Gå til innhold

Er det jobb å få som ROV pilot?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svarene!

Etter at jeg er ferdig med elektro + automasjon og skal gå i lære hos et selskap,er det jeg som velger selskap selv?

Ps: må jeg ta dykkerkurs for å jobbe ombord på en båt?

Ja, men rettere sakt er det vell dem som velger deg, det er rift om slike læreplasser.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene!

Etter at jeg er ferdig med elektro + automasjon og skal gå i lære hos et selskap,er det jeg som velger selskap selv?

Ps: må jeg ta dykkerkurs for å jobbe ombord på en båt?

Du må ikke ha dykkerkurs nei... :rofl:

Alle relevante kurs som du kan ta, er såklart en stor fordel... Men jeg tviler egentlig på at man er så mye mer "relevant" til ROV jobben, om man har dykkerkurs nå til dags... Før var det gjerne vanlig å ta inn ROV piloter - som hadde bakgrunn som dykker...

Grunnen for dette var jo gjerne det at ROV'ene var vanskeligere å styre da (enklere teknologi). Dykkerene var jo eksperter på havstrømmer og farene under havbunnen, de var løsningsorienterte og de hadde erfaringen som trengtes for å få jobben gjort effektivt og uten materielle skader.. De hadde også kunskapen som skulle til for å lage sine egene verktøy. Ofte kunne det ikke benyttes vanlig verktøy på undervansinstallasjonene, så dykkerene lagde mye spesialverktøy. Dette gjorde de gjerne for å kunne komme til på enklere plasser, eller for å kunne jobbe med mere effektivitet. Ahh, jeg beundrer de folka! :dremel:

Om du ser på kursene du trenger; må du hvertfal ha IMO60 (sikkerhetskurs) eller i ditt tilfelle er det nok mest relevant med IMO80 (litt utvidet - sikkerhetskurs + HUET), da ROV piloter gjerne jobber på større fartøyer med helikopterdekk osv.

Vil tippe at om du får læreplass i et firma som driver ROV, så fikser dem alle kursene som du trenger.

Masse lykke til, jeg har vurdert å søke denne jobben selv etter hvert.... :-)

Men for tiden trives jeg best med jobben som elektriker, og kaffepause med ROV gutta!

(det er fremdeles båter som driver med dykkere også, om du heller kunne tenke deg å bo i trykkammer med Donald-stemme i noen uker, 6 timer dykking og 18 timer fri etterpå..!! Tror den jobben er sinnsykt intressant. :green: )

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Tusen takk Skipstrixxy!;)

Siden jeg mest sannsynlig kommer til å gå 1.VGS Elektro og 2.VGS Automasjon og finner utav at ROV Pilot ikke passer meg eller at det blir vanskelig å få jobb, hvilke andre muligheter har jeg da ( Med fagbrev )?

Og er det noen muligheter for at jeg senere blir "sjef" eller lignende i sammenheng med ROV? Da tenker jeg mer på utdanning/lønn (studiekompetanse?).

Også har jeg lest at et "crew" består av 3 eller 4 personer, men ikke alle styrer ROV'en?

Lenke til kommentar

Tusen takk Skipstrixxy! ;)

Siden jeg mest sannsynlig kommer til å gå 1.VGS Elektro og 2.VGS Automasjon og finner utav at ROV Pilot ikke passer meg eller at det blir vanskelig å få jobb, hvilke andre muligheter har jeg da ( Med fagbrev )?

Og er det noen muligheter for at jeg senere blir "sjef" eller lignende i sammenheng med ROV? Da tenker jeg mer på utdanning/lønn (studiekompetanse?).

Også har jeg lest at et "crew" består av 3 eller 4 personer, men ikke alle styrer ROV'en?

Dette kommer veldig an på hvor du jobber, og hva båten (går fremdeles ut fra at det er kjekkest og mest realistisk å havne på båt som ROV-pilot) driver med av oppdrag.

Men det er ganske vanlig at det er 4-5 personer som er direkte involvert i ROV'en (drift, vedlikehold, fjernstyring osv...) Dette kan variere noe fra plass til plass. Men man må ikke glemme at er man på en båt, som driver kun med ROV, så er hele mannskapet (på en eller annen måte) involvert i driften av ROV'en.

Dersom du skulle komme deg inn på skole, men ikke få plass etterpå, er da studiespesialiserende en vei å gå, om du er interessert i dette. Om ikke er det sikkert ikke dumt å få offshore-erfaring, for så å søke igjen senere.

Lenke til kommentar

Ett siste spørsmål, hehe.

Hvorfor synes du at det med å være ROV Pilot på båt er det kjekkeste?

Hvordan pleier forholdene å være ute på havet? ( Bølger )

Synes bølger er mer kjekke enn skumle, men etter å ha sett denne videoen (

) så ser det ganske jævlig ut...

Pleier det å være slike stormer?

Lenke til kommentar

Ett siste spørsmål, hehe.

Hvorfor synes du at det med å være ROV Pilot på båt er det kjekkeste?

Hvordan pleier forholdene å være ute på havet? ( Bølger )

Synes bølger er mer kjekke enn skumle, men etter å ha sett denne videoen (

) så ser det ganske jævlig ut...

Pleier det å være slike stormer?

Som andre nevner lenger oppe her. På båt er det ROV'en som er i fokus, det er det ikke nødvendig vis på rigg. Man har store skip, som kontrakteres kun for å drive vedlikehold på havbunnen med ROV,. Så skal du virkelig kjøre ROV, må du nok på en ROV-båt for å få gjort dette.

Det er jo selvfølgelig bølger på havet. Men dette blir du vant med. Min personlige erfaring er det at det er like mange goværsdager som drittværsdager så....

Ikke la dårlig vær skremme deg hvertfal, det er det minste problemet i verden.

Lenke til kommentar

Haha, alright!

Tusen takk Skipstrixxy og resten av folka som tok tid til å hjelpe meg, setter virkelig stor pris på det!

Litt digg å tenke på at om 3 år går jeg i lære og tjener penger, så motivasjonen er på topp! :tease:

Igjen, tusen takk! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er en del info som godt kan klares litt opp i her

Først av alt, siden du ikke har ett fagbrev fra før er det en vei inn i Rov-faget. Den går via automasjon og videre som FU-lærling. Det er riktig at man kan få jobb med annen bakgrunn, men det er ekstremt mye vanskeligere. For å si det sånn så har Oceaneering, som er størst i Norge, drøye 1000 søknader inne til enhver tid. Nåløye blir trangt selv om man ansetter 50-100 trainee'er i året.

Kursing trenger man ikke bekymre seg for. Sikkerhetskurs og helseattest, som er det eneste kravet for å reise offshore, dekker bedriften etter at man er blitt ansatt. Man stiller ikke sterkere om man punger ut 15-20000 av egne penger for dette. Det er småpenger i denne bransjen.

Rotasjonsordningene varierer. Som nyansatt i Oceaneering går man inn på en 6-4 rotasjon. Det betyr at man er disponibel i 6 uker for så å ha 4 uker fri. Selv om man er disponibel i 6 uker er man ikke offshore mer enn 2 uker om gangen. Skal man være lenger enn det er det frivillig og man får overtidsbetalt (ca 6000 pr. dag). Hvordan det er i andre firma er jeg usikker på, men tror noen andre har 2-4 som standard fra første dag.

Lønn er det samme enten man er på båt eller rigg. Lønn og tillegg er regulert av oljeserviceavtalen, og lønnsmatrisen ligger åpent på nett.

Har man tenkt å få seg læreplass er det viktig å huske at det er generelt få læreplasser i forhold til antallet søkere, så gode karakterer og lavt fravær er viktig. I tillegg vil det hjelpe om man er typen som liker å mekke på ting på fritiden, enten det er på mopeden eller i forsterkeren på gutterommet.

Dersom det skulle vise seg at man ikke ønsker å drive på med Rov vil en automasjonsbakgrunn være gull verdt senere enten man vil jobbe offshore eller på land. Med tanke på fremtidige arbeidsbehv innenfor subsea-bransjen vil jeg anse rov som ett safe bet.

Håper det oppklarer en del

Lenke til kommentar

Man kan ta ROV pilotutdanning/kurs i Bergen uten at du trenger noen spesiell utdanning fra før. Kursene koster fra 50.000 opp til 100.000 og kan vare i 5-7++ uker.

Disse må man ikke finne på å ta. Det er bortkastede penger, og blir innad i selskapene sett på som ren svindel!

Har man ikke riktig bakgrunn i form av ett elektrorelatert fagbrev så nytter det ikke om man har ett 5 ukers kurs selv om leverandørene av slike kurs lover det aldri så mye. Hvor mye av ett fag tror man egentlig at man kan lære seg på ett 5 ukers kurs?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Disse må man ikke finne på å ta. Det er bortkastede penger, og blir innad i selskapene sett på som ren svindel!

Har man ikke riktig bakgrunn i form av ett elektrorelatert fagbrev så nytter det ikke om man har ett 5 ukers kurs selv om leverandørene av slike kurs lover det aldri så mye. Hvor mye av ett fag tror man egentlig at man kan lære seg på ett 5 ukers kurs?

For noe tull. En svoger av meg jobbet som elektriker på båt i fem år etter lærlingtiden, og tok så et av disse kursene som han betalte ut av egen lomme. Han jobber nå som ROV operatør, og er for tiden i Sør Korea og andre steder rundt om i verden. Gjør man det bra og viser at man kan ting, så kan man få jobb ved å velge mange forskjellige retninger.

Lenke til kommentar

For noe tull. En svoger av meg jobbet som elektriker på båt i fem år etter lærlingtiden, og tok så et av disse kursene som han betalte ut av egen lomme. Han jobber nå som ROV operatør, og er for tiden i Sør Korea og andre steder rundt om i verden. Gjør man det bra og viser at man kan ting, så kan man få jobb ved å velge mange forskjellige retninger.

Med den bakgrunnen hadde han vært kvalifisert til en trainee stilling uten det kurset, så med andre ord var det ikke så viktig som du vil ha det til. Problemet er at mange tror at man får jobb som Rov pilot etter 5 ukers kurs selv om man bare har bakgrunn som bartender eller kokk. Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Man må selvfølgelig ha relevant bakgrunn, et kurs alene holder ikke. Men det betyr ikke at disse kursene er "ren svindel". Det er flere ting som må være på plass før man kan nærme seg ansettelse, som i de fleste jobber, og et slikt kurs kan være ett av de stegene som får folk inn i ROV jobben.

Hvis TS begynner med automasjon og jobber hardt for gode karakterer og skaffer seg noen år på bena, så er veien til ROV fullt mulig.

Lenke til kommentar

Man må selvfølgelig ha relevant bakgrunn, et kurs alene holder ikke. Men det betyr ikke at disse kursene er "ren svindel". Det er flere ting som må være på plass før man kan nærme seg ansettelse, som i de fleste jobber, og et slikt kurs kan være ett av de stegene som får folk inn i ROV jobben.

Hvis TS begynner med automasjon og jobber hardt for gode karakterer og skaffer seg noen år på bena, så er veien til ROV fullt mulig.

Ren svindel er det jo ikke. Pg er enig med både deg og PerfectSense. Men det som er helt sikkert er at et slikt kurs hjelper lite om man ikke har offshore-erfaring fra før.

Lenke til kommentar

Hmm, her var det mange svar gitt :)

Det er mye som kan skje på et par år, og som sagt begynner jeg 10.klasse imorgen , så jeg har enda laaaang tid på meg. Jeg har alltid vært interessert i Data og teknologi, men Dataingeniør (Software/Promgrammering) er noe jeg ikke synes er kjekt, jeg er mer "Hardware-guy".

Jeg har i det siste sett på ganske mange forskjellige yrker som interesserer meg, men så langt er det ROV-Pilot som ser ut som det kjekkeste.

Problemet ligger jo der hvis jeg f.eks. går 1.VGS Elektro 2.Automasjon og deretter 2,5 år i lære og finner utav at jeg ikke liker jobben/Ikke får jobb. Da står jeg igjen med et fagbrev kontra studiekompetanse.

NB: Vet dere om noen (kjekke) jobber som innebærer Data/teknologi?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er utdannet skipselektriker, og skal nå begynne på høgskolen for å bli elektroingeniør. Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i din situasjon, men det ser ut som du har fått mange gode svar her angående hvilken vei du skal gå om du vil bli ROV-pilot.

Jeg vil veldig gjerne kommentere det du skriver her:

"Problemet ligger jo der hvis jeg f.eks. går 1.VGS Elektro 2.Automasjon og deretter 2,5 år i lære og finner utav at jeg ikke liker jobben/Ikke får jobb. Da står jeg igjen med et fagbrev kontra studiekompetanse."

Lat oss si at du sitter igjen med et fagbrev og at du ikke liker jobben, eller ikke får jobb. Her ser jeg nesten ikke hva som er problemet! Slik jeg har fortstått det så liker du teknologi, så da kan du jo fks. bli ingeniør om du vil!

Her er to scenarioer:

Du bruker 5 år på å ta fagbrev og finne ut at dette ikke var helt det du tenkte. Og så vil du bli fks. automasjonsingeniør, hvor du programmerer store systemer og installerer avanserte komponenter. Du må da ta 1 års forkurs (om du ikke er så fornuftig at du tar de fagene du trenger mens due lærling), eller hoppe på fks. y-veien, en ingeniørretning for de med fagbrev. Her må du ta mye ekstra matte og fysikk, og det er knalltøft (har jeg hørt). Så du har da brukt 6 år totalt og er klar til å starte på ingeniørutdanningen din.

ELLER: Du bruker 3 år på videregående med studiekompetanse, og så starter du på en ingeniørutdanning. Du vil da ha brukt 2-3 år mindre tid.

Scenario en er best nesten uansett vil jeg påstå. Du vil ha et unik fundament for å starte på ingeniørutdanningen, og vil få mye mer ut av de årene på skolebenken enn de andre elevene som tok allmen studiekompetanse. Du vil også være først i køen når du søker jobb, da du har fagbrev og vet hvordan ting henger sammen.

Og enda bedre, kanskje du får jobb etter fagbrevet.. Kanskje du får jobb som ROV-operatør og du synes det er verdens beste jobb.

Mange sier at om du ikke helt hva du vil bli, ta 3-årig allmen og få studiekompetanse og så er "hele verden åpen". Jeg synes dette er reinspikka bullshit av folk som ikke har noe tæl eller peiling. Om du er litt usikker på hva du vil, ta et fagbrev innen noe som du kanskje tror du vil like eller som virker remotely interessant. Det værste som skjer er at du faktisk finner du hva du ikke liker, og ser hva du faktisk vil drive med.

Kjenner så alt for mange som tok allmen og studiekompetanse for å "ha alle dører åpne". De fleste begynner å nærme seg 25 år nå, og de har fortsatt ikke gått gjennom noen av de åpne dørene da de fortsatt ikke vet hva de vil i livet. Hva var da poenget?

Om man VET at du vil bli lege, advokat eller sivilingeniør i kybernetikk mer enn alt annet i hele verden, skaff deg studiekompetanse og begynn på universitetet. Visst du er veldig usikker, så vis at det er litt guts og pågangsmot i deg og hopp i det med et fagbrev f.eks. Jeg ser ikke hva som kan gå galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...