Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en spørre tråd.

Jeg vet det er noen kløppere av programmerere her, dere har vel noen interresante ting å føye til.

 

OK, jeg har forstått det slik at veldig mange på dette forumet vil gjerne lage spill, og da er grafikken litt viktig(hvis ikke veldig viktig)

 

Det jeg skal skrive om er hvordan du får OpenGL i VB.NET, og litt om OpenGL generelt

 

I bunn og grunn må du gjøre det samme som du må i C++ eller VB6, men det jeg hadde problemer med lenge, var hvordan en fikk tak i hDC eller hWnd til et vindu, dette viste seg egentlig å være veldig lett, det gjøres så enkelt som dette:

 


Dim hDC As Integer

hDC = Control.CreateGraphics().GetHDC().ToInt32()

 

Deretter følger du bare de gamle veier, dette er funksjoner som du må importere fra GDI32 og OpenGL32.

 

Her er hva som må gjøres:

- hDC = Control.CreateGraphics().GetHDC().ToInt32()

- Sett PixelFormt struktur

- pfd.wFlags = WGL_SUPPORT_OPENGL Or WGL_DOUBLE_BUFFER

Or WGL_DRAW_TO_WINDOW

- pfd.nVersion = 1

- pfd.nSize = Len( pfd )

- pfd.cBPP = 24

- pfd.cDepthBits = 32

- SetPixelFormat( ChoosePixelFormat( pfd ) )

- wglMakeCurrent( wglCreateContext( hDC ) )

...Og du er igang, bare å kalle OpenGL funksjoner

 

Jeg har laget et dokument som har alle disse funksjonene(nei, jeg skrev det ikke manuelt, jeg laget et program som oversatt GL.h til Basic og C#), pluss en DLL med noen tekstur og modell klasser til VB.NET som kan åpne BMP og et eget format, jeg kan ikke få tak i disse nå, men hvis noen er interresert kan jeg gi ut kildekoden senere, når jeg kommer hjem.

 

Modell klassen kan faktisk åpne 3ds filer ;)

 

Klassene er ikke veldig raske, siden det er det første OpenGL klassene jeg laget, men alt kan forbedres av C++ programmerere, og de fleste er vel bedre en meg i C++, så det skulle vel ikke bli noe problem.

 

Skoy om noen har interesse av OpenGL, for det er veldig morro.

3D grafikk er morro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

SciBirg er smart.

Jeg liker bedre å lage ting selv...(jeg trodde dette var selve drivkraften bak programerere?) bedre kontroll.

 

Jeg skjønte ikke så mye av CSGL, på første øyekast syntes jeg ikke det var noe lurt laget(dette synes jeg forrtsatt ikke) litt for vanskelig å finne ut av.

 

Designmessig var det altfor krunglete (men sikkert mer effektivt en min)

 

Jeg kunne ikke motså fristelsen det var å lage Namespace System.Drawing.Drawing3D.OpenGL, beklager.

 

Men dere, OpenGL er morro! :smile:

Lenke til kommentar

hmm.. huff ja var ikke meningen å ta glede fra unge programmerere.

desverre så er effektivitet og gjenbruk blitt en altforstor del av kode utvikling for min del... brukte CSGL ei stund.. siden det var kompatibelt med alle .NET språkene...

nå jobber jeg mest i java, mest som veileder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...