Gå til innhold

Drifte en pc vifte med PS3 usb utgang....


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ikke gjort noe research på dette, men i mitt hode skal det gå fint. Men bare i tilfelle så spør jeg her...

 

Har en tv-benk som huser receiver, ps3 og en mac mini. Benken har dører så det kan bli smålunken inni. Det holder seg relativt kjølig med bare mac'n og receivern gående, men med ps3'en i gang så blir det badstue og alle vifter kjører på overtid...

I underkant av møbelet (det er vegghengt) er det åpning for kabling, så planen min var å ta en hvilken som helst pc vifte(med lav db) og feste det til et fleksibelt rør som legges ut av hullet i underkant møbelet. Som tilførsel til vifta tenkte jeg å bruke usb utgangen på PS3'en da dette vil resultere i at vifta kun vil gå om ps3'en kjører...

 

edit: Tanken er å trekke luft ut av skapet, ikke inn forresten. Dørene er laget av høytalerfilt, slik at luft kan trenge inn der for sirkulasjon, men uten vifte er det for stillestående

 

Noen som har noen invendinger her?

noen som vet hvilke farger i en usb kabel jeg skal bruke for tilførselen til vifta?

 

takker

footy

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen dum idê.

Fra wikipedia: http://upload.wikime...ns/6/67/USB.svg

Altså er kontaktflate 1 og 4 du skal ta fra. Bare åpne opp kabelen så ser du hvilken farge de har brukt på de to.

 

Som sagt, enten trenger du en kraftig 12V-vifte som da vil kjøre på et akseptabelt nivå på 5V. Har i hvert fall noen 12V-vifter som har fungert bra på 5V. Mens de som er ment for å være saktegående/stillegående som regel ikke klarer å starte en gang på 5V.

 

Det er ingen regel for å si hvordan hver enkelt 12v-vifte vil fungere med 5V, men jo kraftigere vifte, jo bedre klarer de som regel seg. (eller fin en designet for 5V, som Thorsen nevnte)

 

Obs: Maks strømtrekk er 500mA fra USBen, så ikke noe kraftigere enn det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...