Gå til innhold

Hvis man vil ha et liv utenom jobben

Anbefalte innlegg

Mulig jeg bare har vært usannsynlig heldig - men jeg har aldri hatt en jobb hvor normen har vært overtid. Vil si jeg har en hverdag som minner om det trådstarter snakker om. Jeg er langt over gjennomsnittlig interessert i faget, og har programmering som hobby etc - så jeg bruker litt tid privat, når jeg har lyst og det passer meg. Jobben er som regel 8 timer om dagen og fri hver helg, med unntak av noen få krafttak en gang i mellom når det er noe spesielt som skal leveres etc.

Mulig det hjelper at jeg har jobbet steder hvor det faktisk er en del spenn i alder, med flere som har familie og barn etc. Har ihvertfall aldri følt at det har blitt stilt forventninger til meg fordi jeg er singel og sånn sett har mer tid.

Så det går ihvertfall an å finne jobber i IT-bransen man kan trives i, som ikke tar knekken på en. Men en interesse for faget er nok et must for å kunne gjøre en god jobb uansett.

Godt å høre. Interesse for faget har jeg, men mest på et mer overordnet nivå enn kun programmering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtid finnes i alle yrker uansett hva du jobber med.

De fleste stedene, der det er verdt å jobbe, så ser de etter noen som er villig til å holde tidsfrister, levere som avtalt og kunne være fleksibel om det er krise. Gode arbeidsgivere vet at rovdrift fører til dårlig arbeidsmiljø og høyt gjennomtrekk.

Du vil mange steder diskvalifisere deg ved å ha et utpreget negativt forhold til overtid. Det betyr ikke at du skal si ja til all overtid. Det er mange steder, spesielt større firmaer, hvor dette er vel regulert, det er gode overtids lønnings ordninger eller avspaserings muligheter.

Hva du skal satse på innen IT bør du velge i forhold til hva du synes er spennende.

Lenke til kommentar

Overtid finnes i alle yrker uansett hva du jobber med.

De fleste stedene, der det er verdt å jobbe, så ser de etter noen som er villig til å holde tidsfrister, levere som avtalt og kunne være fleksibel om det er krise. Gode arbeidsgivere vet at rovdrift fører til dårlig arbeidsmiljø og høyt gjennomtrekk.

Du vil mange steder diskvalifisere deg ved å ha et utpreget negativt forhold til overtid. Det betyr ikke at du skal si ja til all overtid. Det er mange steder, spesielt større firmaer, hvor dette er vel regulert, det er gode overtids lønnings ordninger eller avspaserings muligheter.

Hva du skal satse på innen IT bør du velge i forhold til hva du synes er spennende.

I åpningsposten skrev jeg: "overtid en sjelden gang er selvsagt greit", så et utpreget negativt forhold til overtid har jeg ikke. :) Jeg godtar at man må jobbe mye av og til i bestemte situasjoner. Det jeg ikke ønsker er at 12-timers arbeidsdag skal være regelen heller enn unntaket, slik det virker som det er noen steder.

Lenke til kommentar

Ang. det første innlegget mitt så var det faktisk et snev av realisme i det å ikke fronte ting i et intervju som ikke er fordelaktig.

Hvis noen som er her på intervju klarer å komme med type begrensinger i forhold til overtid eller lignende så går faktisk den søknaden rett i søpla. Det samme gjelder karaktertrekk som man også bør holde for seg selv. Å si at man f.eks ikke takler stress veldig godt er ensbetydene med å havne å søplekassa.

Man bør lage seg en liste over ting man skal ta opp i et intervju som ikke setter en selv i dårlig lys.

Man behøver ikke å stille seg i ett dårlig lys, jeg har en tendens til å spørre: Hva er forventet arbeid i forhold til overtid, er det spesielle perioder i året der man kan forvente å jobbe mye overtid? Dette er jo for min del for å ta hensyn til dette, hadde jeg fått til svar at man ikke forventer noe særlig med overtid, eller at jo, i oktober/november så bruker det å være en del overtid etc. så kan jeg ta hensyn til det. Jeg har ingen problemer med å takke nei til en jobb hvis arbeidsgiver kommer med: Jeg vet ikke, eller vi jobber jevnt over med overtid hele året.

Jeg ville ikke sagt: Hvis det er forventet mye overtid så er jobben uinterresant, for da forsøker man å sette begrensinger på hvor mye man vil jobbe allerede i interjuvrunden. Noe en del arbeidsgivere vil se negativt på. Spør man derimot etter hva som er forventet i forhold til arbeidstid, arbeidsmengde, antatt tid på å "jobbe seg inn i bedriften" etc. så viser man jo bare mer interesse for hva som faktisk er forventet av deg i en arbeidssituasjon, noe som burde virke positivt på en arbeidsgiver. Får man ett svar man ikke er komfortabel med, så har man jo alltids mulighet til å takke nei til jobben...

Lenke til kommentar

Et relevant eksempel på ting som slo negativt ut for en søker her var at han informerte om at han ikke taklet stress og heller ikke kritiske tilbakemeldinger for da gikk han rett i kjelleren og sa at hvis slike ting skjedde så ville han holde seg for seg selv og være generelt muggen og lite samarbeidsvillig.

Ikke overraskende så var veien til søppelbøtta kort for denne nissen.

Dette var tydeligvis noe han informerte om i intervjuer og da får man jo ikke jobb noe sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...