Saturnine Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Jeg er om et års tid ferdig med IT-utdanningen min (master), og tenker litt på hva slags type jobb jeg bør sikte meg inn på. Jeg har fått inntrykk av at det i IT-bransjen er mye overtid, karrierejag og press, og at mange i hvert fall for en periode nærmest vier livet sitt fullt og helt til jobben, hvor også fritiden går med til jobb-relaterte aktiviterer som firmamiddager, -hytteturer og lignende. Jeg har stor respekt for folk som viser så stor interesse og fokuserer så mye på jobben sin, men jeg kan ikke helt se for meg å være i en slik livssituasjon, da jeg har mange tidkrevende hobbyer og ting jeg liker å gjøre utenom jobb/studier. Jeg regner med at det finnes greie, interessante jobber innen IT hvor man har en normal 8-timers dag (overtid en sjelden gang er selvsagt greit), fri i helgene, tid til å dyrke andre hobbyer og interesser samt mulighet til å ha et sosialt liv utenom i jobbsammenheng? Erfaringer? Hva slags type stillinger bør jeg sikte meg inn på? Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Når man er ung og barnløs så har man som regel mye tid ekstra. I jobbsammenheng så forventes det da at man yter litt ekstra, både for å komme seg inn i fagdomenet og overgang til arbeidskulturen i bedriften/organisasjonen. Jeg vet ikke om noen nyansatte som *ikke* har strekket seg langt utover det som behøves for å få jobben gjort. Ettersom jeg antar at hobbyene dine ikke er en del av IT-faget så vil jeg ikke anbefalle en utviklerrolle. Her er det viktig å følge med hva som skjer og lære seg nye ting hele tiden. Dette er ikke nødvendigvis noe arbeidsgiver betaler for. Selv er jeg utvikler og bruker minst 20 timer i uken på faget mitt. Jeg vet dessverre ikke om noen stillinger som passer i formen du ser etter, hvor man i tillegg vil ha en person med lite ambisjon og vilje til selvutvikling. Beklager for et brutalt svar, du stiller nok allerede nå veldig dårlig på kanten til arbeidslivet med slike holdninger. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Nei, det er nok ikke noe å fronte i jobbintervjuer. Arbeidsgivere vil ha folk som jobber 24x7, ikke slabbedasker som svimer rundt og lar humla suse. Lenke til kommentar
Saturnine Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Jeg vet ikke om det kom så klart frem, men jeg har jo selvsagt tenkt å gjøre mitt beste på jobb selv om jeg ikke vil bruke all fritiden min på det. Jeg har ikke tenkt å "svime rundt og la humla suse". Jeg har selv innsett at en utviklerjobb ikke er det beste for meg, men det finnes vel mange andre veier å gå? Jeg har heller ikke noe behov for topplønn. Håper noen andre har andre erfaringer. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det er bare å søke seg til det offentlige. 4 Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Jeg vet ikke om det kom så klart frem, men jeg har jo selvsagt tenkt å gjøre mitt beste på jobb selv om jeg ikke vil bruke all fritiden min på det. Jeg har ikke tenkt å "svime rundt og la humla suse". Det var nok sarkasme Jeg har selv innsett at en utviklerjobb ikke er det beste for meg, men det finnes vel mange andre veier å gå? Jeg har heller ikke noe behov for topplønn. Håper noen andre har andre erfaringer. Jada når man er entry-level så kan typ velge mer funksjonelle retninger (behov, kravspec, design, brukeropplevelse) eller områder innenfor testing. Det er enkelt å få jobb innenfor dette i konsulentbransjen (som er veldig velkommende for nyutdannede) men generelt sett er arbeidsmengden ganske stor Endret 7. august 2013 av LordjOX Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg tenkte også på offentlig sektor, eventuelt et stort firma med mye byråkrati. Hva med en IT-driftsjobb istedenfor utvikling? Tror du kan få en mer forutsigbar arbeidstid da, gitt at det ikke skjer noe ekstraordinært (systemer som går ned e.l.) eller arbeidsgiver forventer at du deltar i vaktordning. Lenke til kommentar
Saturnine Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Jeg tenkte også på offentlig sektor, eventuelt et stort firma med mye byråkrati. Hva med en IT-driftsjobb istedenfor utvikling? Tror du kan få en mer forutsigbar arbeidstid da, gitt at det ikke skjer noe ekstraordinært (systemer som går ned e.l.) eller arbeidsgiver forventer at du deltar i vaktordning. Er dessverre ikke så interessert i drift. Vil gjerne ha en noe kreativ jobb, så kravspek/modellering/design kunne vært noe for meg. Ellers er forskning en mulighet, hvilke veier kan man gå her i tillegg til gjennom universitetet? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Ellers er forskning en mulighet, hvilke veier kan man gå her i tillegg til gjennom universitetet? Simula? http://simula.no/about Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Nei, det er nok ikke noe å fronte i jobbintervjuer. Arbeidsgivere vil ha folk som jobber 24x7, ikke slabbedasker som svimer rundt og lar humla suse. Arbeidsgivere liker sånne som lett lar seg lede til å slite seg helt og fullstendig ut - fornuftige folk lar seg ikke lure av sånt tull. Den gamle regelen om at: sjefen kommer aldri på sykebesøk ... stemmer helt perfekt enda i våre "opplyste" tider Jeg synes trådstarter har et fornuftig syn på karriere og livet forøvrig - ønsker han lykke til! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg er om et års tid ferdig med IT-utdanningen min (master), og tenker litt på hva slags type jobb jeg bør sikte meg inn på. Jeg har fått inntrykk av at det i IT-bransjen er mye overtid, karrierejag og press, og at mange i hvert fall for en periode nærmest vier livet sitt fullt og helt til jobben, hvor også fritiden går med til jobb-relaterte aktiviterer som firmamiddager, -hytteturer og lignende. Jeg har stor respekt for folk som viser så stor interesse og fokuserer så mye på jobben sin, men jeg kan ikke helt se for meg å være i en slik livssituasjon, da jeg har mange tidkrevende hobbyer og ting jeg liker å gjøre utenom jobb/studier. Jeg regner med at det finnes greie, interessante jobber innen IT hvor man har en normal 8-timers dag (overtid en sjelden gang er selvsagt greit), fri i helgene, tid til å dyrke andre hobbyer og interesser samt mulighet til å ha et sosialt liv utenom i jobbsammenheng? Erfaringer? Hva slags type stillinger bør jeg sikte meg inn på? Av erfaring så kan jeg si følgende: Ikke gå for utviklerjobber i det private, eller små private nyoppstartede bedrifter, les arbeidskontrakter nøye. En del av arbeidskontraktene har innbakt overtid i lønnen (noe som gjerne betyr at arbeidsgiver mer eller mindre forventer at du skal jobbe overtid) ellers så kan det være greit å gjøre som meg, spør hvor mye overtid som er forventet under interjuvet, ikke nødvendigvis still deg negativ til dette. Men mengden overtid som forventes gjenspeiler gjerne hvordan bedriften tenker med tanke på arbeidsmengde. For min del, så er det helt greit med overtid, eventuelt flexitid. Jeg har kompiser som jobber 40-80 timer i uken og synes det er helt greit i den situasjonen de er i. Er man ikke dødelig interressert og ønsker å utvikle seg mye på fritiden sin, så ville jeg som en del andre påpeker, vurdere større private selskaper der man jobber "inhouse" eventuelt kommune/stat. Kommunale jobber er gjerne de som er "roligst" men også de jobbene der du ikke kan forvente at lønna er fantastisk. Det jeg ville vurdert er større private selskap, stat eller kommune og heller vedkjent meg med at jeg ikke hadde fått av de aller høyeste lønningene til å begynne med. De jobbene der man tjener best har en tendens til å involvere mye jobbing og lite fritid. (iallefall når man kommer som nyutdannet, en del arbeidsgivere mer eller mindre forventer av deg at du skal jobbe ekstra i begynnelsen for å komme deg inn i systemene og få en god forståelse av hvordan de jobber) Lenke til kommentar
Saturnine Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Arbeidsgivere liker sånne som lett lar seg lede til å slite seg helt og fullstendig ut - fornuftige folk lar seg ikke lure av sånt tull. Den gamle regelen om at: sjefen kommer aldri på sykebesøk ... stemmer helt perfekt enda i våre "opplyste" tider Jeg synes trådstarter har et fornuftig syn på karriere og livet forøvrig - ønsker han henne lykke til! (rettet litt) Takk, synes ikke selv at jeg er helt på jordet heller. Jeg vet at det mange som har programmering som hobby også på fritiden, og synes de er vanvittig heldige som får lov til å holde på med noe de liker så godt hele tiden. Hovedinteressen min er det dessverre ikke mulig å leve av, og dermed har jeg valgt en utdanning som jeg synes er spennende, uten at det er altoppslukende. Lenke til kommentar
Saturnine Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Av erfaring så kan jeg si følgende: Ikke gå for utviklerjobber i det private, eller små private nyoppstartede bedrifter, les arbeidskontrakter nøye. En del av arbeidskontraktene har innbakt overtid i lønnen (noe som gjerne betyr at arbeidsgiver mer eller mindre forventer at du skal jobbe overtid) ellers så kan det være greit å gjøre som meg, spør hvor mye overtid som er forventet under interjuvet, ikke nødvendigvis still deg negativ til dette. Men mengden overtid som forventes gjenspeiler gjerne hvordan bedriften tenker med tanke på arbeidsmengde. For min del, så er det helt greit med overtid, eventuelt flexitid. Jeg har kompiser som jobber 40-80 timer i uken og synes det er helt greit i den situasjonen de er i. Er man ikke dødelig interressert og ønsker å utvikle seg mye på fritiden sin, så ville jeg som en del andre påpeker, vurdere større private selskaper der man jobber "inhouse" eventuelt kommune/stat. Kommunale jobber er gjerne de som er "roligst" men også de jobbene der du ikke kan forvente at lønna er fantastisk. Det jeg ville vurdert er større private selskap, stat eller kommune og heller vedkjent meg med at jeg ikke hadde fått av de aller høyeste lønningene til å begynne med. De jobbene der man tjener best har en tendens til å involvere mye jobbing og lite fritid. (iallefall når man kommer som nyutdannet, en del arbeidsgivere mer eller mindre forventer av deg at du skal jobbe ekstra i begynnelsen for å komme deg inn i systemene og få en god forståelse av hvordan de jobber) Takk for gode råd. Som nevnt tidligere så er jeg ikke så opptatt av å tjene mest mulig, utover at jeg selvsagt vil ha høyere lønn enn en ufaglært. Det kan tenkes at det offentlige er veien å gå for meg. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Jeg tror ikke det er ensidig fordelaktig å ha programmering og "jobbrelaterte ting" som hobby, for i mange arbeidssituasjoner stjeler arbeidsgiver mer energi fra deg enn det du opplever å få tilbake. Da skal det ikke så mye til for å miste motivasjonen og revurdere karrieren. Man er bedre rustet mot kjipe arbeidsdager når man har andre interesser. Men samtidig er det vanskeligere å trives i kunnskapsyrker om man har tankene en annen plass. IT bransjen er jo en kunnskapsbasert industri hvor arbeidsgiver betaler deg for å levere en tjeneste. Det gjør at de som lykkes best sannsynligvis er en smule gale. Eller de er fornuftige går over til å bli selvstendig næringsdrivende etter noen år, og styrer hverdagen som det passer dem. Gjerne med en laptop under ett skyggefylt tre på ett sted med mer behagelig klima. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Her jeg jobber så jobber vi døgnet rundt i januar, men resten av året så er det kun 0800-1600, men det er en spesiell bransje og kan ikke helt sammenlignes med andre tilsvarende it stillinger. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (rettet litt) Takk, synes ikke selv at jeg er helt på jordet heller. Jeg vet at det mange som har programmering som hobby også på fritiden, og synes de er vanvittig heldige som får lov til å holde på med noe de liker så godt hele tiden. Hovedinteressen min er det dessverre ikke mulig å leve av, og dermed har jeg valgt en utdanning som jeg synes er spennende, uten at det er altoppslukende. Du følger oppskriften for det å holde en smidig og veltrent hjerne på en korrekt måte, etter min erfaring og lære. Det er ikke sånn at hjernen skal "trenes" på samme måte som kroppene våre. Det er godt for kroppen å yte over komfortsonen for å holde tritt med naturlig kroppslig forfall. Men når vi kommer til hjernene våre, så er det helt motsatt. man får en så kalt super-mindfullness hjerne ved å kjøle den ned, slik at den kan få med seg detaljene i present moment på en naturlig måte. Hvis man øver seg litt på å kjøle ned hjernen, så vil man oppleve at detaljer i nuet står frem mye tydeligere og klarere, og dermed riktigere, enn hvis man fyller og fyller og fyller den stakkars overbelastede hjernen med alt for mange oppgaver. Den feilkoblingen i dagens samfunn som jeg her skriver noe om, er også det aspektet som ligger som en av kanskje flere årsaker til at ellers sterke og oppegående personer treffer veggen i dagens samfunn, og det lenge før det skulle være naturlig, gitt alder og yrker. Da jeg var ung, var det "ingen" som ble utbrente. Det var ikke fordi de var så mye smartere, men heller fordi samfunnet ikke krevde så mye, eller at individene ble så fastlåste i alle denne karriere-jagingen hvor vi skal bli nr 1, selv om vi vet at det er bare en stk som klarer det. Snakk om å drømme seg bort ... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Ang. det første innlegget mitt så var det faktisk et snev av realisme i det å ikke fronte ting i et intervju som ikke er fordelaktig. Hvis noen som er her på intervju klarer å komme med type begrensinger i forhold til overtid eller lignende så går faktisk den søknaden rett i søpla. Det samme gjelder karaktertrekk som man også bør holde for seg selv. Å si at man f.eks ikke takler stress veldig godt er ensbetydene med å havne å søplekassa. Man bør lage seg en liste over ting man skal ta opp i et intervju som ikke setter en selv i dårlig lys. Lenke til kommentar
Saturnine Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Ang. det første innlegget mitt så var det faktisk et snev av realisme i det å ikke fronte ting i et intervju som ikke er fordelaktig. Hvis noen som er her på intervju klarer å komme med type begrensinger i forhold til overtid eller lignende så går faktisk den søknaden rett i søpla. Det samme gjelder karaktertrekk som man også bør holde for seg selv. Å si at man f.eks ikke takler stress veldig godt er ensbetydene med å havne å søplekassa. Man bør lage seg en liste over ting man skal ta opp i et intervju som ikke setter en selv i dårlig lys. Selvsagt, det er derfor jeg sonderer terrenget på forhånd for å finne ut hva slags praksis de ulike firmaene har. Da slipper jeg å diskutere det på intervju. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Ang. det første innlegget mitt så var det faktisk et snev av realisme i det å ikke fronte ting i et intervju som ikke er fordelaktig. Hvis noen som er her på intervju klarer å komme med type begrensinger i forhold til overtid eller lignende så går faktisk den søknaden rett i søpla. Det samme gjelder karaktertrekk som man også bør holde for seg selv. Å si at man f.eks ikke takler stress veldig godt er ensbetydene med å havne å søplekassa. Man bør lage seg en liste over ting man skal ta opp i et intervju som ikke setter en selv i dårlig lys. Jeg er ikke uenig sånn generelt, men vil påpeke at man skal være dønn ærlig, uannsett .. Om man likevel ikke får jobben etter å ha holdt tilbake informasjon, eller rett og slett løyet, for å oppnå det man ønsker seg - så glemmer intervjuer deg fortere enn du gikk ut av døren, men du selv kommer til å huske din egen uærlighet lenge ... Det er å bestille sin egen katastrofe Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Mulig jeg bare har vært usannsynlig heldig - men jeg har aldri hatt en jobb hvor normen har vært overtid. Vil si jeg har en hverdag som minner om det trådstarter snakker om. Jeg er langt over gjennomsnittlig interessert i faget, og har programmering som hobby etc - så jeg bruker litt tid privat, når jeg har lyst og det passer meg. Jobben er som regel 8 timer om dagen og fri hver helg, med unntak av noen få krafttak en gang i mellom når det er noe spesielt som skal leveres etc. Mulig det hjelper at jeg har jobbet steder hvor det faktisk er en del spenn i alder, med flere som har familie og barn etc. Har ihvertfall aldri følt at det har blitt stilt forventninger til meg fordi jeg er singel og sånn sett har mer tid. Så det går ihvertfall an å finne jobber i IT-bransen man kan trives i, som ikke tar knekken på en. Men en interesse for faget er nok et must for å kunne gjøre en god jobb uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå