Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Purring på årsavgift for solgt bil

Anbefalte innlegg

Jeg solgte en bil i januar, som ikke var inkludert årsavgift. Dette skrev meg og kjøper kontrakt på. Nå har jeg fått en purring på dette, som jeg egentlig ikke har råd til å betale. Kjøper har også solgt bilen videre, altså er det nå 3 parter involvert. Kjøper hevder den nye kjøperen skal betale årsavgiften, men dette er jo ikke relevant for min del? Kan jeg kreve purregebyr, inkassosalær o.l inn fra kjøper?

Dersom det ender opp med at jeg betaler dette, og krever beløpet inn fra kjøper, da vil jo i tillegg bilen ikke lengre være begjæret avskiltet, eller kan jeg gjøre noe for at den fortsatt blir avskiltet så lenge han skylder meg penger?

Anonym poster: c45fb2c9097dc9fb72685cc99f64cb6a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har det vært diskusjon om for ikke lenge siden. Jeg mener å huske at konklusjonen ble at det er den som står som eier av bilen 1. januar som er ansvarlig for at årsavgift blir betalt. Så hvis du sto som eier av bilen 1. januar er det du som sitter med svarteper her.

Muligens vil ordlyden i kjøpsavtalene ha noe å si her; det må noen av juristene uttale seg om.

Lenke til kommentar

Dette har det vært diskusjon om for ikke lenge siden. Jeg mener å huske at konklusjonen ble at det er den som står som eier av bilen 1. januar som er ansvarlig for at årsavgift blir betalt. Så hvis du sto som eier av bilen 1. januar er det du som sitter med svarteper her.

Det er jo ikke relevant for det trådstarter spør om, som er om han kan kreve dette tilbake fra den han solgte bilen til.

TS: Dersom dere avtalte at kjøper skulle betale årsavgift, så kan du selvfølgelig kreve inn årsavgiften fra ham. Du har tapsbegrensningsplikt, slik at jeg tror du vil slite noe med å kreve inn purregebyr m.m. som du har pådratt deg ved å unnlate å betale årsavgiften, men du kan selvfølgelig kreve ham for inndrivingskostnadene du får ved å kreve pengene fra ham.

At han har solgt bilen kan jeg ikke se er relevant i forholdet mellom dere to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...