Gå til innhold

Trenger råd htpc build

Anbefalte innlegg

Hei,

da var det byggetid igjen så jeg trenger litt råd for innhold til en htpc. Har tenkt mye på hva jeg egentlig trenger og kommet frem til at den tidvis skal ha andre funksjoner enn å streame lyd og video fra nettet. Det kan for eksempel til tider være aktuelt å dra opp en og annen virtuell maskin på den så jeg ønsker ikke å krøple hardware for å spare en tusenlapp.

Jeg har sett på AMD A10-6800k, men regner med at jeg kommer til å hate denne så fort jeg skal gjøre mer enn å streame video. Så jeg har kommet fram til at det er i5-4670 eller i7-4770 som jeg har lyst på.

Kabinett

Silverstone Grandia GD06 (eller tilsvarende)

Utover dette så er alt veldig diffust så her trenger jeg råd.

Cpu, hovedkort, ram og eventuell dedikert gpu

Har lest at haswell har en ok grafikkløsning som jeg i utgangspunktet har lyst til å bruke. Men er ikke fremmed for å sette i et mid range skjermkort dersom jeg må oppgradere hovedkort og minne til høyere hastighet på minne og bruke mye penger på det (ser at minnet på gpu’er kjører på sjuk frekvens). Slik jeg ser det så trenger hovedkortet disse tingene: mikro atx, nettverk, hdmi, viftestyring, usb3 og 1 pci ekspress.

PSU

Trenger en stillegående psu, for hardwaren over. Det kommer til å sitte en ssd og et parr spinnedisker i pc’n.

Det hadde vært supert om noen kunne gi litt råd i forhold til hvilken hardware jeg burde velge :) Spesielt med tanke på, hk, minne og eventuelt gpu. Er også usikker på om jeg kommer til å trenge i7, slik jeg forstår det så vil i5 gjøre jobben like bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD A10-6800k er veldig bra APU, kan være enig at ren prosessorytelse er selv i5 2500k en del bedre.

Men skal du ikke ha seperat skjermkort er nok AMD A10-6800k fremdeles best. Intel HD 4000 blir nok slått ut her. Husk også på AMD A10-6800k kan bli varm om du vil ha det lydløst.

Angående PSU skal SEASONIC X-400 400W MODULAR FANLESS (PSU-400FL) være helt lydløs men til stiv pris. Det er neppe noe PSU for overklokking.

På APU gjelder minnehastigheten, så ville nok anbefalt 1600 mhz brikker, Kingston HyperX blu DDR3-1600 8GB (2x4GB) XMP

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LMH1 takker for svar, jeg har for lengst slutta å drømme om å holde pc'n vifteløs. Så det blir å bygge med strømgjerrige komponenter som produserer lite varme. Regner ikke med at jeg på noe tidspunkt vil ha behov for å overklokke denne pc'n, Om støy blir et problem men om det blir det støyende så blir det å bytte ut vifter og legge inn matter før underklokking blir et tema.

Er det noen hovedkort jeg burde styre unna eller holder det med å gå for et billigkort som inneholder det jeg trenger? Er også lite oppdatert på onboard viftestyringer, er det noen produsenter som er bedre her? Eller er de alle helt ok?

Lenke til kommentar

Da var handlelista ferdig:

ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM)

ASUS H87M-E H87 S-1150 M-ATX 5010744968 H87M-E

INTEL CORE I5 4670 3.4GHZ 6MB S-1150 5010742244

KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 CL9 HYPERX BLU (2X4GB)

LOGITECH WIRELESS TOUCH KEYBOARD K400

SAMSUNG 840 PRO SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

SCYTHE BIG SHURIKEN 2 REV B S-1155/2011/FM1/AM3+

SEASONIC X-400 400W MODULAR FANLESS 5010470131 PSU-400FL

SILVERSTONE HTPC SST-GD04B USB 3.0 M-ATX BLACK

På sikt kommer jeg muligens til å sette inn et par spinnedisker og et skjermkort (660ti eller liknende).

Er det noen som kan gi meg thumbs up på at jeg har nok strøm?

Er også intressert i å vire om endringer jeg kan gjøres for å gjøre dette til en bedre pc :)

Lenke til kommentar

Strøm har du nok av. Tror faktisk du skal overleve veldig fint selv om du setter inn en 660ti.

Jeg kjørte litt annerledes løp da jeg bygde HTPC. Min er 100% passivt kjølt, med 4GB ram, Intel i3 3220t prosessor med TDP på kun 35W, ingen skjermkort og kun en SSD. Den klarer seg fint på 150W strømforsyning. Har Streacom FC5 kabinett. Nydelig sak i ren aluminium, kabinettet fungerer som kjøleribbe :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

newman221, det der er helt geniale kabinetter! Men jeg kom frem til at jeg ønsker bygge en boks som kan brukes til alt og som kan skaleres opp om behovene endrer seg. For et år siden pensjonerte jeg den stasjonære pc'n til fordel for laptop, men har savna en pc/server som kan kjøre 24/7.

Lenke til kommentar

Hehe, det skjønner jeg godt. Man trenger en god pc/server med litt krefter og plass til harddisker.

Lykke til med prosjektet ditt

Hvis du skulle finne på å bytte ut kabinettviftene, så anbefaler jeg Akasa Viper-vifter. De dytter passe mengde luft, og er absurd stillegående. Prisen er koselig den også, ihvertfall da jeg kjøpte dem (ca 80kr/stk). Passiv PSU har en tendens til å bli noe varm når de belastes, så du trenger nok noe til å flytte luft inni der...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for det, ser fra en kalkulator at systemet med en 660ti vil ligge helt på grensa av hva en 400watt kan tåle. Kabinettet har 3 x 12cm vifter som blåser inn og skaper overtrykk inne i kabinettet, mye av denne lufta vil forsvinne via psu, noe som gjør det til et supert kabinett for passiv kjøling. Skulle ikke disse funke så er det ikke umulig at 3 x aksa blir løsningen.

Det er mulig jeg burde overveie en relativt stille PSU med vifte eller gå en kraftigere vifteløs en.

Lenke til kommentar

Du får veldig bra PSU'er med meget stillegående vifter til 1000kr. Siden du allerede skal ha kabinettvifter er det nok like greit å gå for en meget stillegående 500W+ med vifte. PSU'en bruker ikke mer strøm enn nødvendig uansett.

Så kan du jo heller vurdere å kjøpe inn litt viftestyring til kabinettviftene og kjøre de på et absolutt minimum.

Lenke til kommentar

Kom frem til at det er ting som kan gjøre PC stille som jeg vil legge litt ekstra kroner i. Så regner med at det blir storebroren til en i handlelista jeg vil gå for, SEASONIC PLATINUM-520 520W MODULAR FANLESS. Jeg har dermed ikke låst meg mot å lage en veldig stille PC. Viftene som følger med kabinettet er oppgitt til 20 db, så dem burde være tilnærma stille når de går på lav hastighet. Om det skulle vise seg at de bråker så bytter jeg dem med akasa eller noctura vifter av den stille sorten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...