Gå til innhold

Jobb nekter å tilrettelegge

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har jobbet i en elektrobutikk nå i 6 år. Jeg jobber i kassa, står veldig mye stille, da det ikke er mye annet å gjøre. Setter ut varer som kommer, men da dette ikke er mye er det veldig mye dødtid man bare blir stående i kassa. Jeg har nå sliti de siste 2 årene (ca) med overbelastning i begge benene, noe som kan skyldes all dødtiden + betonggulv.

Jeg har nå vært i kontakt med leger, ortopeder og spesialist på kysthospitalet, har fått ett skriv om at endringer må gjøres, og ses nødvendig. Det menes da at jeg må ha en endring til å være i bevegelse hele tiden, eller absolutt ikke i det hele tatt. - Der bevegelse er anbefalt av spesialisten.

Har pratet med sjefen, som sier det er lite som kan gjøres permanent. Mulig vi kan få til en ordning midlertidlig, men det er ikke en permanent løsning. Jeg er dermed redd for at jeg må søke annen jobb. Jeg stortrives i miljøet på jobb. Jeg vil da mest sannsynlig miste ansiniteten jeg har i butikkfag (da jeg ikke burde ha en ny sånn jobb) og muligens gå ned i lønn (?). Noe jeg ikke ønsker.

Hva gjør man i slike situasjoner? Har hørt noe om omskolering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dummeste jeg har hørt. Slaskete? Jobber selv i en elektronikkbutikk og sliter med noe av det samme som deg. Vi har fått matte på gulvet rundt salgsdiskene som er bedre å stå på, samt de små avdelingene (f.eks Tele) har stoler ved salgsdiskene slik at vi kan sitte når vi ikke har kunder. Det er også en stol i kassen. Man reiser seg når man har kunder, men kan sitte når man jobber på datamaskinen med priser eller lignende.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Glemte å nevne det :) Stol er uaktuell grunnet det å sitte i kassa ser slaskete ut og er dårlig service osv osv.

Ser ikke akkurat problemet med det... du skal jo ikke sitte når kunder er i butikken.

Du bestemmer jo også selv hva du gjøre når det er dødtid... ta frem kamera, ta litt bilder, sjekk litt på de forskjellige anleggene... med andre ord gjør deg kjent med produktene.

Er alltid noe å finne på i en slik butikk, å gjøre seg kjent med det man selger er noe av det beste man kan gjøre!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Det finnes også spesielle gulvbelegg man kan legge som gjør at det blir mye mindre belastning; www.floortec.no

Takk! Skal sjekke ut med sjefen! :)

Hvilke konkrete tiltak er det fagpersonene faktisk anbefaler?

Nå husker jeg ikke ordrett hva det står i erkleringen, men kan finne det ut når jeg er ferdig på jobb ;)

I følge hvem? Jeg som forbruker kunne ikke brydd meg mindre om betjeningen sitter eller står.

Å, det er mange det :)

Ser ikke at stol er et problem, greit nok at det ser slaskete ut hvis du sitter og henger når du server kunder. Men du sier det er mye dødtid. Det er DA stolen burde gjøre sin nytte, så du slipper belastningen
Sant nok, men ifølge spesialisten så var det enten i bevegelse hele tiden, eller aldri.
Lenke til kommentar
Ser ikke akkurat problemet med det... du skal jo ikke sitte når kunder er i butikken. Du bestemmer jo også selv hva du gjøre når det er dødtid... ta frem kamera, ta litt bilder, sjekk litt på de forskjellige anleggene... med andre ord gjør deg kjent med produktene. Er alltid noe å finne på i en slik butikk, å gjøre seg kjent med det man selger er noe av det beste man kan gjøre!!
Stor butikk, og må passe på kassa. Skulle gjerne gått rundt og gjort det, men vi skal forholde oss til kassa med tanke på tyveri osv.
Lenke til kommentar

Stor butikk, og må passe på kassa. Skulle gjerne gått rundt og gjort det, men vi skal forholde oss til kassa med tanke på tyveri osv.

Da ser jeg ihvertfall ikke problemet... har man fast jobb i kassa så er jo det å sitte en naturlig ting!!

Lenke til kommentar

Om alternativet er å skifte jobb osv.. eller ha smerter, så hadde jeg gladelig brukt en dagslønn på en stol altså... Joda, de BØR gi deg det, og var noe vi til tider fikk bruke på vår Elkjøpbutikk også, fremt man ikke ble for slaskete. Men om de lager et helvete for prisen av en stol, ta saken i egne hender.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det ikke en tillitsvalgt på bedriften, eller noen som er proff og ansvarlig for det fysiske arbeidsmiljøet? Hva med å rapportere til nivåene over butikksjef?

Høres ut som en pussig og lite proff kultur ved akkurat den butikken.

Lenke til kommentar

Er det ikke en tillitsvalgt på bedriften, eller noen som er proff og ansvarlig for det fysiske arbeidsmiljøet? Hva med å rapportere til nivåene over butikksjef?

Høres ut som en pussig og lite proff kultur ved akkurat den butikken.

Sjefen er ganske så ny, så han er nok ikke så rutinert nei. Men når det gjelder andre ting så er han relativt proff. Oppover i systemet er som regel aldre bedre her :p Bare sinna menn i dress ;)

Synes alt høres rart ut her jeg!

Enten helt stille - eller i bevegelse hele tiden? - Da finnes det vel neppe noen jobb som kan passe i det hele tatt!

Jeg er enig, men det var det spesialisten sa. Man har jo f.eks lagerjobber der man er i bevegelse hele tiden, jeg jobbet på vårt lager i begynnelsen av karrieren min og hadde ingen problemer med ben da. Også har man jo kontor-arbeid, så sitter man vel nesten hele tida? Og butikken jeg jobber i har ingen mulighet til hverken av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...