Gå til innhold

Lettbrus - lurer på alle "down sidene"

Anbefalte innlegg

Men er det slik at vist eg eter 1000 kalorier (kcal=kalorier right? :p) og forbrenner 2000 kalorier så vil eg miste 1kg den dagen?

Bare eit eksempel, selv om det er realistisk eller ikkje, de 1000 kaloriene er også med drikke og har ikkje noe med pepsi max og gjøre i det hele tatt.

Korleis funker det med raskere forbrenning?

Nei, det tar utgangspunkt at inntak og uttak er uavhengige av hverandre noe det ikke er; lettere forklart så vil det si at om du spiser -1000kalorier per dag for 7 dager så vil du gå ned 0,5kg. Dette tar nemlig utgangspunkt i at tapet utelukkende er ifra fettvev. Noe det aldri er.

På lik linje med at kroppen har en maksimal evne til de nova liponeogenese (Når vi lagrer fett) så gjelder også det motsatte hvorav 1 kg fettvev kan dekke rundt 70 kalorier per kg per dag. Her kan jeg også skyte inn at observasjonsstudier hos en stamme i afrika hvor en del av ritualet er å overspise i to uker så man i snitt en vektoppgang på et sted mellom 250-450gram per dag, DVs om jeg husker riktig i farten. Så om du teoretisk spiser la oss si 10 000 kalorier over noen timer ekstra og passasjen gjennom hele GI-traktus kan vare opp til 12 timer så vil ekstremt mye gå tapt som varme og som malabsorpsjon. (Tap av energigivende næringstoffer i avføring) Dette vil nok de fleste oppleve som temmelig mye ubehag.

Slik Aksne er innpå så vil en høyere andel fettfri masse gi en høyere basalforbrenning, men denne er liten og 1 kg ekstra muskel som metabolsk aktivt vev vil vel forbrenne ish 12-16 kalorier ekstra avhengig av hvilke lærebøker man bruker. Videre inneholder 1 kg muskelvev rundt 1200 kalorier i form av lagret energi og, mens 1 kg fettvev har rundt 7000. Dette vil også påvirke ved både vektoppgang og nedgang. Derimot er proteinsyntesen mer energikrevende og en tungre kropp koster mer å bruke, og det er derfor du aldri vil forvente å gå like mye opp som forventet, da kroppen "adapterer" seg til et noe høyere matinntak og du heller vil aldri gå like ned som forventet ved å bruke formelen "kalori inn - kalori ut" for som jeg nevnte ovenfor i starten: Disse vil med andre ord påvirke hverandre.

Så : Går du ned i vekt vil du tape muskelmasse og fett, går du opp i vekt vil du få muskelmasse og fett. Høyere grad av spising vil øke den termiske effekten (varmeproduksjon) og proteinsyntesen vil være mer aktiv. I og med at denne proteinsyntesen koster mer energi å bygge opp så vil det med andre ord gå mer enn 1200 energi for å oppnå en oppgang på 1 kg fettfri masse. Nok en grunn til at denne variabelen som media og PT populært fremmer aldri vil stemme. I motsatte tilfelle (vektreduksjon) vil kroppen prøve å adaptere seg til å bli mest mulig effektiv på lavest mulig kostnad og ved en lengre vektreduksjon vil basalbehovet for oksygen i celler bli nedsatt og mange opplever å være trøtte, slitne hele tiden.

Altså : Energi inn --> endret kroppssammensetning av muskel/fett +/- --> vektoppgang / vektnedgang.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer dette:

Koffein kan øke forbrenningen litt. 6-7 kopper kaffe per dag regnes som et trygt inntak, ifølge helseeksperter. Dersom du ikke liker kaffe kan du prøve grønn te. Det kan redusere fettnivået i systemet ditt.

Hver gang man drikker et glass vann setter man i gang forbrenningen og mister 20-50 kalorier. Mye og hyppig påfyll av vann gjør også at man unngår å forveksle tørst med sult. Og vin er helt greit, bare drikk med måte. Masse antioksidanter i rødvin for eksempel – og champagne og annet sprudlevann fungerer bra som «kos», ifølge Guiliani.

Vel det si at kvar gang man drikker vatn (1 glass) forbrenner man automatisk 20-50 kalorier?

Koffein kan øke basalbehovet blant annet ved å stimulere andrenerge synapser( beta-reseptorer). Dette er den antatte mekanismen men om jeg husker riktig i farten ser man noenlunde vekk fra dette. Dette kan jeg slå opp i morgen.

Men dette og andre stoffer som chilli og lignende kan frigi andre substanser som gjør at oksygenbehovet øker. Grønn te isolert har vist seg å øke BMR med 20-50 kalorier per dag, dette ble observert etter et snittinntak på 8 kopper grønn te. Om du ser hvilken andre stoffer grønn te har som potensielt høyt oksalsyre så kan dette slå ugunstig ut og øke risikoen for nyrestein. I tillegg er kroppen veldig adaptiv for koffein så dose/respons kan også ikke slå ut som forventet over tid. Så til slutt er det veldig individuelt hvordan personer responderer på dette. Her ville jeg heller gått opp en trapp ekstra. :)

Når det kommer til vininnhold og antioksidanter så er det mengde flavonoider som blir fremhevet, men det er ingen holdepunkter for at dette skal ha en "forberedet" helseeffekt ved å få dette dekket via kosten som helhet. Dessuten er for eksempel eple, te ( nok engang) en bedre kilde. Uansett er de potensielle virkningene fra alkohol større og de generelle anbefalingene er maksimalt 3 enheter for damer og 5 for gutter.

Når det kommer til vann er jeg noe usikker her, men alt du drikker/spiser blir varmet opp til kroppens foretrukne temperatur. Her vil det være plausibelt å tenke seg til at isvann vil da øke basal-forbrenningen da jo kaldere jo mer energi vil dette koste. Dessverre er jeg usikker på hvor mye dette her, men kan ikke tenke meg at det er spesielt mye.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Haha, Beklager så meget, det la jeg ikke merke til selv før nå. "Aksne" flyter så mye bedre i hodet mitt så muligens derfor. :)

Men uansett, siden du titulerer deg selv som "Ernæringsfysiolog" så er du altså enig i at dersom man har et normalt forhold til sukker så er det ikke noe problem? :)
Lenke til kommentar

Om du tenker på den ofte repeterende påstanden "sukker er gift" og "skaper avhengighet" i ordets fulle form, så er det ingen holdepunkter for dette.

Her kan vi selvsagt definere hva som går inn under "normalt forhold" men ja, det er ikke et problem for de fleste gitt at inntaket ikke går på bekostning av andre mikronæringsstoffer eller/og at det fører til en positiv energibalanse over tid.

Skal vi sette det i perspektiv så vil en bedre trent person tåle dette bedre enn personer med en mer sedat livstil.

Edit: i forhold til hva emnet reelt havner om, så har jeg helt glemt å linke EFSA egen video om hva ADI/NOEL egentlig omhandler, anbefales.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Haha, Beklager så meget, det la jeg ikke merke til selv før nå. "Aksne" flyter så mye bedre i hodet mitt så muligens derfor. :)

Takk for hjelpen du ^^ og alle andre også for den saks skyld, ska vi se om eg går ned i vekt i løpet av de neste ukene :p

Men siden vi er inne på det så er det faktisk kalorier i Pepsimax, 6 kalorier pr flaske, lol :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...