Gå til innhold

Tilgang til telefon (eller annen enhet) over 3G? (Hacking etc.)


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan gi meg en liten oversikt over hva som finnes av sikkerhetssystemer i forskjellige ledd når det gjelder innbrudd i telefoner over telenettet (enten det er 2G, 3G eller 4G). Jeg tenker da på hvordan er telefonen sikret, hvordan er basestasjonene utstyrt og hvordan sikrer operatørene seg mot sånt?

 

Bakgrunnen for at jeg spør er en sak jeg skriver om datasikkerhet i kjøretøy - hvor enkelt det er å hacke seg inn i kjøretøy, og rett og slett "ta over" kjøretøyet fjernstyrt. Argumentet om at man må ha fysisk tilgang til bilen kan plutselig bortfalle når man nå ser at flere og flere kjøretøy har internett-tilgang via 3G og 4G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør heller spør om hvordan bilprodusentene sikrer bilene sine mot fjerntilgang. Den lille (klikkbar) forskningen som er gjort kan tyde på at ikke alle biler er sikret spesielt godt mot tilgang til styresystemet.

 

Den ene publikasjonen beskriver hvordan de greide å bruke ODB-II (den kontakten bilverksteder bruker) for å overstyre kritiske funksjoner. Den andre tar for seg det du er ute etter, tilgang via trådløse grensesnitt. De har bevist at du kan via blant annet mobil/3G, wifi, Bluetooth eller en CD-plate installere egen programvare i styringsenhetene montert i bilen.

 

I korte trekk er stort sett alt av komponenter i bilen koblet i nettverk, CAN-bus o.l. Man trenger altså i mange tilfeller bare tilgang til en av komponentene i bilen for å få tilgang til hele bilen. Den store skjermen med radio, CD og navigasjon vil i mange biler være tilkoblet CAN-nettverket i bilen for å hente ut telemetri, gi tilgang til feilsøking (ODB-II) eller fjernstyring fra ratt o.l.

 

Mobiloperatørene byr ikke på noen sikring mot fjerntilgang til biler. Det er ingen fornuftig måte å filtrere ondsinnet trafikk bort i fra ønsket trafikk uten å snoke i data.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...