OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hei hei. Jeg har en lacie 3tb disk som jeg nylig formatere etter råd fra produsent da jeg ikke fikk tilgang på all ledig plass. Formatere via dos (diskpart - clean disk) Deretter formatere jeg disken i disk management til ntfs og overførte filene. Pcen leser disken bra, og filer går fint frem og tilbake. Derimot klarer ikke tven å lese disken lenger, heller ikke routeren. Dette gikk fint før formateringen.. Noen god løsning på dette? :-) Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hvilket filsystem hadde du før da? Hadde ikke vært så dumt om du sa hva slags TV og router du hadde heller. Sjekk dokumentasjonen for TV og router for å se hvilke filsystemer de støtter. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Tv'n og ruteren støtter nok ikke ntfs. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Kan vel tenkes at TV og router kun støtter FAT32? 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Jeg forsto det slik at FAT32 kun støtter filer under 4GB, og formatere derfor til NTFS. Eller bommet jeg? Tven det er snakk om er en nyere Samsung smart TV. 8000 serien. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Ser ut som om TV'n burde støtte NTFS. I hvertfall i følge manualen til min UE46D8000. Står riktignok noe om at man må kjøre en "Device Perfomance Test" for å ta i bruk USB storage, men det tror jeg kun gjelder for å bruke opptaksfunksjonen. Har aldri koblet disk til TV'n min, kjører alt via nettverk, så jeg har ikke prøvd selv, men mulig du har gjort "noe rart" når du kjørte diskpart. Sjekk i Disk Management at du ikke har noen ekstra partisjoner, evt. slett alle partisjoner på disken og lag én ny partisjon og formater som NTFS via Disk Management. Endret 4. august 2013 av Pengu Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 FAT32 støtter ikke filer over 4GB nei. Tror det er få TV-er og routere som støtter NTFS, selv i 2013 dessverre. Hadde du filer større enn 4GB på disken før du formaterte? Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg trur også at problemet er at tven eller routeren støtter NTFS. Grunne til dette er at vel at Microsoft ikke tillater at folk bruker NTFS uten at de får penger for det. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Da tven leste disken var den også ntfs. Enkelte filer var 8-9GB. Jeg har en helt lik disk som også er ntfs som både routeren og tven leser bra. Denne ble formatert på samme måte som "problemdisken". Er i bunn og grunn ingen krise da jeg får en mac mini i hus om kort tid, men skulle gjerne visst hva som skjedde under formateringen. Edit: grunnen til formateringen var at disken var todelt, dos hadde en fat32 del på ca 100GB. Denne delen var dog tom. Edit 2: dette er disken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753327 Endret 4. august 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg trur også at problemet er at tven eller routeren støtter NTFS. Grunne til dette er at vel at Microsoft ikke tillater at folk bruker NTFS uten at de får penger for det. I stedet for å "tru": RTFM. TV'n støtter NTFS ( i tillegg til FAT16/32). Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Ja beklager at jeg ikke gadd og finne frem manualen. Men til trådstarter er disken formater som MBR eller GPT disk? Sjekkes ved og skrive diskpart i cmd deretter list disk. Får du X under gpt kan det være problemet og du bør formater disken til en mbr disk eksempel DISKPART> LIST DISK Disk ### Status Size Free Dyn Gpt -------- ---------- ------- ------- --- --- Disk 0 Online 75 GB 0 B Endret 4. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Husker jeg fikk valget, og formatere til den som allerede var huket av, siden det var "Quick settings". Skal sjekke Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) ser du også kan sjekke disken i diskbehandling ved og høyere klikke på aktuell disk og velge egenskaper deretter går du til fanen volumer. Der skal det stå om du har MBR eller GPT Endret 4. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 (endret) ser du også kan sjekke disken i diskbehandling ved og høyere klikke på aktuell disk og velge egenskaper deretter går du til fanen volumer. Der skal det stå om du har MBR eller GPT GPT står det her. 2,79 TB NTFS. Hva er forskjellen på dette og MBR? Jeg er "litt" dårlig på dette, så ingen store ord vær så snill :-) Edit, altså forskjell som kan ha betydning for tilkobling til tv / routeren osv. Endret 4. august 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Da trur jeg du bør google litt. Men trur løsningen din er og formatere disken til MBR som er den gamle standarden for disken. GPT er vel hovedsaklig om du skal ha partisjoner større en 3TB og jeg trur du må ha uefi på pcen om den skal støtte GPT (usikker på om dette bare gjelder boot fra GPT). Men et raskt google søk på MBR vs GPT og du vil finne forskjelige forklaringer. Står litt her: http://msdn.microsof...e/gg463525.aspx Bare bruk diskpart - clean disk igjen også velger du MBR når du oppretter partisjon fra diskbehandling så trur jeg problemene dine vil være løst. Endret 4. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Jeg prøver det - takk for hjelp! Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Da trur jeg du bør google litt. Men trur løsningen din er og formatere disken til MBR som er den gamle standarden for disken. GPT er vel hovedsaklig om du skal ha partisjoner større en 3TB og jeg trur du må ha uefi på pcen om den skal støtte GPT (usikker på om dette bare gjelder boot fra GPT). Men et raskt google søk på MBR vs GPT og du vil finne forskjelige forklaringer. Står litt her: http://msdn.microsof...e/gg463525.aspx Bare bruk diskpart - clean disk igjen også velger du MBR når du oppretter partisjon fra diskbehandling så trur jeg problemene dine vil være løst. Liten sak til. Min andre identiske disk, kommer opp i diskbehandlingen todelt. En del er 2048GB NTFS. Høyreklikker - egenskaper gir kun standardbildet for egenskaper man også får i "min datamaskin". Så jeg får ikke sett om dette er MBR eller GPT. Den andre delen er 750GB "utildelt", og MBR. Kan dette være at hele disken er MBR, og at det kun støtter 2TB? Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Ja det kan faktisk se slik ut som om MBR gjør at du ikke får opprettet partisjoner større en 2TB. Men med GPT så har du problemet at Dingser slik som tven og pcer med windows xp eller eldre ikke støtter dem. Prøv og formater ene disken til mbr og 2TB da for og se om den fungerer i tven igjen også kan det hende du faktisk må velge mellom 2TB og støtte for tv'en eller 3TB uten støtte for tven. Endret 4. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Fant en artikkel om evnet. http://www.pcworld.idg.com.au/article/433963/all_external_hard_drives_will_work_properly_when_connected_tv_usb_port/ Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Takk igjen :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå