Gå til innhold

Kommentar: ? Når vil Nokia begrave Windows Phone?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må du gi deg.

Windows Mobile 6.1?

Blir som å sammenligne epler med motorolje.

tommyb har jo nærmest svaret allerede. Det er ikke fordi jeg forventer at systemet er det samme. Men frygter at kvaliteten er det.

Hvis man har købt et eller andet (fx en bil) i en elendig kvalitet, så har man naturligt nok ikke trang til at købe samme mærke igen.

Jeg siger bare at JEG ikke gider være forsøgskanin for dem mere. Men HVIS fx ti af mine venner kom med gode oplevelser fra deres WP-telefoner, ja så kan det da godt være at min næste telefon ville være med WP.

Og da jeg hører det samme fra andre, ja så har Nokia et problem med at være bundet til WP - indtil det (måske) får rystet fortidens skygger af crap af sig.

Lenke til kommentar

Det er spørs om ikke dette kommer til å snu etterhvert. Apple og Samsung spyr ut nye telefoner med jevne mellomrom uten at det er noe særlig utvikling. Det spiller jo egentlig heller ikke særlig rolle om du har en HTC, Samsung eller Sony da det i praksis er nesten samme telefon. I allefall minimale forskjeller.

Windows på sin side trenger mere tid på å utvikle appmarkedet. De må klare å hente inn forspranget Apple og Android har på appmarkedet, og da vil man plutselig se Nokia ta fart. For det er ingent vil om at de lager knakende gode telefoner. Eneste grunnen til at jeg ikke har en Nokia i dag er at Android har en del apper som ikke er tilgjengelig på Windows. Da snakker jeg ikke om PDF, men andre apper.

Apple på sin side virker som de har blitt for høye på seg selv. Ser ut som kvaliteten har blitt mindre viktig med tiden..

Lenke til kommentar

Når man en gang har haft en windows telefon (6.1) som jeg (helt bogstaveligt) factory resatte og geninstallerede alt på hver fjortende dag(!!!), for overhovedet at kunne bruge den uden spontane boot og låsninger, ja så skal man høre RIGTIGT mange 'solstråle-historier' fra andre før man overhovedet har lyst til at prøve igen.

Jeg er svert glad for at jeg er så eventyrlysten at jeg tør prøve alt.

Jeg har vært med windowsPhone siden HTC het Q-tec. Ingen stor opplevelse for øvrig. Så en HD2 som dessverre døde etter 20 minutter på dypt vann.

Deretter en Titan som jeg trodde skulle leve noen år. Men det ble ikke mange oppgraderingene på denne.

Dog server den meg godt som ekstratelefon med WP 7.5. Så senest ble det en 920 samt en HTC One til kona.

MS garanterer at wp 8 telefonene blir med på oppgraderinger et vist antall måneder. Hele kjernen i operativsystemet er skrevet om. SÅ å sammenligne wp8 med din gamle 6.1 telefon blir fullstendig urimelig.

Jeg beholder min eventyrlyst. Prøver nye ting. Min Note2 ligger i skuffen uten at jeg vet om jeg noensinne gidder ta den frem igjen. Møkkatelefon. Blir tregere og tregere selv uten at jeg tilfører nye apper. Min Titan derimot er like smooth som alltid. Hverken Titan eller Nokia 920 har foretatt en eneste omstart. Ikke en eneste. Fulle av apper er de og alt er fortsatt silkemykt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Send meg den Note 2'en, da vel. Jeg har en på jobb og kan godt tenke meg en privat også.

Da jeg hadde Windows Mobile kom det den nette sum av 0 oppdateringer fra Microsoft i telefonens levetid. Og Windows Update hadde de implementert. Men ikke noen skikkelig filutforsker. De to store operativsystemene som kom etterpå forandret kjørereglene totalt for hva man kan forvente seg fra leverandørene av operativsystem.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Noe sier meg at det er lenge siden du hadde Windows mobil.

Nå kommer GDR2 "Amber" oppdatering i Aug/Sept. Deretter kommer vel 8.1 både på PC og mobil ved Juletider.

Ang. Filutforsker, så dukker nå mobilen opp som en vanlig harddisk i det du kobler den til PCn. Bare å dra filer begge veier.

WP 8 kan ikke sammenlignes med de halvhjertede forsøkene som har vært gjort tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe sier meg at det er lenge siden du hadde Windows mobil.

(...)

WP 8 kan ikke sammenlignes med de halvhjertede forsøkene som har vært gjort tidligere.

Tar TL;DR-blokka helt på toppen her, jeg. Siden dette ble mer en stil enn et svar.

Kortversjon av dette innlegget:

Folk som er misfornøyde med innsatsen til Microsoft i tidligere generasjoner trenger tiltro til at Microsoft har bedre innsats i framtiden for å ville gi Microsoft en ny sjanse. Jeg forutser at Microsoft er på en rute som vil medføre at de nullstiller økosystemet halvannen gang til i løpet av de neste årene, og derfor synes jeg at jeg hadde vært ganske naiv om jeg ga dem en ny sjanse nå.

----

Lang del skjult i spoilertag:

Mener helt spesifikt at jeg sa Windows Mobile, og tror også jeg har sagt Windows Mobile 6, og til og med nevnt noen årstall. La det være helt klart at jeg aldri har påstått at Windows Phone mangler filutforsker, eller at dette var nylig. Jeg har ikke engang sagt at Windows Phone 8 er bajs. Jeg mener jeg sa at jeg ikke likte det jeg leste og så, men 7 millioner andre synes tydeligvis det er bra nok til å kjøpe, i Q2. Og det er fint og flott, gir variasjon, og er en dobling i forhold til ikke veldig lenge siden. Men jeg kjøper ikke Windows 8 telefon likevel. For jeg har blitt skuffet over samme firmas beste prestasjoner før, og synes jeg ser mange av de samme trekkene fra dem fortsatt.

(Forøvrig har vissnok også Android og kanskje også IOS, husker ikke tallene, en dobling i forhold til ikke veldig lenge siden. Dette er mye mer imponerende, rett og slett fordi det er dobling av mye større tall. Samsung alene økte med to femtedeler (på smarttelefoner), over 20 millioner, fra 2Q12 til 2Q13. Så det er et marked i fin vekst.)

Jeg kan begynne på nytt igjen, så her er hele regla som er sagt og mye mer nytt:

- Microsoft har laget masse versjoner av Windows for mobile enheter. Windows CE startet tidlig og var på masse PDA'er. Windows Mobile 5 og 6 og 6.x med og uten touch bygger mye på dette. Jeg har brukt både tidlige PDA-versjoner og Windows Mobile 6. Det var skuffende lite framskritt mellom disse med tanke på hvor mange år det var i mellom.

- Windows CE og Mobile hadde veldig gode markedsandeler på et bittelite marked med "smarte" enheter. De trengte ikke framskritt. Produktene bar tydelig preg av at de ikke "gadd" å gjøre noe mer når de først hadde et salgbart OS.

- Dette var IKKE Windows Phone, og det var IKKE nå nettopp. Men det var Microsoft, under samme toppsjef og mye av det samme styret. De hadde allerede da en lang historie på at forbedringer skal selge nye OS, ikke puste nytt liv i de gamle. Ingen oppdateringer what so ever. Det var det jeg nevnte rett her oppe.

- Enter IOS. Microsoft tapte markedsandeler.

- Enter Android. Microsoft tapte markedsandeler.

- Microsoft kjøpte KIN og skulle lage et billigmarked. Så ditsja de KIN umiddelbart fordi Windows Mobile fikk bank og de skulle lage noe mye nærmere Zune-grensesnittet i stedet.

- Microsoft ditsja Windows Mobile - platformen og alle utviklerene der. Ingen form for bakoverkompabilitet i Windows Phone 7.

- Allerede mens de jobbet på Windows Phone 7, jobbet Microsoft i bakgrunnen med å lage Windows Phone 8. De visste at det ikke ville være noen bakoverkompabilitet, og de ditsja "økosystemet" til Windows Phone 7.

- Når de lagde Windows Phone 8 jobba de også i bakgrunnen med Windows RT som den viktige endringen som skal redde Windows på sikt. De visste at disse ikke ville bli kompatible, og de gjorde det slik likevel.

- Microsoft ønsker at RT skal ta over for et eget telefonOS i neste omgang. Hardwaren var ikke kraftig nok i utgangspunktet, så de har trenert med å lage to nye "Windows Phone"-økosystemer i mellomtiden. Og det kan vise seg at begge disse strengt tatt var mer kortvarig algeoppblomstring enn et fullverdig økosystemer. Fordi: Før Windows 9 vil de ha ditsja "økosystemet" til Windows Phone. Dette tror jeg fordi vi vet de ønsker ha étt økosystem for mobile enheter. De trenger å blåse opp sin app-store og de trenger synergi for å redde seg når PC-plattformen faller. Når deres Windows Phone 8-telefoner skal byttes ut, vil "økosystemet" være ditsja og deres neste telefon har samme OS som neste generasjon Surface-enheter.

- Generasjonen ETTER det igjen ønsker Windows å ha samme økosystem på tvers av alle devices, også for powerusers på desktop. Sannsynligvis vil vi se at i Windows 10 (evt. 9) vil de ha bygget ut RT/ModernUI til å erstatte den tradisjonelle desktoppen helt. Da har man samme grunnkjerne på mobiler, tablets og laptops. La oss kalle det RT 2.0.

- Gjett hva: RT 2.0 kommer til å være delvis kompatibel med RT, men det kommer slett ikke til å være kompatibelt med Windows Phone 8. Du trenger ikke tro på meg, men du trenger heller ikke bli sjokkert om 3 x Windows etterhvert skal smeltes sammen til bare ett økosystem. Det er et logisk trekk. Men jeg tror det (fortsatt) vil være en bumpy ride for de som forsøker slå seg til rette med MS som mobilOS.

Okay, der er det jeg, og bare jeg, tror kommer til å skje med Windows @ alle plattformer fram mot 2018. Det er ingen grunn til å tro at jeg har rett, men jeg tror altså at dette er planen. Og hvis jeg tror dette er planen, og samtidig faktisk misliker endel elementer med Windows Phone 8 og Windows RT, så ser jeg ikke hvorfor jeg skulle hoppe på Windows Phone 8. SELV OM JEG TRODDE DET VAR ET BRA LAGET OS.

Jeg har for et par år siden gått fra et bedre-enn-Android-OS til Android OS. Og så har jeg hoppet fra Android-telefon til annen generasjon Android-telefon. La meg si at det siste kostet meg langt mindre stress, irritasjon, forskning og tid. Jeg hopper ikke over til Windows Phone 8 nå, og det er i stor grad fordi jeg som overfor nevnt tror/innbiller meg at Ballmers Microsoft fortsatt er Ballmers Microsoft, og Windows Phone 7, 8 og 9 eller RT@phone er nullstillinger av "økosystemet" hver gang. Er for gammal og stressa med andre ting til å være fornøyd med å nullstille hvert år eller annet hvert år, og må ha tro på plattformen jeg hopper til. Jeg har ikke tro på at det kommer en smooth exit fra Windows Phone 8 til next gen.

Hvis noen lager en telefon med skandinavisk design og kvalitet, smekker på en Nokia-logo og pakker inn Android, har jeg tro på en smooth exit fra min eksisterende telefon, og en smooth exit neste gang også. I tillegg har jeg tro på at Nokia kan lage gode telefoner fortsatt.

Det er nok sikkert enkelte andre Android-brukere som kan se for seg at Nokia kan lage gode telefoner fortsatt.

---

IDC: 187,4 millioner kjøpte Android-telefoner i 2Q2013. Samsung solgte "bare" 72,4 millioner av disse. Det vil si at det er godt rom på Android-platformen også for andre enn Samsung. Nokia har et brand som kan yppe seg. Selv Lenovo klarte å selge over 11 millioner Android-telefoner. Ja, Lenovo og ZTE solgte flere Android-telefoner enn Nokia solgte Windows Phone.

Tar man med ikke-smarttelefoner er Nokia fortsatt i stand til å selge nest mest telefoner i verden. Da kan også Nokia selge en god slump telefoner på Android-platformen. 10 millioner? Glatt. På ett år tror jeg de hadde fått like stor andel Android-telefoner som de nå selger Windows-telefoner. Og det tror jeg de kan gjøre uten å bremse satsingen på Windows Phone/RT. Hvis de bare hadde ønsket det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet med windows phone 8 er ikke stabilitet, apper, brukervennlighet osv men helt andre ting.

For bedrifter så kan det være manglende VPN støtte. At den får det en gang i 2014 hjelper lite, for innen da har bedrifter allerede satset på iphone eller android og når windows phone 8 er et alternativ er det allerede for sent for mange.

Flisene er en sperre for mange. Dette handler om utseende vs funksjonalitet. De som vil legge mobilen fra seg på et bord og motta mange beundrende blikk og kommentarer, velger ikke windows phone 8 med sine fliser. De som ønsker noe funksjonelt, er i mindretall i forhold til de som vil ha noe pent.

Økosystemet som er en del av pakken er av liten interresse og forståelse for mange. Har man en Windows 8 pc, får et windows 8 nettbrett osv så er det mer intressant med en windows phone 8 siden den kjører samme utseende og man har synkroniseringsmuligheter i windows økosystemet. Her er jo problemet at folk sitter kanskje med en mac laptop, har et android nettbrett og linux på pcen. Da har ikke økosystemet noen interresse.

Feilslått markedsføring. Markedsføringen er gull verdt, og tråkker man feil er løpet kjørt. Fokuset ble fra dag 1 at den ikke var kompatibel med windows phone 7, at fliser var stygt, og at det var færre apper tilgjengelig enn til ios og android. Dette ble forsterket gjennom diverse reviews.

Produsenters appproduksjon. For mange er dette sentralt. Skaffer de en boligalarm vil de styre den med en app. Kjøper de en forsterker vil de styre den med en app. Produsentene har ikke satset på windows phone, og da får man ikke samme muligheter til å styre alt med mobilen. Når det er android og ios det satses på så er det det folk kjøper.

Butikker og selgere. Går man inn på en elkjøp, expert osv så møtes man med 40 meter med fancy androidmobiler, en rød løper til iphone som ligger på sin magiske velourpute og windows phone finner man kanskje som en plastmodell med knust glass slengt i hjørnet blandt noe søppel. Legg til at mens man presenterer iphone i glass og aluminium, android i svart lekker plast osv så presenterer man windows phones i knallfarger lignende en leke fra fisher price. Er man direktør og skal vise respekt og besluttsomhett, vil alle le om man drar frem en sjokkrosa eller knallgul mobil.

Ytelser og hardware. Android har satset hardt på mobiler med svære skjermer, ekstrem oppløsning, raske prosessorer og grafikkbrikker, store batterier, smelt på gorillaglass eller lignende og fokusert på tall og resultater.

http://www.nokia.com/no-no/produkter/telefon/lumia1020/

Selv toppmodellen har mindre skjerm, lavere oppløsning, ikke bluetooth 4, batteriet er ikke avtagbart, ikke spesielt høy kapasitet på batteriet, ikke spesielt rask prosessor

Sammenlignet med sammyen:

http://www.phonearena.com/phones/compare/Nokia-Lumia-1020,Samsung-Galaxy-S4/phones/7876,7597

så er det nesten utklassing.

Til vanlig bruk, så vil de aller fleste klare seg helt fint uansett om man velger windows phone 8, android eller ios. Man får de apper man trenger til windows phone 8 med unntak av å kontrollere utstyr som alarmer, brunevarer osv. og det er heller ikke dårlig kvalitet på dem såvidt jeg vet. MEN de feiler på mange punkter som gjør at folk velger konkurrentene. De er langtfra best eller tilsvarende på ytelse, flisene skremmer folk vekk, manglende VPN støtte er et hinder for noen, og man kan ikke kontrollere boligalarmen og lignende som folk forventer å kunne.

Legg så til en negativ presse som bruker alle muligheter til å disse windows phone 8 og bare spekulere i når det forsvinner, så er jeg enig i at windows phone 8 sansynligvis presses vekk fra markedet. Tipper man om 5 år deler mobilmarkedet mellom android og ios. Til glede for noen, til irritasjon for andre.

Lenke til kommentar

Det finnes da app for å styre bl.a Denon forsterker slik jeg har i stua.

BT4.0 kommer med denne oppgraderingen som kommer nå i August

Jeg er enig i mye av det du sier Ankh. Et godt innlegg. Jeg oppfatter imidlertid ting litt annerledes i min hverdag. (I bedriftssammenheng) De jeg møter viser umiddelbart interesse for min Lumia 920. De synes den er spennende og de blir imponert over integreringen mot Office. De synes til og med at den er kul i Gult.

Batteriet på telefonen er som du sier noe tvilsomt. Dog er ikke batteriet vesentlig bedre på min Note 2. Og i hvert fall er batteriet både på Iphone 4s og HTC One som kona har like dårlig. Jeg har hatt mange telefoner med utbyttbare batterier. Jeg har imidlertid aldri kjøpt et reservebatteri. Med trådløs lading slik det er på en del nyere telefoner er dette et ikketema om man da selvsagt kjøper ladeplate/pute/holder for telefonen.

Det som skuffer meg mest med Android er at etter kort tids bruk blir de bare tregere og tregere. Da hjelper det lite med kraftigere prosessorer og flere kjerner. De må fabrikkresettes for å fjerne alt gruffet. Dette blåser jo forbrukerene flest i for de vet jo uansett ikke at det er slik før telefonen føles gammeldags og treg.

Min gamle venn Titan har jeg hatt snart i 2 år og føles like kvikk ennå.

Jeg håper at MS mener alvor denne gangen. At de følger opp, slipper løs full HD, og bedre Specs slik at de kan bruke dette i markedsføringen. Da kommer nok både HTC og Samsung tyngre inn også på WP. Nokia gjør drittjobben mens de andre venter på sin tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Two is company, three's a crowd. To barn leker godt sammen, med et tredje blir det kluss.

La meg bare få stille spørsmålet: Er det plass til et tredje OS? Hvordan fungerer det rent psykologisk blant kundene? Foretrekker de å ha to valg eller tre? Blir de forvirret av et tredje alternativ?

Er det mulig å ha tre store OS, eller vil det tredje bli oversett? Er det noen økonomiske lover eller forskning rundt hvordan markedet fungerer når en tredje tilbyder forsøker å ta seg inn i et duopol? Mener at det var en kar som fikk Nobels økonomipris for forskning rundt dette temaet.

BTW: takk til tommyb for velskrevet og interessant innlegg (#90).

Lenke til kommentar

Vel om Apple og Android (Les Google) leker så godt sammen kan vel diskuteres.

Jeg er nå av den oppfatning at det er innholdet som teller for folk flest. Tilgang til apper og sosiale medier.

De fleste jeg kjenner er svært lite interessert i om det er IOS, Android eller noe annet som ligger i bakgrunn på deres telefoner. De vil ha Instagram, Twitter osv. De blir nok mer forvirret når jeg nevner ordet IOS eller WP. Dessverre er det alt for mange som er slave for Samsungs enorme reklamepress. Jeg lar meg ikke imponere selv om jeg var dum nok til å kjøpe en NOTE 2.

Jeg føler vel også at det blir litt feil å bruke OS som motargument mot det å finne lykken på mobile platformer. Apple er jo alene om å lage Iphone/Pad. Både HTC, Samsung, samt litt kinastuff har jo laget WP telefoner, men begeistringen slår vel ikke helt ut før MS får ut fingeren og slipper løs de restriktive specsene.

Aplle mister vel stadig grepet både på nettbrett og telefoner. Det er svært synd om vi tilslutt bare sitter igjen med Android.

Det hele er etter mitt syn opp til Microsoft. De kan ikke lenger la Nokia dra hele lasset. Det ligger nok en slags strategi bak dette men konturene er vanskelige å se. De må bli mere tydelig på hvor de vil. De bør lytte mere enn å diktere.

WP er nok kommet for å bli, men sannsynligvis vil mye endre seg fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det høres jo ut som om noen tror de skal brekke et ben eller miste en arm om man prøver wp.

Man får altså en Nokia 520 til den nette sum av 999,- på Elkjøp. Et tvillingsim koster vel 25 kroner

Denne Nokiaen kan kjøre 90% av alle spill for WP og absolutt alle andre app.

For øvrig den modellen Nokia selger mest av på verdensbasis om jeg ikke tar feil. Liker dere den ikke så gi den bort til noen som setter pris på en morsom, enkel og relativt ok specet tlf.

Jeg har tatt deg på ordet og sitter nå og gjør meg kjent med den. Spotify ser ut til å virke utmerket. Følg med på denne kanalen...

Lenke til kommentar

Flott. Skal bli spennende å følge med på dine erfaringer.

Får vi med EskeRahn også nå så blir dette moro.

:thumbup:

Jeg bliver svær at få med da jeg er til QWERTY-telefoner, så der er ikke rigtigt noget alternativ til min forældede "Xperia Pro". Microsucks supporterer vist (heller) ikke hardware-tastatur. :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...