Gå til innhold

Vil ha både lite og stort kamera... er jeg veldig irrasjonell?

Anbefalte innlegg

Sitter med en Nikon D800 (med batterigrep) med en 24-70 + en Nikkor 85mm 1.8 + Sigma 180mm Macro.

Ja, kameraet blir stooort og tungt og blir derfor alt for sjelden med på tur og dermed blir det ikke brukt så mye som det burde blitt.

Nevnte dette i en annen tråd og forslag der var å ta vekk batterigrepet... veldig logisk forslag, så jeg prøvde. Men når jeg først bruker kameraet føles det uvant og rart, nesten som jeg bare holder i ett ufullstendig hus... konklusjon: batterigrepet blir på kamera... men resultatet da blir igjen at det blir lite brukt.

Da tenker jeg... kanskje speilløst system vil være perfekt for meg. Så jeg klikker meg inn på JP sine sider å begynner å kikke på kamerautstyr til jeg finner noe jeg virkelig har lyst på. Problemet er at jeg har glemt hele greia med speilløst systemkamera og sitter å sikler på en Nikkor 14-24 2,8.

Er jeg gal eller... blir ihvertfall det snart!!?? :p

For de som ikke gidder å lese alt... Nikon D800 vs Speilløst systemkamera.

PS! Vil eventuelt ha ekstrem vidvinkel (tilsvarende 14mm på ff) og stor bildebrikke

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jeg gal eller... blir ihvertfall det snart!!?? :p

Helt naturlig galskap...

Slet lenge med det samme som deg....og det ble et Nikon P300 i tillegg til D7000 m/batterigrep og slik har nu dagan gådd de siste par åran...

I mellomtiden har jeg prøvd mange størrelser i mellomsjiktet, men det blir liksom for stort... det også

Begge kamerasystemene har jeg alltid med - uansett - men hvilket som brukes bestemmes mer av situasjonen...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

For de som ikke gidder å lese alt... Nikon D800 vs Speilløst systemkamera.

Hvis du ikke liker D800 uten batterigrep ser jeg ikke helt hvordan du skal bli fornøyd med et speilløst systemkamera som (med unntak av Penatx K-01) er ganske små. GH3 kan muligens være et alternativ, det er på størrelse med de minste speilrefleksene til Nikon.

Jeg tror at det er umulig å finne et "seriøst" kamera som dekker alt så lenge størrelse er en av faktorene. Behold D800, vent med 14-24 og kjøp en GX7 med et par objektiver når den kommer på markedet så ser du hvor mye av fotograferingen din den kan dekke. Kanskje du blir overrasket?

Lenke til kommentar

De gangene du har brukt for det, da kan du like gjerne ta med D800 og f.eks. 14-24mm f/2.8. Hvis du ikke gidder, da er det nok ikke så viktig allikevel ;)

Problemet er da... jeg må kjøpe en 14-24 og ett speilløst systemkamera.

Det er dessverre begrensninger i hva jeg vil/kan bruke på dette!!

Ett speilløst systemkamera vil desidert bli med på mange flere turer men D800 er så fantastisk å ta frem i store "sammenkomster/sammenhenger" selv om det er ganske sjelden.

Tips jeg gir til andre er at de beste bildene er de som faktisk blir tatt... bør kanskje følge det selv også.

Det ender nok opp med et speilløst system når jeg får samlet tankene her... saken er at jeg trenger ikke hele tiden ekstrem vidvinkel men vil gjerne ha det. Angrer faktisk på at jeg ikke kjøpte 14-24 istedefor 24-70 til D800.

Så spørsmålet er... hvilket system tilbyr størst sensor og best vidvinkel?

Hvis du ikke liker D800 uten batterigrep ser jeg ikke helt hvordan du skal bli fornøyd med et speilløst systemkamera som (med unntak av Penatx K-01) er ganske små. GH3 kan muligens være et alternativ, det er på størrelse med de minste speilrefleksene til Nikon.

Det har vel ikke så mye om det praktiske grepet å gjøre men at jeg vet det blir mye bedre med batterigrep... har ingen problem med å bruke ett kompaktkamera. Det handler nok om at det er lettere å akseptere at ett lite kamera er lite...

Lenke til kommentar

Om du tenker størrelse+kvalitet er det nok vanskelig å slå Olympus OM-D E-M5 med Panasonic 7-14mm f/4 på. Dette tilsvarer da 14-28mm, og det er en av de beste vidvinkelzoomene på markedet. Faktisk ikke langt unna Nikon 14-24 i bildekvalitet.

Panasonic kommer med GX7 snart, som er enda litt mindre, med minst like god bildekvalitet. Du får forresten et meget bra batterigrep til E-M5.

Lenke til kommentar

Du har et alternativ: et µ-4/3 hus og Panasonic 7-14mm

Hehe, kikket litt på kamera nå... total forvirrelsem ett marked jeg knapt kjenner til!!

Hva er crop på Panasonic?

Om du tenker størrelse+kvalitet er det nok vanskelig å slå Olympus OM-D E-M5 med Panasonic 7-14mm f/4 på. Dette tilsvarer da 14-28mm, og det er en av de beste vidvinkelzoomene på markedet. Faktisk ikke langt unna Nikon 14-24 i bildekvalitet.

Panasonic kommer med GX7 snart, som er enda litt mindre, med minst like god bildekvalitet. Du får forresten et meget bra batterigrep til E-M5.

Så ikke denne før nå... fint å se flere tips heller mye mot det samme her.

Lenke til kommentar

Så spørsmålet er... hvilket system tilbyr størst sensor og best vidvinkel?

Størst speilløse sensorer er APS-C, med unntak av Leica....

Som Shirmah nevner er imdlertid beste speilløse vidvinkelzoom sannsynligvis Panasonic 7-14, men den er bare F4 og det blir et ganske stort hopp til fullframe og F2.8 selv om det har fått bra kritikker for optisk kvalitet.

Det går også rykter om fullframe NEX, men det er ikke bekreftet og hva som eventuelt vil komme av optikk er ennå mer uklart.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takker for alle svar... skal fortsette å lete for å gjøre meg litt kjent i denne jungelen av speilløse systemkameraer.

GX1 er veldig gunstig priset hos Japan Photo nå, 3500 med pannekakezoom(14-42mm). Jeg er selv veldig fristet til å kjøpe den for å erstatte mitt nr2 kamera som nå er en GF2.

Mente du 2500 kr?

http://www.japanphot...f35-56-mega-ois

Edit:

Ser nå det er forskjellige typer objektiv

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Nei, den du linker til er normalzoomen som ikke er pannekakeutgave, se litt nøyere så finner du den :)

Men det er veldig billig med denne pakken, det er bare det at med pannekakezoomen så går kamera med objektiv påmontert i jakkelomma. Da blir den nok med ut på tur.

Lenke til kommentar

Med eller uten batterigrep er stort sett en vane som går seg til (begge veier). Hadde lenge grep på 7D'n men kuttet det ut for et år siden, rart til å begynne med - men i dag er det motsatt (rart/fremmed/tungt med grep). Klarer du ikke D800 uten grep pga dårligere ergonomi er jeg redd alle speilløse kommer til kort.

Hva med heller et godt og avansert kompaktkamera i tillegg? Eller et billig speilløst i tillegg når du skal gå lett.

For en stund tilbake vurderte jeg speilløse selv og som et tillegg og til bruk de dagene jeg kranglet med ryggen, men for min del (og bruksområder) ble det en minusliste stort sett:

Minus:

-dårligere ergonomi

-ikke alle har søker, og noen har en løs takboks som søker som ofte er håpløst kostbar

-elektroniske søkere har ikke sanntidsoppdatering

-dårligere autofokus

-dårligere batterilevetid

-dårligere objektivutvalg (få skikkelige telezoomer bla)

-generelt svakere på høy iso

-vanskelig å få en forståelse av totalutvalget av kamera og objektiver etc (sikkert lett for de som har hatt speilløst lenge)

Pluss:

-lettere totalvekt i de fleste tilfellene, men ikke alltid så stor som først tenkt

MEN:

Kravene mine er nokså høye og litt spesielle (vil noen nok mene). Spørsmålet du bør stille deg er hva krav du har sett i forhold til dine bruksområder og så barbere bort først de kameraene/systemene som åpenbart ikke vil bli tilfredstillende når hverdagen kommer etter et kjøp. Personlig mener jeg dette er svært viktig å finne ut av før man handler for å prøve å unngå bomkjøp man angrer på senere.

Hvis du ikke har et godt kompaktkamera vil jeg nesten råde deg til å kjøpe det først for å se om ikke det kan dekke behovet for en nær sagt lommerigg (speilløse systemkamera er ikke særlig lommevennlige). De beste og mest avanserte kompaktene tar ofte meget bra bilder i brukbart lys og for rundt 3000,- finner du nok et som er i toppklasse.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er vel i noenlunde samme situasjon som deg, Nasciboy, og vurderer overgang fra speilrefleks til mFT eller annet speilløst.

Kanskje litt råflott med tanke på at foto kun er en hobby, men tenker i første omgang å ha et lite mFT-kamera i tillegg til speilrefleksen, dvs. til de situasjonene/turene der en stor speilrefleks med vertikalgrep og 70-200 f/2.8 blir for stort. Så får jeg se etterhvert hvor mye jeg bruker de forskjellige kameraene.

Vet egentlig veeldig lite om mFT, men min største "bekymring" er hvordan et mFT-kamera fungerer i praksis i dårlig lys, dvs. hvor godt autofokus fungerer og bildekvalitet på høy ISO. Noen som har erfaring med speilløse/mFT og dålig lys kontra speilrefleks i dårlig lys?

(ikke meningen å kapre tråden, kan starte ny tråd hvis trådstarter ikke synes spørsmålet passer her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...