Gå til innhold

[Løst] Første selvbygg! Stille PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe meg til å se over oppsett jeg har laget til mitt første selvbygg.

PCen skal hovedsaklig brukes til programmering og kontorarbeid, men også litt spilling bilderedigering etc. Spillgrafikk er likevel ikke så fryktelig viktig.

Det er viktig at den er stille, jeg skal sove på samme rom...

http://www.prisjakt....ist.php?l=59915

Er det noen komponenter jeg bør bytte ut, legge til eller fjerne! Jeg vil ikke bruke mye mer penger enn det jeg har lagt opp til, men vil gjerne ha forslag som kan redusere prisen! (Jeg har OS)

Jeg har prøvd å velge et rimelig skjermkort som gir mye for pengene, tar gjerne innspill om det finnes et bedre valg!

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke, men har likevel prøvd å velge deler som gir meg muligheten, dersom jeg får lyst til å prøve senere. Burde jeg kjøpe kjølepasta/cpukjøler eller noe uansett?

I tilfelle linken ikke virker er oppsettet nedenfor:

Fractal Design Define R4 (Sort) .

Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB .

Intel Core i5 4670K 3,4GHz Socket 1150 Box .

Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB .

Asus Z87-Pro .

Corsair CX750M 750W .

Asus GeForce GTX650TIB-DC2OC-2GD5 2GB .

2 x Dell UltraSharp U2412M .

SanDisk Ultra Plus 256GB .

Logitech T650 .

Zowie Gear Celeritas MX Brown (EN) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut det der! Men jeg ville nok byttet ut strømforsyningen med TX 750W, da den er av bedre kvalitet. Jeg ville nok også byttet ut hovedkortet med Z87-A, da det er litt billigere. Trenger du egentlig to skjermer? Hvis ikke, så ville jeg byttet ut skjermkortet med ASUS GTX 760 og lagt til en 3. parts prosessorkjøler Hyper 212 Evo. Dette vil gi deg en stillere maskin.

Lenke til kommentar

2 skjermer er helt konge til utvikling. Bruker 2 dell 27 tommere på kontoret, men tror jeg hadde vært like fornøyd med 24 tommeren.

Dersom du ønsker en stille pc så burde du som Aerow foreslår bruke en 3 parts cpu kjøler, hadde ikke nølt et sekund med å brukte 500-700 kroner her (vet desverre ikke hva som er stille og bra om dagen). Personlig ville jeg ikke overklokka arbeids pc'n min. Så jeg hadde nok droppa K'en i prosessor navnet og så langt du ikke trenger wfi så hadde jeg overveid et billigere hovedkort med ferre ting som kan gå galt.

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt til kjøler, og byttet hovedkort og psu slik dere foreslår, og ender opp på ca samme pris.

Jeg har blitt vant til 2 skjermer på jobben, og nå er det ingen vei tilbake for min del :)

http://www.prisjakt.no/list.php?l=59915

Noctua NH-U9B SE2 har svært lave rapporterte støyverdier, men koster nesten 200kr mer enn Hyper 212 Evo, verdt pengene?

Er det noen ulemper med å ha K utgaven sett bort fra prisen? Ser det bare er 50kr å hente på å kjøpe 4670 fremfor 4670K, så da tenker jeg det kan være like greit å ha muligheten?

Lenke til kommentar

z87-a er vel et oveklokkbart kort med features for det. Så regner med at du kan slå av noen hundrelapper her dersom du ser på hvilke behov du egentlig har med hovedkortet.

Er ikke 100% oppdatert på hva som er bra av store kjølere. Mitt neste prosjekt et stille mediesenter pc og der er det desverre ikke plass til et realt beist av en kjøler der. Men bruk google og gjør litt research. Her er en artikkel på tomshardware.

http://www.tomshardware.com/reviews/best-heat-sink-haswell,3554.html

Tar du deg litt tid til å researche de forskjellige delene som kan støye så regner jeg med at du klarer å sette sammen en stille boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...