Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ulikheter ved utbetalte trygdeytelser, med eksempler

Gouldfan

Anbefalte innlegg

Tull, tull, tull!

Vet ikke om du prøver å lure oss eller om du selv er lurt men slik er det ikke!

Ja han kameraten min må jo sef betale husleie på leiligheten på toppen av bakken. Skal se om jeg kan ta noen bilder neste gang jeg er på besøk.

7000kr betaler han i leie, han får 17000kr i de 7000 så er det innkludert strøm, vaktmester, avgifter, han betaler også 200kr ekstra så han får alle +kanalene med sport, siden han er meget fotballintressert.

Leilighet på toppen av byen, flott utsikt, væranda(ikke veldig stor men plass til 4 stoler og bord), nydelig stor grønn uteplass med varde, grillsted sittebeng etc, nydelig have(kommunal)

Altså minus husleia på 7000, og 200kr til ekstra HD sportskanalpakke så har han rundt i underkant av 10000kr å rutte med i måneden.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjære deg, det er realiteten. Jeg kjenner fler som er trygdet. Jeg kjenner da min egen lillesøster, hun er utviklingshemmet og leverer post til Dagsenteret, men det gjør hun bare når hun vil.

200000kr i året og gunstige lån er det man som trygdet får, man må ikke forveksle minstepensjon og sosialstønad med Ung-Ufør.

17 000 kr netto i måneden er slett ikke umulig men er laaaangt fra minimum, dette er kun hvis man tidligere har hatt relativt høy lønn.

Før du eventuelt dokumenterer det du sier (noe du ikke klarer) så er ikke jeg så intressert i å diskutere mer. Hvis du skulle lete etter slik dokumentasjon og finner noe så tror jeg du selv vil bli veldig overasket over hva som egentlig er sanneheten!!

Lenke til kommentar

17 000 kr netto i måneden er slett ikke umulig men er laaaangt fra minimum, dette er kun hvis man tidligere har hatt relativt høy lønn.

Før du eventuelt dokumenterer det du sier (noe du ikke klarer) så er ikke jeg så intressert i å diskutere mer. Hvis du skulle lete etter slik dokumentasjon og finner noe så tror jeg du selv vil bli veldig overasket over hva som egentlig er sanneheten!!

Han får 15000 +2000 i bostøtte. Det tror jeg er normalen. Han hadde bare vanlige jobber, jobbet to år på fabrikk for Manpower, jobbet litt som Isbilkjører og litt for sin far i resturang før han ble syk.

Han hadde kanskje mer i lønn i arbeid da. Si en trygdet får +- 200000 i året, jobber du i en normal jobb si 150kr timen med tillegg etc så tjener man jo gjerne endel mer, si 24000 i måneden som lager/fabrikkarbeider pleier jeg å ha... Da som vikararbeider. Dersom man har fast jobb, så tjener man sef litt mer. Unntaket er om du har typisk ufagorganisert arbeid som "butikkbetjent, bartender, jobber i klesbutikk" etc

Du skjønner det han har litt lite trygd dvs 15000 i måneden, men da får han støtte fra husbanken pga LAV INNTEKT. 2000kr, det blir 17000 i mnd. Alle med lav inntekt UTENOM studenter kan søke om støtte fra husbanken. Sjekk det opp.

Men man må jo legge til at det faktisk også er slitsomt å jobbe iforhold til at man får den lønnen......

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Han får 15000 +2000 i bostøtte. Det tror jeg er normalen. Han hadde bare vanlige jobber, jobbet to år på fabrikk for Manpower, jobbet litt som Isbilkjører og litt for sin far i resturang før han ble syk.

Han hadde kanskje mer i lønn i arbeid da. Si en trygdet får +- 200000 i året, jobber du i en normal jobb si 150kr timen med tillegg etc så tjener man jo gjerne endel mer, si 24000 i måneden som lager/fabrikkarbeider pleier jeg å ha... Da som vikararbeider. Dersom man har fast jobb, så tjener man sef litt mer.

Du skjønner han har litt lite dvs 15000 i måneden, men da får han støtte fra husbanken pga LAV INNTEKT. 2000kr, det blir 17000 i mnd.

Men man må jo legge til at det faktisk også er slitsomt å jobbe iforhold til at man får den lønnen......

Maksimum uføretrygd er 66% av 6G som sagt tidligere.

Minimum uføretrygd er 2,48 G for enslige, det vil si ca 210 000 kr (2013) som er ca 17500 kr/mnd minus skatt!!

Gifte/samboere får 2,28G!

Lenke til kommentar

Minste uførepensjon er 2G, altså to ganger folketrygdens grunnbeløp. 2013-tall: Minstepensjon utgjør 170490,- kr per år, eller litt over 14k per måned. Uførepensjon med "ung ufør"-fordel utgjør 17 245 kr per måned. Alle tall brutto, men minstepensjon får skattebegrensning som i praksis gjør brutto til netto.

I tillegg kommer bostøtte. En enslig minstepensjonist vil ikke kunne få mer enn 1359,- kr i bostøtte, og en "ung ufør" ikke mer enn 1079,- kr med mindre de bor i en kommune der Husbanken aksepterer høye boutgifter.

Inntekten blir dermed cirka 15,5k og 18k per måned.

Tall fra SIFO viser at utgifter til en rimelig og nøktern livsoppholdsstandard ligger på 7570,- kr per måned for en mann mellom 20 og 50 (mat, klær, hygiene, reise, noe fritidsaktiviteter, pluss dagligvareartikler, husholdningsartikler, møbler, og telefoni). Mannen har ikke bil.

I tillegg kommer husleie varierende etter hvor du bor, men du skal være flink for å komme under 5-6k i måneden her. Med en gang du kommer over 5k kommer du også over taket for hvor mye Husbanken aksepterer av husleie. La oss si 6k. Da er vi oppe i 13,5k per måned.

Strøm tar fort en tusenlapp. 14,5k. Her er vi altså nede i 1k og 2,5k i disponibel inntekt per måned. Uten bil.

Lenke til kommentar

Maksimum uføretrygd er 66% av 6G som sagt tidligere.

Minimum uføretrygd er 2,48 G for enslige, det vil si ca 210 000 kr (2013) som er ca 17500 kr/mnd minus skatt!!

Gifte/samboere får 2,28G!

Man har da ikke minimum trygd etter ca 7-10 år i arbeidslivet! Han har 15000 etter skatt, men du glemmer jo helt BOSTØTTEN fra HUSBANKEN.

Lenke til kommentar

Hvis vennen din er avhengig og kolliderte bilen så er det nok forsikringen som dekket lånet, trenger han forsatt bil så har han nok fått tilbud om det men det er fortsatt han som må betale bilen, altså det nye lånet.

Har han fet hus, etc så har han kanskje gjort noe riktige prioriteringer tidligere... du vet selv hvor lite 17 000 kr holder.

Lenke til kommentar

I tillegg kommer bostøtte. En enslig minstepensjonist vil ikke kunne få mer enn 1359,- kr i bostøtte, og en "ung ufør" ikke mer enn 1079,- kr med mindre de bor i en kommune der Husbanken aksepterer høye boutgifter.

Strøm tar fort en tusenlapp. 14,5k. Her er vi altså nede i 1k og 2,5k i disponibel inntekt per måned. Uten bil.

Ja, det er som sagt omsorgsbolig og det krever mer boutgifter.

Lenke til kommentar

Hvis vennen din er avhengig og kolliderte bilen så er det nok forsikringen som dekket lånet, trenger han forsatt bil så har han nok fått tilbud om det men det er fortsatt han som må betale bilen, altså det nye lånet.

Har han fet hus, etc så har han kanskje gjort noe riktige prioriteringer tidligere... du vet selv hvor lite 17 000 kr holder.

Det var snakk om fyllekjøring, tror ikke forsikring vil betale det, men han slapp all tiltale fordi han er syk, dvs soningsudyktig.

Jo han fikk jo en diagnose da.. De leilighetene er utrolig fine.

Jo, det vil jeg tro - iom 10 år er veldig lite

Det regnes ut ifra hva du kunne ha tjent.... Ikke hva du har tjent.

Jet tror du rører sammen trygd og arbeidsledighetstrygd

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En venn av meg ble faktisk uføretrydget, han tjener vel ca 17000 i måneden, de har gitt ham en NY BIL!!

Det vanlige er vel det som søstera mi får dvs 17000 i måneden etter skatt, hun får vel det minste man kan få.

Bestem deg nå... var det enn venn eller var det søstra di, eller var det bare en utrolig sammentreff at de får det samme i trygd!!

Han bor i Det fete huset, med toppmoderne utstyr, kabel tv, internet, flatskjerm og blurayspiller, møbler og interijør og kjempestort dobbelt amerikansk kjøleskap i metall, alt betalt og innredet av NAV.

Ja, det er som sagt omsorgsbolig og det krever mer boutgifter.

Så alt er ikke som du forteller med en gang altså... omsorgsbolig vil jeg ikke kalle "det fete huset". De er veldig "klinisk" og nøktern med det du trenger men man kan selvsagt innrede litt som man vil og har frihet der.

Det regnes ut ifra hva du kunne ha tjent.... Ikke hva du har tjent.

Jet tror du rører sammen trygd og arbeidsledighetstrygd

Uføretrygd regnes fra de 3 beste inntjeningsårene siste 5 år!!

Du roter ikke, du vet bare ikke hva du snakker om!

Edit:

Sorry, litt krass den :p

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Bestem deg nå... var det enn venn eller var det søstra di, eller var det bare en utrolig sammentreff at de får det samme i trygd!!

Så alt er ikke som du forteller med en gang altså... omsorgsbolig vil jeg ikke kalle "det fete huset". De er veldig "klinisk" og nøktern med det du trenger men man kan selvsagt innrede litt som man vil og har frihet der.

Uføretrygd regnes fra de 3 beste inntjeningsårene siste 5 år!!

Det har du rett i, de siste 5 årene hadde han jo ganske bra inntekt, dvs vanlig arbeidsinntekt, det gir jo mer enn minstesats det.

Altså det er ikke kjempestort, men det er veldig pent, hvitt minimalistisk, stort bad, ganske stor stue, eget kjøkken, gang, bod, Veranda med utsikt over Fredrikstad. Stor uteplass, hage.

Det er større leilighet enn den jeg leier der jeg bor. Jeg betaler 5500kr i husleie uten strøm, har ikke balkonge, har uteplass og hage. Har delt kjøkken og stue, har lite soverom. Tror jeg har 70kvadrat, kameraten min har 85kvadrat.

Men Leiligheten han bor i er jo helt ny også da, det ser helt nytt ut. Pluss at det er på toppen av byen.

Søstera mi har jo aldri jobbet, eller hun gjør frivillig arbeid da som hun får en symbolsk sum for. Det er min andre søster som sier hun har 17000kr i måneden, om det er før eller etter skatt vet jeg ikke. Men hun er så heldig at hun sparer alle pengene på bok, fordi hun bor hjemme hos mor og far. Vi har ikke lyst til at hun ikke skal bo hjemme. Hun har sikkert flere hundre tusen oppspart trygd nå. Det er jo litt fint også, for mor og far skal jo ikke leve evig heller.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Søstera mi har jo aldri jobbet, eller hun gjør frivillig arbeid da som hun får en symbolsk sum for. Det er min andre søster som sier hun har 17000kr i måneden, om det er før eller etter skatt vet jeg ikke. Men hun er så heldig at hun sparer alle pengene på bok, fordi hun bor hjemme hos mor og far. Vi har ikke lyst til at hun ikke skal bo hjemme. Hun har sikkert flere hundre tusen oppspart trygd nå. Det er jo litt fint også, for mor og far skal jo ikke leve evig heller.

Hvis søstra di har 17000 kr mnd tipper jeg det er 11-13000 kr + symbolsk lønn.

Misforstå meg rett... du tegner ett liv som ufretrygdet som ett liv i luksus, det er det ikke.

Personlig synes jeg rundt 18-19 000 kr utbetalt i mnd burde være minimum, dessverre er det ikke slik.

Dette er nok på grunn at dette er en ordning som mange utnytter og man setter satsene lave for at det ikke skal bli lukrativt.

De som VIRKELIG trenger uføretrygd fortjener mer...

Edit: Enn minimum!

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis søstra di har 17000 kr mnd tipper jeg det er 11-13000 kr + symbolsk lønn.

Misforstå meg rett... du tegner ett liv som ufretrygdet som ett liv i luksus, det er det ikke.

Personlig synes jeg rundt 18-19 000 kr utbetalt i mnd burde være minimum, dessverre er det ikke slik.

Dette er nok på grunn at dette er en ordning som mange utnytter og man setter satsene lave for at det ikke skal bli lukrativt.

De som VIRKELIG trenger uføretrygd fortjener mer...

Edit: Enn minimum!

Det er nok som Krikkert sa 17000 minus skatt, det frivillige arbeidet får hun bare 200kr i måneden for.

Lenke til kommentar

Hmmm, ikke spesielt motiverende.

Mener de på det borettslaget på TV tjente rundt 30 kr timen.

Nei, ikke spesielt motiverende. Det er nok forskjell fra kommune til kommune. Det som går på tv er alltid bedre vet du, for de kan ikke gi latterlige lønninger til folk på tv...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

?

Hvordan kan du nekte en som er trygdet/syk å dra til Thailand? Er jo et fritt land. Det de prøver er jo å bruke de norske kronene best. I Thailand så er 17000 skal vi se... 89709,76 bath. Det er mye moro du kan gjøre i Thailand i måneden for dette.

Jetski, svømmebasseng, stor hage med svær mur rundt.

Jeg nekter ingen i å gjøre akkurat det de måtte finne forsvarlig selv - det jeg synes blir for dumt, er hvis dette er en måte å rømme unna det som egentlig er problemet, nemlig at de ikke får brukt sine restevner, og ingen får glede av dette heller. Hva med litt skolegang, eller alternative behandlingsformer - hva med å snu hver minste sten for å se om man klarer å gjøre seg selv frisk osv

:)

Lenke til kommentar

Jeg nekter ingen i å gjøre akkurat det de måtte finne forsvarlig selv - det jeg synes blir for dumt, er hvis dette er en måte å rømme unna det som egentlig er problemet, nemlig at de ikke får brukt sine restevner, og ingen får glede av dette heller. Hva med litt skolegang, eller alternative behandlingsformer - hva med å snu hver minste sten for å se om man klarer å gjøre seg selv frisk osv

:)

Det kan jeg bare gjette på, De som jeg kjenner, en gammel nabo og en vennines eks var vel ikke så gode på skolen, kom vel fra den tiden da ikke alle hadde rett til utdannelse.

Begge har flyttet og giftet seg og fått barn i utlandet. De lever vel de månedene de har lov til å bo i utlandet, og så bor de i Norge feks på sommeren.

De som har evner/krefter til å gå på skolen tror jeg gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...