Gå til innhold

Beskatning av valutagevinst

Anbefalte innlegg

Har over flere år småhandlet valuta gjennom utenlandske brokere uten å ta ut gevinst.

Nå vil jeg derimot begynne å ta ut litt, men er usikker på beskatning av dette. Vil jo gjøre det riktig :-)

Det er to beskatningstemaer, hvor av ett er usikkert.

1. (Sikkert) Uttak av gevinst til bankkonto. Her vil det være naturlig å beskatte 28 %. Korriger meg ved feil.

2. (Usikkert) Gevinster som ikke realiseres/tas ut til bankkonto, men som blir stående på konto hos broker. Skal dette også beskattes 28 %, eller går disse beløpene under formueskatten, slik som det allerede investerte beløpet?

Eksempel på sistnevnte: La oss si at det står NOK 500 000,- på konto hos broker. I løpet av en periode har dette beløpet økt til NOK 550 000,-. Jeg vil så ta ut NOK 25 000,- av disse og betaler 28 % skatt. Den andre halvpart vil bli stående på konto hos broker. Skal også disse resterende NOK 25 000,- beskattes med 28 %, eller kan disse bli stående som en økt investering til beskatning av formueskatt?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vil tro at i utgangspunktet så skal valutagevinst beskattes årlig, da hver handel som er realisert er.. realisert. Og da skattepliktig.
Tilsvarende, hvis du har nettotap ett år så kan du bruke dette som fradrag.

Så hvis du har 50 000 i gevinst så skal du i utgangspunktet betale 28% skatt av 50 000. Mulig du kan få skjermingsfradrag, er ikke sikker.

Formuesskatt betales av formue over 1 million per de regler som nå vil gjelde. Om noen år vil kanskje ikke formuesskatt være aktuelt før man har mange millioner i formue da bunnfradraget kanskje vil bli hevet av den nye regjeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...