelig, men det er ikke testet ennå så det er vanskelig å vite. GH3 er nesten D3200-størrelse så går du for den kan du også se på D3200 og muligens beholde objektivene.

Det går også rykter om en ny OM-D modell fra Olympus som skal gi bedre fokus med gamle Olympus-objektiv, men skal du vente på det går nok høsten med.

Størrelsen på objektivene er også viktig, jeg har ett oppsett med eksernt blitz, hus, og 6 objektiv i en Domke FX5B kamerabag: http://www.bhphotovideo.com/c/product/16012-REG/Domke_700_52S_F_5XB_Shoulder_Belt_Bag_Sand.html

AtW

Lenke til kommentar

Størrelsen på objektivene er også viktig,

Helt enig, det var derfor jeg også skrev "muligens beholde objektivene". Det er klart at ved å sette en 24-70 F2.8 på en D3200 så faller noe av vitsen med å redusere størrelsen på kameraet bort, men ved å ikke bytte system kan han vurder bytte pr objektiv og eventuelt ta bytte over tid.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Sitter med en Nikon D800 (med batterigrep) med en 24-70 + en Nikkor 85mm 1.8 + Sigma 180mm Macro.

Ja, kameraet blir stooort og tungt og blir derfor alt for sjelden med på tur og dermed blir det ikke brukt så mye som det burde blitt.

Nevnte dette i en annen tråd og forslag der var å ta vekk batterigrepet... veldig logisk forslag, så jeg prøvde. Men når jeg først bruker kameraet føles det uvant og rart, nesten som jeg bare holder i ett ufullstendig hus... konklusjon: batterigrepet blir på kamera... men resultatet da blir igjen at det blir lite brukt.

Da tenker jeg... kanskje speilløst system vil være perfekt for meg. Så jeg klikker meg inn på JP sine sider å begynner å kikke på kamerautstyr til jeg finner noe jeg virkelig har lyst på. Problemet er at jeg har glemt hele greia med speilløst systemkamera og sitter å sikler på en Nikkor 14-24 2,8.

Er jeg gal eller... blir ihvertfall det snart!!?? :p

For de som ikke gidder å lese alt... Nikon D800 vs Speilløst systemkamera.

PS! Vil eventuelt ha ekstrem vidvinkel (tilsvarende 14mm på ff) og stor bildebrikke

Etter min personlige mening syns jeg det er ganske horribelt å anskaffe seg et D800 som ikke bli brukt.

Det er akkurat som om du ønsket å kvitte deg med noen tusen kr. bare får å bli kvitt dem eller du ikke viste hva du gjorde da du kjøpte kamera. Mao. lite gjennomtenkt kjøp.

Et kamera til nesten 20k skulle jeg tro de aller fleste hadde vurderte frem og tilbake, opp og ned, behov eller ikke, sammenliknet med andre kamera osv.

Skulle tro du har kjøpt D800 fra en nettside uten å ha kjent og følt på det overhodet. Kjøpt det pga. det var nytt og kongen på haugen uten å tenke gjennom.

Og nå så sikler du etter et speilløs kamera fordi du ønsker et lettere kamera, hvor du da ser på JP sine sider og drømmer deg bort samtidigt som du sikler etter Nikkor 14-24 som er kremen av FX objektiver for Nikon fullformat. Kan dette objektivet brukes til et speilløst kamera da?

Du spør: Er jeg gal? Tror langt ifra du er gal men mye vil ha mer, og når økonomi ikke er et tema for deg som jeg tolker deg (mulig jeg tar feil) så mener jeg bedømmelsen din over hva du egentlig har behov for og ønsker deg blir rimelig tåkete.

Virker som om du håper på at andre skal ta din avgjørelse for hva du skal kjøpe fordi du ikke kan ta en beslutnling utifra dine egne undersøkelser(som du ikke gjør)

Kritikk men velment.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...