Gå til innhold

Vil ha både lite og stort kamera... er jeg veldig irrasjonell?

Anbefalte innlegg

7D + RX100M2 her.

Litt for tidlig til å konkludere, men RX100 blir dratt med i enkelte situasjoner hvor større kamera er tungvint eller sosialt uakseptabelt. Ok video tar det også.

-k

Siden jeg ikke enda har funnet et speilløst system som tilfredstiller mine krav har jeg i tillegg til speilrefleksene (7D+5Dmk2) et kompaktkamera Canon S95 og en såkalt superzoom, Canon Powershot SX50HS.

SX50'en er svært allsidig med sitt store zoomomfang og ypperlig til å daffe rundt med. Hvis jeg tar med begge kameraene (kompakten i lomma og superen over skulderen) veier de tilsammen mindre enn 7D'n alene uten objektiv. Begge tar utmerkete bilder i brukbart lys opp til iso 800 og gode nok til iso 1600 (jeg bruker raw på begge). Ofte blir jeg overrasket av hvor bra bildene egentlig blir - jeg tror vi har lett for å gå oss fast i tanken om at det er kun tradisjonelle speilrefleks/systemkamera som må til for å få teknisk gode bilder, noe som ikke er korrekt i normale situasjoner med brukbare lysforhold (som for min del utgjør sikkert over 90% av tilfellene bildene blir tatt i).

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis systemet skal erstatte speilrefleks 100%, altså at D800 går på Finn så vil jeg ha følgende krav:

- kraftig lyssterk vidvinkelzoom (ala 14mm - xx, 2,8)

- lyssterk moderat telezoom (ala 70-200 2,8)

- original eksern blits som kan vris og tiltes

- så stor brikke som mulig

Var å tafset på noen kamere i dag på Tiller, han på Elkjøp hadde enkelt å greit ikke peiling... viste meg først en Canon G15 når jeg spurte om speilløst systemkamera, visste ikke hva cropfaktor eller lysstyrke var. Var likevel hyggelig og hjelpsom til tross for at det ikke var mye til hjelp der... takket høflig, sa jeg måtte tenke på det og gikk il Lefdal.

Her ble jeg uten unntak anbefalt Samsung som visst var det beste man fikk i dag... og toppmodellen var visst NX300.

Noen kommentarer til det?

Lenke til kommentar

Hvis systemet skal erstatte speilrefleks 100%, altså at D800 går på Finn så vil jeg ha følgende krav:

Dette blir en avveining, skal man ha stor sensor blir tele/zoom-objektivene store, skal man ha små objektiver blir det mindre sensorer, skal man ha lystyrke "f/1.4" blir det også vanskeligere jo mindre sensoren er, også iso-egenskapene blir et spørmål.

Her ble jeg uten unntak anbefalt Samsung som visst var det beste man fikk i dag... og toppmodellen var visst NX300.

NX er like konkurransedyktige mot de andre "lommekameraene", og objektivutvalget begynner og bli bra, samt at det er en aps-c sensor "cropx1.5" hvis jeg ikke husker helt feil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvorfor så hard på kravet at super-vidvinkelen er lyssterk? Det er ikke et objektiv for smal DOF uansett; og med så små lukkertider, så kan du fint handholde ned mot 1/10s.

µ-4/3 har ikke de største sensorene; men de nyeste til Olympus er meget kapable. Panasonic har en 12-35mm f/2.8 og en 35mm f/2.8, så 24-70mm f/2.8 og 70-200mm f/2.8 ekvivalentene er på plass.

Men det speilløse systemet med best sensor er uten tvil Fuji XF system. De har selv en 14mm f/2.8 (tisvarer 21mm) og Zeiss har en 12mm f/2.8 (tilsvarer 16mm).

Det er også lurt å stille seg spørsmålet hvor mye vidvinkel man egentilg trenger.

Lenke til kommentar

Var å tafset på noen kamere i dag på Tiller, han på Elkjøp hadde enkelt å greit ikke peiling... viste meg først en Canon G15 når jeg spurte om speilløst systemkamera, visste ikke hva cropfaktor eller lysstyrke var. Var likevel hyggelig og hjelpsom til tross for at det ikke var mye til hjelp der... takket høflig, sa jeg måtte tenke på det og gikk il Lefdal.

Mitt første råd er å ikke la en selger (uansett butikk) avgjøre hva man kjøper, dvs at man selv har bestemt seg før en går i sjappa.

Mitt andre råd er basert på at jeg nå er usikker på om du egentlig vet hva du vil og derfor at du først bør nøye vurdere med deg selv alene i skapet om hva og hvorfor - og om det finnes andre fornuftige løsninger og ikke bare kaste ut et system og handle inn et annet.

Speilløse systemkamera kan i mange tilfeller dekke enkeltes behov godt nok, men det er ingen automatikk i dette - og er man langtidsbruker av speilrefleks kan en full overgang til speilløst over tid bli til frustrasjon. Muligens er det fornuftigste en mellomløsning slik at en får prøvd ut speilløst før en bestemmer seg for å skippe speilrefleksen.

Tor

Lenke til kommentar

Det å ha eller ønske et kamera nr 2 er da helt fullstendig vanlig.

Enig med de som anbefaler GX7. Har satt meg bittelitt inn i m43-modellene de siste dagene, og GX7 fremstår som en lovende lansering, spør du meg. Den er både kompakt og har mye ved seg som kan gjøre den appellerende for hobbyfotografer/entusiaster som oss.

Men det er også mulig det er et kompakt du trenger. Sony RX100mkii er jo en schläger, også har du Panasonic LX-7, etc. Personlig har jeg Olympus XZ-1 som kamera nr 2. Et kjipt kamera sammenliknet med min D7000, men veldig greit å ta med i de situasjonene hvor jeg trenger et lite kamera. Bildekvaliten blir helt ok så lenge man ikke krever ekstreme lysegenskaper etc.

Lenke til kommentar

Mitt andre råd er basert på at jeg nå er usikker på om du egentlig vet hva du vil og derfor at du først bør nøye vurdere med deg selv alene i skapet om hva og hvorfor - og om det finnes andre fornuftige løsninger og ikke bare kaste ut et system og handle inn et annet.

Tror nesten det egentlig gir seg selv... å ha kamerautstyr til 50 000 kr liggende som blir brukt få ganger i året sier seg selv ikke er en god løsning selv om jeg egentlig vil beholde det!

Det å ha eller ønske et kamera nr 2 er da helt fullstendig vanlig.

Enig med de som anbefaler GX7. Har satt meg bittelitt inn i m43-modellene de siste dagene, og GX7 fremstår som en lovende lansering, spør du meg. Den er både kompakt og har mye ved seg som kan gjøre den appellerende for hobbyfotografer/entusiaster som oss.

Men det er også mulig det er et kompakt du trenger. Sony RX100mkii er jo en schläger, også har du Panasonic LX-7, etc. Personlig har jeg Olympus XZ-1 som kamera nr 2. Et kjipt kamera sammenliknet med min D7000, men veldig greit å ta med i de situasjonene hvor jeg trenger et lite kamera. Bildekvaliten blir helt ok så lenge man ikke krever ekstreme lysegenskaper etc.

NEI!! :p

Edit:

GX7 :hmm:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ser jeg begynner å bli ivrig nå på dette kameraet men synes det kostet en del men det er vel verdt det antar jeg.

16 mpx passer jo også perfekt på en slik brikke... noen formening om kvalitet på 14-42 kontra 20 som er kitvalgene i denne omgang?

Panasonic har vel som rykte på seg i speilrefleksverden å ha god værtetting, gjelder det også disse kameraene?

Ekstern blits som kan tiltes/vris, får man det til dette systemet?

Lenke til kommentar

Ser jeg begynner å bli ivrig nå på dette kameraet men synes det kostet en del men det er vel verdt det antar jeg.

Tenker du på GX7 så husk at det nettopp er lansert og ikke tilgjengelig ennå, det er stor sjanse for at prisene synker litt når de ivrigste har handlet ferdig.

16 mpx passer jo også perfekt på en slik brikke... noen formening om kvalitet på 14-42 kontra 20 som er kitvalgene i denne omgang?

Det spørs jo helt hva du skal ha av andre objektiver. Skal du f.eks ha Panasonic 12-35mm F2.8 vil det sannsynligvis være bortkastet med kit-zoomen, 20mm kan derimot være kjekk å ha for en kompakt kombinasjon. Ser du derimot ikke for deg å kjøpe annen kitzoom, eller vil vente litt så kan 14-42 være nyttig mens du bygger deg med optikk.

Panasonic har vel som rykte på seg i speilrefleksverden å ha god værtetting, gjelder det også disse kameraene?

Panasonic har nesten ikke hatt speilreflekser, og kun ett værtettet mFT-hus - GH3. Antar GX7 ikke er værtettet.

Edit: Merk også at bytter du til mFT bytter du fra 3:2 til 4:3 sensor så har du en forkjælighet for 3:2 er ikke mFT ideell.

Endret av se#
Lenke til kommentar

14-42mm-ene til Panasonic er greie nok; men ikke noe mer enn det. 20mm kit er nok det du bør begynne med.

Det finnes flere gode blits alternativer. Olympus FL600R f.eks.

Har du sett at de nyeste husene til Panasonic kommer med en versjon II av kitzoomen, leste en test av den og den fikk skryt for å være bedre optisk. Samtidig er den litt mindre enn forgjengeren.

Edit: Her er testen http://www.ephotozine.com/article/panasonic-lumix-g-vario-14-42mm-f-3-5-5-6-ii-lens-review-21563

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Har du sett at de nyeste husene til Panasonic kommer med en versjon II av kitzoomen, leste en test av den og den fikk skryt for å være bedre optisk. Samtidig er den litt mindre enn forgjengeren.

Jeg er klar over det. Den forrige var noe løen, slik at den den trengte en kraftig forbedring; noe dne nye er.

Men jeg mistenker at det blir litt stusselig for en som er vant til D800 og dyr f/2.8 optikk ...

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar... har hjulpet en god del i valget mitt. Når det gjelder min kommentar om Pansonics værtetting i speilrefleksverden forvekslet jeg selvsagt med Pentax.

Kjenner egentlig ikke mye til andre merker enn Nikon men har fått ett inntrykk av at Pentax og Olympus er de speilrefleksmerkene som er absolutt best på værtetting.

Har de speilløse fra Olympus arvet denne værtettingen?

Uansett synes jeg at ett speilløst kamera tett opp mot 10 000 kr for huset burde ha god værtetting. Vil gjerne kunne gå ut i pøsende regn uten å bli urolig for utstyret (vet jeg blir bekymret uansett men i teorien da :p).

Hvis det ikke finnes noe speilløst systemhus med god værtetting og godt objektivutvalg så blir det nok en Panasonic GX7... når prisene faller litt!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Om du tenker størrelse+kvalitet er det nok vanskelig å slå Olympus OM-D E-M5 med Panasonic 7-14mm f/4 på. Dette tilsvarer da 14-28mm, og det er en av de beste vidvinkelzoomene på markedet. Faktisk ikke langt unna Nikon 14-24 i bildekvalitet.

Panasonic kommer med GX7 snart, som er enda litt mindre, med minst like god bildekvalitet. Du får forresten et meget bra batterigrep til E-M5.

Merkelig, det eneste jeg fikk med av dette innlegget i begynnelsen var Panasonic GX7 men overså helt E-M5.

Når jeg begynte å se på Olympus dukket det kamera opp på en test å da klarer jeg faktisk å erindre at det har kommet som forslag tidligere. Her er testen...

http://www.lydogbilde.no/test/olympus-om-d-e-m5

E-M5 sies å være helt på høyde med D7000 og 7D når det gjelder bildekvalitet, hvis det er tilfelle så er det noen grunner til å ikke kjøpe dette... vil GX7 bli bedre?

Olympus sin toppmodell OM-D har værtetting.

Det jeg egentlig lurer på er i hvor stor grad.... under krana tetting, bare litt regn tetting eller noe i mellom?

Lenke til kommentar

Virker som OM-D tåler å stå i dusjen, men ikke dykkes meg :)

Personlig ville jeg nok sterkere ha vuderte nye Olympus EPen eller GX7 nå, bedre form på GX7, og værtetting virker ikke så nyttig på meg (eier OM-D), bruke forrige kamera i regn også, virker som de fleste tåler en sprut.

AtW

Lenke til kommentar

E-M5 sies å være helt på høyde med D7000 og 7D når det gjelder bildekvalitet, hvis det er tilfelle så er det noen grunner til å ikke kjøpe dette... vil GX7 bli bedre?

Den store forskjellem ligger i følgefokus som fortsatt er bedre på speilreflekser. Bildekvalitet er svært lik E-M5, men D7000 er nok et lite hakk bedre i noen sammenhenger.

Hvordan GX7 blir er det ingen som vet ennå, men det er brukt mye store ord i previews og nyheter som helst bør bekreftes av skikkelige tester før man kan si noe sikkert.

Edit: Enig med ATWindsor at værtetting ikke er det aller viktigste, alle kameraer tåler litt. Men bruker du det under veldig våte forhold er det klart værtetting er en ekstra sikring.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Virker som OM-D tåler å stå i dusjen, men ikke dykkes meg :)

Personlig ville jeg nok sterkere ha vuderte nye Olympus EPen eller GX7 nå, bedre form på GX7, og værtetting virker ikke så nyttig på meg (eier OM-D), bruke forrige kamera i regn også, virker som de fleste tåler en sprut.

AtW

Jeg setter veldiiiig pris på værtetting,det er forskjell på å ta det ut i all slags vær og bare ta det ut i strålende sol...

Finner ikke noe EPen men kun E-PM1, de var latterlig billig... 1385 kr m/14-42.

Kan det stemme?

Lenke til kommentar

Den store forskjellem ligger i følgefokus som fortsatt er bedre på speilreflekser. Bildekvalitet er svært lik E-M5, men D7000 er nok et lite hakk bedre i noen sammenhenger.

Hvordan GX7 blir er det ingen som vet ennå, men det er brukt mye store ord i previews og nyheter som helst bør bekreftes av skikkelige tester før man kan si noe sikkert.

Edit: Enig med ATWindsor at værtetting ikke er det aller viktigste, alle kameraer tåler litt. Men bruker du det under veldig våte forhold er det klart værtetting er en ekstra sikring.

Ser det ligger ett par stk på Finn men de er høyt priset.

Venter nok an GX7 men når er det forventet at E-M5 blir erstattet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...