Gå til innhold

Jobb nekter å tilrettelegge


Anbefalte innlegg

butikken må ut med en utgift de ikke ønsker å gå ut med.

 

Å, her er det ikke spørsmål om hva arbeidsgiver vil, arbeidsmiljøloven § 4-6 er klar (uthevingen er min): "Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l."

 

Det som først kreves er sju ukers sjukemelding pga forholdet, og så et dialogmøte som arbeidsgiver seinest da skal holde (ellers kontakter du NAV og påpeker at dialogmøte ikke er holdt) hvor dokumentene presenteres. På det dialogmøtet skal både bedriftshelsetjeneste og (normalt) lege som har signert sjukemelding møte. Så passer du på saken kommer inn i referatet (og påklager skriftlig med kopi til NAV om du ikke får referat eller posten mangler). Derfra har du NAV som medspiller. Du kan også godt kontakte Arbeidstilsynet i saken. Ingen av de etatene er særlig velvillig innstilt til arbeidsgivere som ikke vil ha småutlegg pga slikt og de har både rådgiving og økonomisk støtte å by arbeidsgivere som får større utlegg.

 

En fornuftig arbeidstaker vil sjølsagt vurdere tiltak lenge før ting kommer så langt (bl a fordi det er en del billigere å legge et støtdempende golv som kjetilkl anbefaler enn å bygge om kassa...), men derfra er det altså ikke "vil ikke" mer for en arbeidsgiver. Så noen omskolering er knapt aktuelt så lenge det er fysisk mulig å bygge om den kassen på formålstjenlig måte for mindre enn et par hundre tusen. Riktignok er gode stoler og kanskje et heve-/senkebord dyre, men....

 

Edit: Rettet opp gjenstridig "§" som syntes det burde "hjelpe" med formattering....

Endret av Hjemlengsel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge hvem? Jeg som forbruker kunne ikke brydd meg mindre om betjeningen sitter eller står.

 

 

Jeg er "stedlig ansvarlig" for arbeidsgiver et sted langt fra Norge, og ser saken på presis samme måte. Nå har ikke vi butikk, men vi har en resepsjon, og 99,5 % av resepsjonister på kontorerer der står. Vår sitter, og det er vel gjennomtenkt. Hun reiser seg sjølsagt når noen kommer eller går, men vi er ikke et sted hvor "noen kommer eller går" hvert 67. sekund. I løpet av 12-15 år har jeg hørt en sur bemerkning (Vedkommende likte for øvrig ikke seg sjøl i andre sammenhenger heller. Han klagde f eks på at resepsjonisten ikke hadde tilbudt seg å parkere bilen hans, bare påpekt at den kunne ikke stå langsgående 3/4 meter foran inngangsdørene og måtte flyttes (som resepsjonist og underordnet var det sjølsagt hennes jobb å parkere bilen når hun visste han var daglig leder for et annet firma og very important person for verden...) Han tilhører i dag gruppa "representant for forhenværende leverandør".). Derimot har vi hatt en del positive tilbakemeldinger. Det har nemlig ført til at "noen" har tenkt rundt hvorvidt det faktisk er mulig å løse ting på andre måter enn vanlig.

 

Jeg møtte for øvrig en gang også et hotell hvor man hadde sittende resepsjonister. I stedet for den vanlige resepsjonsdisken satt de to resepsjonistene her ved hvert sitt standard skrivebord i mørkt tre med ei plate i mørkt grønnfarget glass som gikk fra få cm over golvet nedenfor pulten til ca 30 cm ovenfor pulten for å skjule pultrot.Ved enden av bordet var det så "møtebord" og tre stoler + en "barnekrakk". Det er den mest avslappede innsjekk jeg jeg noen gang har hatt (og et medbrakt barn på da sju år var også vel tilfreds med å kunne se "bort til" resepsjonisten og ikke "opp til" resepsjonisten...). Resepsjonisten kunne fortelle at dette først og framst var blitt gjort for at gjester skulle kunne fylle ut papirer uten at man "uhøflig" lot dem stå under arbeidet og med det fikk dem til å føle seg "uvelkomne", men de beklagde ikke løsningen sjøl heller når de var blitt vant til den. Nok et eksempel på å tenke utenfor firkanten og løse ting på andre måter enn vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjefen er ganske så ny, så han er nok ikke så rutinert nei. Men når det gjelder andre ting så er han relativt proff. Oppover i systemet er som regel aldre bedre her :p Bare sinna menn i dress ;)

 

 

 

Jeg er enig, men det var det spesialisten sa. Man har jo f.eks lagerjobber der man er i bevegelse hele tiden, jeg jobbet på vårt lager i begynnelsen av karrieren min og hadde ingen problemer med ben da. Også har man jo kontor-arbeid, så sitter man vel nesten hele tida? Og butikken jeg jobber i har ingen mulighet til hverken av de.

 

Nei da har vel din sjef dessverre rett - det finnes ingen tilpassningsmuligheter - så da må du nesten finne deg en annen jobb - kan man tilrettelegge skal man det, men man kan i grunn ikke forlange at noen skal lage en ny stilling - man ikke har behov for.

 

Så da må du ta helsa på alvor og forsøke å finne en jobb som du kan leve med.

 

Uanestt - Lykke til! Helsa må komme først!

Lenke til kommentar

Nei da har vel din sjef dessverre rett - det finnes ingen tilpassningsmuligheter - så da må du nesten finne deg en annen jobb - kan man tilrettelegge skal man det, men man kan i grunn ikke forlange at noen skal lage en ny stilling - man ikke har behov for.

 

Så da må du ta helsa på alvor og forsøke å finne en jobb som du kan leve med.

 

Uanestt - Lykke til! Helsa må komme først!

 

Så det er umulig å sette en stol i kassen?

Lenke til kommentar

Glemte å nevne det :) Stol er uaktuell grunnet det å sitte i kassa ser slaskete ut og er dårlig service osv osv.

Jepp.Standard argumentet det der.Det er jo klart, at det er viktigere at det ser bra ut, en at din helse ivaretas.

Skift for guds skyld jobb, omskolering høres lurt ut.Men hvordan du går frem for å få det, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...