Gå til innhold

Fuerteventura eller Hellas?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Jeg og familien ønsker oss en tur til Syden. Iogmed at vi aldri reiser til syden, så har vi relativt lite formening om hvor.

Vi tenker oss enten til Fuerteventura i Spania eller Hellas (mest sannsynlig Korfu) - evt er vi også åpne for Kypros (Larnaka, o.l)

Noen som har vært noen av disse stedene, eller anbefaler andre steder, og vil slenge på et innspill eller to? Ellers tips/tanker av hva man har hørt/vet/føler mottas med en enorm takk!

Foreløpig er det nok Fuerteventura vs Korfu.. Hvor ville du dratt?

Vi ønsker først og fremst å oppleve rolige, fine strender der vannet er sikkert nok til å bade i, og uten for mye mennesker/turister.. Ellers er vi ikke så kravstore.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Spørs hva du mener med "uten for mye turister". Vil du ha det rolig, velger du en liten gresk øy som Chios, Skopelos eller Skiathos. De store greske øyene og de store reisemålene i Spania har masse turister i høysesongen. Fine strender og rent vann finner du nesten overalt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Spørs hva du mener med "uten for mye turister". Vil du ha det rolig, velger du en liten gresk øy som Chios, Skopelos eller Skiathos. De store greske øyene og de store reisemålene i Spania har masse turister i høysesongen. Fine strender og rent vann finner du nesten overalt.

Tenker rolige strender.. :) takk for fine forslag. Skiathos har jeg sett mye på, og er virkelig et alternativ. Øya er jo ikke særlig stor, men lurer på om du/noen vet hvordan det er å gå til de forskjellige strendene rundtom i øya? Det skulle vel være mulig? Evt tror jeg de har busser som går rundt der ofte, men de kjører visst ikke helt til de lengste stedene lengst unna det meste.. Men tenker vel at dit må det være mulig å gå..

Har vært på Kypros og Kreta (nordvest). Begge øyene var fantastisk. Stikkord er leiebil. Da kommer du deg bort fra turistene.

Takk for svar! :) hvor i Kreta og Kypros?

Vi skulle gjerne leid leiebil, men ingen av oss som skal dra har lappen før vi reiser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi skulle gjerne leid leiebil, men ingen av oss som skal dra har lappen før vi reiser.

Siden dere ikke kan kjøre bil (og da trolig heller ikke MC/ATV), er min anbefaling enten Skiathos, hvor dere bor ved stranden Megali Ammos, eller Chios, hvor dere bor i Karfas. Fra Megali Ammos er det kort vei (15 min å gå) inn til Skiathos by, med masse restauranter og butikker. Karfas er en mindre "by" med stor og fin bystrand, her er det greit med restauranter, men for shopping må man inn til Chios by, som er ca 15 min unna med taxi. Begge steder har rolige strender, med mulig unntak av høysesongen. Det finnes andre steder med fine strender på begge øyer, men de kan bli VEL stille på kveldene, og få restauranter.

Vær oppmerksom på at gresk hotellstandard er noe lavere enn det vi er vant med ellers i Europa (dersom du ikke har vært i Hellas tidligere).

Lenke til kommentar

Hvis du skal til Hellas vil jeg anbefale Kreta som øy. Den ligger litt lenger sør enn de andre øyene, og er derfor litt varmere, noe som er deilig nå om høsten.

Ellers har jeg nesten bare godt å si om Fuerteventura og de andre Kanariøyene. Det er det mye spennende natur, et fint og varmt klima, men litt kaldere i havet enn på de greske øyene. Personlig ville jeg nok helst anbefalt Tenerife av Kanariøyene. Det er den største øya, og det er mye å finne på der. Det er jo en del turister på disse plassene, men det er bare å ta en leiebil opp i fjella, så er det plutselig folketomt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Han sier at de ikke har lappen, så leiebil er uaktuelt. Men da er vi enige om at der er mye turister på Kanariøyene :-)

Kreta, spesielt området rundt Chania, var OK frem til den store utbyggingen i området startet ca 1990. Nå er det (i høysesongen) altfor mye turister der. Men det er nå min mening (jeg har jo bare vært der 10-12 ganger).

Lenke til kommentar

Vi bodde i Maleme. Der var det lite turister. Byen Chania bør oppleves, men der er det mye turister. Maleme - Chania bra bussforbindelser. Tror det går bra med busser over alt på Kreta.

Var blant annet i Palaióchora. Lite turister. Veldig masse bra sjømat og fottur muligheter. Bla en spennende kløft litt øst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig i at byen Chania er verdt et besøk. Det er området fra Agia Marina til Platanias og tildels Gerani som er veldig utbygget med hoteller de siste årenen. Vi bodde siste gang ved Kalives, men her er man avhengig av bil hele tiden, veldig lite sted. Et annet sted i nærheten som er fint, og litt større, er Georgioupoli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...