Gå til innhold

Samsung Galaxy S4 vs Sony Xperia Z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Best er subjektivt. Med mindre du skal bruke de til å drive benchmarks, så er det i praksis ingen bruksforskjell, annet enn at Xperia Z er vann og støvtett, S4 er ikke. S4 Active er derimot vann og støvtett.

Gå i en butikk, kjenn på telefonene, bruk de noen minutter for å se hvilke du liker best. Personlig kjøpte jeg telefon ut fra design og egenskaper, så mitt valg falt på Xperia Z.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Halsoy, hvor fornøyd er du med kameraet på Xperia Z? Har lest mye forskjellig, både om kameraet og hastigheten på denne telefonen.

Skal bytte ut en iPhone 4 med HTC One, Xperia Z eller S4.

Lenke til kommentar

Halsoy, hvor fornøyd er du med kameraet på Xperia Z? Har lest mye forskjellig, både om kameraet og hastigheten på denne telefonen.

Skal bytte ut en iPhone 4 med HTC One, Xperia Z eller S4.

Er meget fornøyd med kamera. Det som til tider kan irritere er at på enkelte bilder kan pixler være "smurte", om det gir noen mening. Det virker som det er en slags bluring mellom pixellag. Dette er noe du kun ser under 'ekstrem' zooming, ikke noe du legger merke til under vanlig visning, selv på stor skjerm.

Kan for øvrig anbefale alle kamera-appen "Camera FV-5". Den lar deg gjøre mer avanserte funskjoner, som å bestemme eksponeringstid, sette tidsintervaller for repeterende bildetagning (til time-lapse f.eks) og en god del mer. Standardappen til Sony er veldig god i seg selv, men har ikke alle funksjoner som Camera FV-5 har. Kan forøvrig legge til at "Fremragende auto", som auto-modusen til Sony heter, så og si alltid velger rett bildefunksjon.

Legger ved ett par bilder du kan se på. Er to par bilder der de er nesten identiske, det er bare for å vise hvordan forskjellen på HDR av-og på er (lavest bildenummer har HDR av). Hva det faktisk gjør med bildene på telefonen. Merk, ingen av disse bildene er tatt i godt lys. Alt er skumring, type 3-6 om natten/morgenen. Vel, med unntak av bildet av toget, og videoen jeg legger ved (uten lyd, lyden var... la oss si påtrengende :p (jeg laget litt mye lyd, litt vel nærme mikrofonen)). Videoen var tatt type kl. 21.30, eller der omkring, uten direkte sollys, kun belyst av tivoliet.

Har valgt bilder fra dårlige forhold bevisst, stort sett alt tar gode bilder i fullt dagslys.

https://drive.google...VVE&usp=sharing

Edit: Hva hastighet på telefonen gjelder kan jeg ikke si annet enn at jeg merker ikke noe treghet i det hele tatt. Jeg sverger personlig til APEX-launcher, da det er den eneste launcheren jeg har brukt som både er helt laggfri, samt at jeg kan justere akkurat hva jeg vil.

Den ser forøvrig slik ut nå:

https://docs.google.com/file/d/0B3vhwl1mF8a3TVBuNHA2eDVqbms/edit?usp=sharing

Så kan du sammenlikne det med standard launcheren om du vil. Ikke at det er noe spektakulært, men selv om forandringen er liten, er det likevel gjort ting som standard ikke lar seg gjøre.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Er meget fornøyd med kamera. Det som til tider kan irritere er at på enkelte bilder kan pixler være "smurte", om det gir noen mening. Det virker som det er en slags bluring mellom pixellag. Dette er noe du kun ser under 'ekstrem' zooming, ikke noe du legger merke til under vanlig visning, selv på stor skjerm.

Hei, takk for en god og forklarende post.

Når jeg ser på bildet som Mannen med ljåen la ut, så synes jeg det er vanvittig mye smear på bildet, det er nesten ikke en eneste ren kant på hele bildet. Er dette et stort problem med denne telefonen, synes jeg nesten det er på kanten til å være en deal breaker.

Bildet kan sees her.

Endret av Slettet-t9DveYkZ
Lenke til kommentar

Hei, takk for en god og forklarende post.

Når jeg ser på bildet som Mannen med ljåen la ut, så synes jeg det er vanvittig mye smear på bildet, det er nesten ikke en eneste ren kant på hele bildet. Er dette et stort problem med denne telefonen, synes jeg nesten det er på kanten til å være en deal breaker.

Bildet kan sees her.

Som nevnt, det hender. Jeg har prøvd å finne ut hva det er, så langt syns jeg feilen peker mot SONYs egen bildebehandling. Men, ikke alltid. Det virker som om post-processingen er overdreven, noe som forøvrig er en gjenganger i diskusjoner rundt på nett.

http://blog.gsmarena.com/how-to-take-better-shots-with-your-sony-xperia-z-use-burst-mode/

Her forklares det litt, med eksempler til å vise. Jeg har som sagt Camera FV-5, og det virker som det er mindre støyreduksjon når den appen brukes, slik at bildene blir "klarere", men ikke alltid. ER litt merkelig, men tror det har noe med fargepaletten som er på bildet, samt gjerne i kombinasjon av bevegelser enkelte steder i bildet.

Som sagt, det er ikke nok til at jeg bryr meg, men det kan gjerne være en dealbreaker for deg. Opplever det av og til, men langt fra på alle bilder. Det er mer eller mindre garantert noe SONY kan (og bør) fikse i en fremtidig oppdatering, da bildebrikken i seg selv skal være veldig god. Om noe, så er jeg overasket over hvor gode bilder den tar når det er mørkt, sammenlignet med mange andre. Rent side om side, uten noe dikkedering, så tar nok Galaxy S4 bedre bilder per i dag, men personlig hadde jeg valgt Xperia Z uansett, da jeg (subjektivt) syns den føles og ser bedre ut. Samt at støv og vannbeskyttelsen er veldig god. Active S4 er ett alternativ om du vil ha beskyttelsen i tillegg.

Så, om du kun skal dømme ut fra kamera, så er nok S4 ett bedre valg per i dag, hvordan det blir i fremtiden med oppdateringer vet jeg ikke.

Har begge kamera framme og bake?

Ja, tror det er vanskelig å finne en mobiltelefon til over 1000kr som ikke har kamera på begge sider i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt, det hender. Jeg har prøvd å finne ut hva det er, så langt syns jeg feilen peker mot SONYs egen bildebehandling. Men, ikke alltid. Det virker som om post-processingen er overdreven, noe som forøvrig er en gjenganger i diskusjoner rundt på nett.

http://blog.gsmarena...use-burst-mode/

Her forklares det litt, med eksempler til å vise. Jeg har som sagt Camera FV-5, og det virker som det er mindre støyreduksjon når den appen brukes, slik at bildene blir "klarere", men ikke alltid. ER litt merkelig, men tror det har noe med fargepaletten som er på bildet, samt gjerne i kombinasjon av bevegelser enkelte steder i bildet.

Som sagt, det er ikke nok til at jeg bryr meg, men det kan gjerne være en dealbreaker for deg. Opplever det av og til, men langt fra på alle bilder. Det er mer eller mindre garantert noe SONY kan (og bør) fikse i en fremtidig oppdatering, da bildebrikken i seg selv skal være veldig god. Om noe, så er jeg overasket over hvor gode bilder den tar når det er mørkt, sammenlignet med mange andre. Rent side om side, uten noe dikkedering, så tar nok Galaxy S4 bedre bilder per i dag, men personlig hadde jeg valgt Xperia Z uansett, da jeg (subjektivt) syns den føles og ser bedre ut. Samt at støv og vannbeskyttelsen er veldig god. Active S4 er ett alternativ om du vil ha beskyttelsen i tillegg.

Så, om du kun skal dømme ut fra kamera, så er nok S4 ett bedre valg per i dag, hvordan det blir i fremtiden med oppdateringer vet jeg ikke.

Ja, tror det er vanskelig å finne en mobiltelefon til over 1000kr som ikke har kamera på begge sider i dag.

OK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...