Gå til innhold

Mikrofon til hjemmestudio

eplekasse

Anbefalte innlegg

Til hobbybruk. Hovedsakelig til singer/songwriter, for opptak av vokal og gitar. Eventuelt mindre synth-arrangementer, dersom man kan få både "i pose og sekk".

Hva fungerer best av rør eller kondensator? Ser at man også kan få rørkondensator..

Og er det slik at man bør ha to mikrofoner? Nå har jeg ikke et endeløst budsjett og ubegrenset med plass, men forrige gang jeg eksperimenterte litt med dette, og bare hadde en mic, ble lyden litt flat/boksete. Spesielt på gitar.

Noen merker som anbefales framfor andre? Neumann, Se, Røde, Blue..?

Vil ikke oppgi en makspris, da jeg sannsynligvis også bør oppgradere lydkortet (har Audio kontrol 1) for bedre lydkvalitet, samt et sett studioheadsett. Kan fort bli for dyrt, i hvert fall med to mikrofoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med rør vs. kondensator er jo det alle andre vet (?) at det er mye bedre lyd i en rørforsterker (eller mikrofon).

Kan være en fordel med to mikrofoner, spesielt om du ønsker opptak av vokal og gitar samtidig (noe som ofte kan være en fordel)...

Når det kommer til merker er jeg ikke sikker, men det finnes egne mikrofoner, spesiellt med tanke på opptak av gitar og andre akustiske instrumenter.

Her igjen, er det akkustisk du skal ta opp direkte?

Eller spiller du via amp, og skal ta opp på den måten?

Jeg er på utkikk etter noe lignende som deg, men jeg skal kun bruke mitt til å ta opp akustisk gitar og vokal.. :)

Lenke til kommentar

Kun akkustisk opptak, vokal og akkustisk gitar. Utsagnet mitt med synth-arrangementer var å legge vokal over det. Rørmikrofoner farger jo gjerne lyden litt, mens kondensatormikrofon gir et klinisk lydbilde, etter det som jeg har hørt. Men du mener altså at rørmikrofon er best?

Har forstått det slik at man får et stereoopptak med to mikrofoner, og derfor vil dette gi et bedre lydbilde. Skjønner også at det er en fordel med to mikrofoner dersom man spiller og synger samtidig, men her må jeg kanskje gjøre et kompromiss, og spille inn hver del for seg (økonomi, og plass...).

Lenke til kommentar

Kun akkustisk opptak, vokal og akkustisk gitar. Utsagnet mitt med synth-arrangementer var å legge vokal over det. Rørmikrofoner farger jo gjerne lyden litt, mens kondensatormikrofon gir et klinisk lydbilde, etter det som jeg har hørt. Men du mener altså at rørmikrofon er best?

Har forstått det slik at man får et stereoopptak med to mikrofoner, og derfor vil dette gi et bedre lydbilde. Skjønner også at det er en fordel med to mikrofoner dersom man spiller og synger samtidig, men her må jeg kanskje gjøre et kompromiss, og spille inn hver del for seg (økonomi, og plass...).

Jeg snakker på erfaring av rørforsterkere. Lyden i en skikkelig rørforsterker kan ikke måle seg med en transistorforsterker (rør er best!). Så jeg vil kanskje kunne tenke meg at det fungerer på samme måte motsatt, ved opptak også?

Du kan eventuelt sjekke ut noen utenlandske forum for musikere... Tipper du kan vinne mye intressant der inne, eventuelt stikke inn på en butikk som selger begge deler, å teste hva som fungerer best for ditt bruk, det er jo ingen hemmelighet at en rørmikrofon vil være mye dyrere enn en vanlig mikrofon....

Det er klart, til flere mikrofoner til bedre lydbilde får du! Jeg har recordet med 3 mikrofoner, da jeg spiller rytmisk akustisk gitar, en for selve strengene, og en for tromming på gitarkroppen, og en for vokal.

Husker ikke merket på noen av mikrofonene, da jeg testet dette kjapt på ei bule i London.. Husker det var vanvittig morro, og at jeg er på jakt etter noe ala det samme som deg..! :)

Lenke til kommentar

Dette er jo i stor grad et økonomisk spørsmål. Man får ofte det man betaler for, og kan da ha dyre mikrofoner som gjerne funker bra til spesielle oppgaver.

Jeg kan komme med en anbefaling: Til akustisk gitar har jeg hatt stort hell med Røde NT5, liten kondensater, flat og fin i eqen. Min erfaring er at storkondensatorene, rør eller ikke, ofte gir litt mye uønsket trøkk i bunnfrekvensene (ikke noe som ikke kan eqes bort da). En tilsvarende mik vil også funke, kanskje en billigere en hvis det er en greie.

For vokal er det litt vanskeligere å si, forskjellige mikker funker til forskjellige stemmer. Mange bruker en storkondensator, som f eks en Røde Nt1. Har du råd til en Røde K2 eller tilsvarende, kan det fort låte bedre, da er det rør involvert også. Men hvis du tester en billigere storkondensator i butikken, kan det godt funke. Har hatt en mannlig sanger i studio, da var det en Shure SM57 som funka best for akkurat hans stemme (bono i U2 har brukt denne mye). Vanskelig å si hva som passer akkurat deg.

Husk at du kan bruke to Shure 57 eller 58 (eller tilsvarende billigalternativer) og det vil funke fint til både sang og gitar, men det er kanskje ikke ideelt. Igjen, penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...