Gå til innhold

Lønnen til CNC Operatør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når spørsmålet er så generelt blir svaret så generelt at du kan like enkelt google spørsmålet selv, eller spør din lokale CNC operatør eller fagforbund.

 

Karri.no oppsummerte det greit:

Lønnsnivået avhenger av en rekke faktorer, deriblant utdanning, kompetanse, arbeidssted og oppgaver. Metall- og maskinarbeidere i handelsbransjen har i følge SSB en gjennomsnittlig årslønn på 366 000 kr (SSB 2010).

så kan du se på det som Nasciboy sier her(mine uthevelser):

Vil tippe at lønnen til en dyktig CNC operatør med en del erfaring nok er 550 000 ++

det kan jo absolutt stemme, men samtidig kan jeg tippe at lønnen er 440.000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Startlønnen for fagarbeidere er for tiden rundt 170kr timen +- 10kr avhengig av hvor i landet man jobber og innenfor hvilken bransje, størrelse på firma osv. Yrket har ofte lønnsstige forankret i tariff og ved toppen av stigen er lønnen gjerne 20-25kr ekstra i timen. Ytteligere tillegg hvis man jobber skift etc.

 

Med andre ord tjener majoriteten mellom 350-400.000 i året.

 

Har selv sluttet som cnc-operatør, men vil absolutt anbefale yrket. CNC-operatør, tidligere kalt maskinfag er ettertraktet i mange andre bransjer og videreutdanning vil gjøre deg meget etterfraktet innen flere felt.

Lenke til kommentar

Jeg la jo en link over som beskriver startlønnen hos en av de største cnc operatørene på sydvestlandet og offshorerelatert.

 

Her er det i følge avisartikkelen 600 k og videre oppover som gjelder.

 

http://www.aftenbladet.no/energi/oljeservice/Startlonn-pa-600000-i-Aarbakke-2943184.html#.Uf6fHZKLDz8

 

Dettte vil selvfølgelig variere fra landsdel til landsdel og braksjeområde til bransjeområde. Arbakke AS er vel ellers bare glad for noen ekstra søknader, og eller så vil jeg vel tro at de er størst på CNC på sydvestlandet.

Lenke til kommentar

Nasciboy, hva er det du vet som ikke du deler?

Baserer du uttalelsen din på en artikkel som omhandler lønn i den ene bedriften?

 

Baserer på noe jeg trodde alle visste om CNC operatører... at en begynnerlønn ligger på rundt 400 000 kr er greit men det er bare slik at de som er flinke innen dette yrket tjener ganske mye mer, ihverfall innen privat sektor som vet å sette pris på skikkelig kompetanse! Nå er det vel slik at det knapt finnes slike stillinger innen offentlig sektor vil jeg tro.

 

En skikkelig dyktig CNC-operatør som kan det meste og med skikkelig arbeidsflyt kan fort være mer enn dobbelt så effektiv enn en annen. Ikke bare i selve produsjonen men også når det gjelder tegning i 3D programmer og "produktutviklings"-arbeid. I tillegg er det en kompetanse som er mangel på, derfor kan man også se at det ofte annonseres etter slike folk, det er ikke uten grunn.

 

Vet om en som jobber innen yrket, han er som jeg forstår det veldig flink. En periode jeg var på jakt etter jobb så søkte jeg han opp i skattelistene da jeg vurderte å kanskje ta jobb som det men det viste seg å være litt vanskeligere enn jeg trodde. Uansett så tjente han over 700 000 kr og det var sent 2009.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Leser posten og ser du ikke nevner noe om hva som er årslønn, hvor mye ansiennitet den ene personen har, hvor mye overtid denne personen har, hva slags jobb det er (er det ren CNC operatør eller?).

 

Jeg kjenner industriarbeidere som skryter av 600.000,-+++ i året, men det er med maks overtid, utvidet ansvarsområde, flere års ansiennitet og noe reising.

De har en grunnlønn på 450.000,- - 470.000,-

 

Poenget mitt er at det er mer realistisk å ta utgangspunkt i bred forankret statistikk enn en artikkel om en bedrift og en persons inntjening ett år.

 

Det sagt så er TS første post litt åpen, og det er bra å belyse både hva som er mulig å få tjent og hva som er ett vanlig snitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Baserer på noe jeg trodde alle visste om CNC operatører... at en begynnerlønn ligger på rundt 400 000 kr er greit men det er bare slik at de som er flinke innen dette yrket tjener ganske mye mer, ihverfall innen privat sektor som vet å sette pris på skikkelig kompetanse! Nå er det vel slik at det knapt finnes slike stillinger innen offentlig sektor vil jeg tro.

 

En skikkelig dyktig CNC-operatør som kan det meste og med skikkelig arbeidsflyt kan fort være mer enn dobbelt så effektiv enn en annen. Ikke bare i selve produsjonen men også når det gjelder tegning i 3D programmer og "produktutviklings"-arbeid. I tillegg er det en kompetanse som er mangel på, derfor kan man også se at det ofte annonseres etter slike folk, det er ikke uten grunn.

 

Vet om en som jobber innen yrket, han er som jeg forstår det veldig flink. En periode jeg var på jakt etter jobb så søkte jeg han opp i skattelistene da jeg vurderte å kanskje ta jobb som det men det viste seg å være litt vanskeligere enn jeg trodde. Uansett så tjente han over 700 000 kr og det var sent 2009.

 

Du er tydelig at dette vet du absolutt INGENTING om. Du framstiller en imaginær virkelighet som er langt i fra realiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Baserer på noe jeg trodde alle visste om CNC operatører... at en begynnerlønn ligger på rundt 400 000 kr er greit men det er bare slik at de som er flinke innen dette yrket tjener ganske mye mer, ihverfall innen privat sektor som vet å sette pris på skikkelig kompetanse! Nå er det vel slik at det knapt finnes slike stillinger innen offentlig sektor vil jeg tro.

 

En skikkelig dyktig CNC-operatør som kan det meste og med skikkelig arbeidsflyt kan fort være mer enn dobbelt så effektiv enn en annen. Ikke bare i selve produsjonen men også når det gjelder tegning i 3D programmer og "produktutviklings"-arbeid. I tillegg er det en kompetanse som er mangel på, derfor kan man også se at det ofte annonseres etter slike folk, det er ikke uten grunn.

 

Vet om en som jobber innen yrket, han er som jeg forstår det veldig flink. En periode jeg var på jakt etter jobb så søkte jeg han opp i skattelistene da jeg vurderte å kanskje ta jobb som det men det viste seg å være litt vanskeligere enn jeg trodde. Uansett så tjente han over 700 000 kr og det var sent 2009.

 

en A4 dag for en CNC operatør involverer hovudsaklig å mate etter med material eller å sette emnet i maskina, trykke start og bytte emne etter det er ferdig. Tegning er det ingeniører og lærlinger som driver med, en fagarbeider sitter ikke å designer deler og skriver avanserte programmer på flere tusen liner. En operatør er med andre ord lite direkte knyttet mot det ferdige produktet, han har i større grad en mere observerendes funksjon i tilfelle noe skulle skjære seg totalt.

 

700k? I alle verdens dager, man tjener jo det på rema bare man jobber nok, det betyr ikke at man sier man tjener 700k på rema. Lønna til en CNC operatør ligger mellom 350-400k, noen strekker seg mot 500k med en god del overtid og skifttillegg. Det finnest sikkert noen solskinnshistorier, men saken er at man må stikke fingern i jorda og tenke på hva stillingen egentlig innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

en A4 dag for en CNC operatør involverer hovudsaklig å mate etter med material eller å sette emnet i maskina, trykke start og bytte emne etter det er ferdig. Tegning er det ingeniører og lærlinger som driver med, en fagarbeider sitter ikke å designer deler og skriver avanserte programmer på flere tusen liner. En operatør er med andre ord lite direkte knyttet mot det ferdige produktet, han har i større grad en mere observerendes funksjon i tilfelle noe skulle skjære seg totalt.

 

700k? I alle verdens dager, man tjener jo det på rema bare man jobber nok, det betyr ikke at man sier man tjener 700k på rema. Lønna til en CNC operatør ligger mellom 350-400k, noen strekker seg mot 500k med en god del overtid og skifttillegg. Det finnest sikkert noen solskinnshistorier, men saken er at man må stikke fingern i jorda og tenke på hva stillingen egentlig innebærer.

 

Ok... gidder ikke diskutere med noen som ikke vet bedre, de må bare se selv hva ting innebærer.

 

Edit:

 

Etter ett søk på Finn.no så var programmering en ønsket kvalifikasjon som CNC operatør programmering!!

 

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=43075871

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ok... gidder ikke diskutere med noen som ikke vet bedre, de må bare se selv hva ting innebærer.

 

Edit:

 

Etter ett søk på Finn.no så var programmering en ønsket kvalifikasjon som CNC operatør programmering!!

 

http://www.finn.no/f...nnkode=43075871

 

Har godt over 500 direkte timer cnc programmering (ikke at det er mye), og jeg kan love deg det at i 2013 blir 95% av deler ferdig tegnet, programmert og sendt digitalt direkte til operatørens maskin fra en person som bare sitter å tegner og designer deler.

 

Edit:

 

Hvor mange år har du som CNC arbeider i industrien?

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

Har godt over 500 direkte timer cnc programmering (ikke at det er mye), og jeg kan love deg det at i 2013 blir 95% av deler ferdig tegnet, programmert og sendt digitalt direkte til operatørens maskin fra en person som bare sitter å tegner og designer deler.

 

Edit:

 

Hvor mange år har du som CNC arbeider i industrien?

 

 

Har ikke jobbet som CNC men vet om en del, han jeg nevnte er han som jeg vet tjente mest men vil tippe omtrent samtlige i dag av disse tjener over 600 K i dag.

 

Kanskje er det bare å innse at du bør bytte jobb for å komme deg videre eller at du kanskje ikke er av den bedre halvdelen...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Har ikke jobbet som CNC men vet om en del, han jeg nevnte er han som jeg vet tjente mest men vil tippe omtrent samtlige i dag av disse tjener over 600 K i dag.

 

Kanskje er det bare å innse at du bør bytte jobb for å komme deg videre eller at du kanskje ikke er av den bedre halvdelen...

 

Da jobber dem store mengder overtid, og det er ikke det som er poenget i denne diskusjonen, her er vi på jakt etter "lønnen" og lønnen er 350-400k i året.

 

Selv jobber jeg på plattform i nordsjøen, men det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jobber dem store mengder overtid, og det er ikke det som er poenget i denne diskusjonen, her er vi på jakt etter "lønnen" og lønnen er 350-400k i året.

 

Selv jobber jeg på plattform i nordsjøen, men det er en annen diskusjon.

 

Mulig de jobber litt overtid men det er ikke store mengder.

 

Vil tippe de 50% beste betalte CNC-operatørene med 5 års erfaring eller mer har 600 K eller mer.

 

Hvis det er sant det du sier betyr det a en lagermedarbeider uten utdanning har like mye som en CNC operatør!!

Lenke til kommentar

Nasciboy, du sammenligner mye og kommer med mange eksempler, men du nevner aldri noe om erfaring eller utdanning i forhold til lønn.

 

 

Liten digresjon:

Jeg kjenner faktisk noen lagermedarbeidere og deres sjefer, og i Kristiansandsregionen er det for en lagermedarbeider uten fagbrev eller erfaring normalt med ca 320 - 340k i startlønn, fagbrev gir rundt om 20k økning.

 

Høyeste startlønn i bedrift som lagermedarbeidere uten fagbrev men med noen års erfaring er 360k. Dette er standard startlønn som lagermedarbeider for en med null erfaring men med relevant fagbrev i denne bedriften

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...