Gå til innhold

hjelp meg å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe

Anbefalte innlegg

har kommet frem til at http://www.multicom.no/Kunshan-P177S-17e3-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-4700MQe-8GBe-120GB-SSD-750GB-Hdde-GeForce-GTX-780M-4GBe-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10624840

og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781754#extra er de mest reelle valgene mine. det er jo en klar prisforskjell og forskjell på ytelse. men det som det hovedsakelig kommer ned til er støynivå siden jeg må bruke denne pcen offentlig... har forstått at asusen skal være roligere men det jeg lurer på er om de begge er rolige på idle og lett jobbing (surfing, office programering etc)... for når det spilles så er ikke vifte støy problematisk uansett hvilken jeg velger. takker for inspill :)

og btw vanskelig å svare på men om man skal studere Informatikk så har vell folk større takhøyde for pc relatert støy? noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjappe forskjeller blir disse som jeg kan se:

+ er positive ting

- er negativ

+/- er ting som er gode og negative, 2 års garanti er bra, men 3 år ville vert bedre for eks.

Multicom:

+120GB SSD og 750 GB harddisk

+Bedre Grafikkort

+Smått bedre prosessor/integrert grafikk

+plass til en ekstra Msata harddisk ekstra (Til sammen 3 harddisker)

+DP og mini-DP ut.

+Esata.

+/- 2 år garanti

+/- Usikker kjøling/Lydnivå på denne. (Haswell er kjent for og bli varmere enn Ivy bridge og dermed kan denne støye en god del.

-Windows mangler.

-Dårligere Batteri.

-Usikker skjermkvalitet. (Lite info som for eks NTSC fargeskala)

Asus:

+12GB RAM

+Windows inkludert

+større batteri

+ 4 USB 3.0

+ Thunderbolt.

+/- 2 år garanti

+/- Usikker kjøling/Lydnivå på denne. (Haswell er kjent for og bli varmere enn Ivy bridge og dermed kan denne støye en god del.

+/- Kun VGA og HDMI ut. (HDMI spørs litt da nye versjoner støtter bedre oppløsning, men ikke alt er optimalt for gaming, versjon 1.4b ville fungert best da denne støtter blant annet 1080p 120Hz)

-Svakere Hardware

-kun 1 harddisk medfølger. Det er plass til enda en dog.

De to PC'ene er ganske så like sånn sett, den fra MUlticom mangler som sagt OS, mens den fra Komplett mangler en eventuell harddisk.

Jeg er ikke helt sikker selv, da begge maskinene har sine mangler og gode sider, går du for Asus maskina anbefaler jeg deg og ta med en SSD, her er ett forslag. med det blir prisen ganske så lik, som Multicom maskina, men du får da med en god del større SSD.

Spør hvis det noe annet du vil ha svar på.

Og viktig tips hva enn du velger: for at Pc'n skal holde seg stille skal den aldri oppi senga, på teppet eller andre stoff dekte plasser. ;)

EDIT: Link ble ikke med.

Endret av CastleLord
Lenke til kommentar

Under lett bruk er støynivået på G750 31 dbA. På P177S derimot, kommer det opp i 37 dbA. Under tungt bruk er støynivået på ASUS-en 41 dbA, men 54 dbA på Multicom maskinen. Så P177S bråker med andre ord mye mer enn G750, selv under lett bruk.

Lenke til kommentar

takker for bra svar :) dumt spørsmål men ser du nevner noen desibel nivåer, går det an og sammenligne de med noe? bare sånn at jeg har noe å gå etter :p har prøvd å se videoer av de 2 pcen i bruk for å høre støyen men den 4 år gamle aceren min har så høy viftestøy selv at jeg ikke får hørt på videoene :p kan 30 desibel sammenlignes med hvisking for eksempel eller noe

og til Ares, hvordan føler du byggkvaliteten er på Asus? synes den ser ganske så elegant ut. ikke det at utseende er på noen måte avgjørende men det er jo definetivt artig om pcen føles litt solid og elegant ut og :)

Lenke til kommentar

oisann men da blir jo det faktisk en del høyere lyd da, men en annen ting jeg har funnet ut kan være et problem er at asusen er veldig stor, altså større enn vanlige 17 tommere pga den utstikkende bakenden, så tror det blir vanskelig å finne en skulder bag som passer til den. Jeg har ikke tenkt å bære laptopen i en plastpose til skolen vær dag for å si det sånn :p

Lenke til kommentar

http://www.notebookc...ok.98244.0.html

Test.

Støymessig er MSI og clevo (multicom xishan og flere andre) omtrent like dårlige - dessverre.

Helt kurant maskin ellers.

Edit:

For å si det på en annen måte, vil du ha grafikk som er bedre enn GT750M er det nesten bare asus som har relativt støysvake maskiner (grunnet stor kjøler - som gjør maskinene større). Resten er varme og/eller støyende fordi så kraftige komponenter presser kjølesystemet max, dette kommer man nesten ikke utenom.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

http://www.notebookc...ok.98244.0.html

Test.

Støymessig er MSI og clevo (multicom xishan og flere andre) omtrent like dårlige - dessverre.

Helt kurant maskin ellers.

Edit:

For å si det på en annen måte, vil du ha grafikk som er bedre enn GT750M er det nesten bare asus som har relativt støysvake maskiner (grunnet stor kjøler - som gjør maskinene større). Resten er varme og/eller støyende fordi så kraftige komponenter presser kjølesystemet max, dette kommer man nesten ikke utenom.

ah ok, som sagt så er det som er viktig at pcen kan være noelunde rolig når den ikke brukes til annet en surfing eller lett jobbing, clevoene virket veldig grei, men folk sier de lager mye støy idle. det jeg trenger er en stille på idle/lett jobbing ala office etc også kan den bråke så mye den vil når jeg gamer.

ah ok, som sagt så er det som er viktig at pcen kan være noelunde rolig når den ikke brukes til annet en surfing eller lett jobbing, clevoene virket veldig grei, men folk sier de lager mye støy idle. det jeg trenger er en stille på idle/lett jobbing ala office etc også kan den bråke så mye den vil når jeg gamer.

og takk for linken til testen, prøvde å finne den selv men jeg fant bare eldre modeller :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...