GeirGrusom Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Dette er ikke en spørre tråd. Jeg vet det er noen kløppere av programmerere her, dere har vel noen interresante ting å føye til. OK, jeg har forstått det slik at veldig mange på dette forumet vil gjerne lage spill, og da er grafikken litt viktig(hvis ikke veldig viktig) Det jeg skal skrive om er hvordan du får OpenGL i VB.NET, og litt om OpenGL generelt I bunn og grunn må du gjøre det samme som du må i C++ eller VB6, men det jeg hadde problemer med lenge, var hvordan en fikk tak i hDC eller hWnd til et vindu, dette viste seg egentlig å være veldig lett, det gjøres så enkelt som dette: Dim hDC As Integer hDC = Control.CreateGraphics().GetHDC().ToInt32() Deretter følger du bare de gamle veier, dette er funksjoner som du må importere fra GDI32 og OpenGL32. Her er hva som må gjøres: - hDC = Control.CreateGraphics().GetHDC().ToInt32() - Sett PixelFormt struktur - pfd.wFlags = WGL_SUPPORT_OPENGL Or WGL_DOUBLE_BUFFER Or WGL_DRAW_TO_WINDOW - pfd.nVersion = 1 - pfd.nSize = Len( pfd ) - pfd.cBPP = 24 - pfd.cDepthBits = 32 - SetPixelFormat( ChoosePixelFormat( pfd ) ) - wglMakeCurrent( wglCreateContext( hDC ) ) ...Og du er igang, bare å kalle OpenGL funksjoner Jeg har laget et dokument som har alle disse funksjonene(nei, jeg skrev det ikke manuelt, jeg laget et program som oversatt GL.h til Basic og C#), pluss en DLL med noen tekstur og modell klasser til VB.NET som kan åpne BMP og et eget format, jeg kan ikke få tak i disse nå, men hvis noen er interresert kan jeg gi ut kildekoden senere, når jeg kommer hjem. Modell klassen kan faktisk åpne 3ds filer Klassene er ikke veldig raske, siden det er det første OpenGL klassene jeg laget, men alt kan forbedres av C++ programmerere, og de fleste er vel bedre en meg i C++, så det skulle vel ikke bli noe problem. Skoy om noen har interesse av OpenGL, for det er veldig morro. 3D grafikk er morro. Lenke til kommentar
BHJM Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvorfor brukte du ikke C#Gl fra siden http://csgl.sourceforge.net/?? Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Nå må du ikke være slem, det er da mer gøy å lage et lite program enn å bruke ferdigtygd. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 SciBirg er smart. Jeg liker bedre å lage ting selv...(jeg trodde dette var selve drivkraften bak programerere?) bedre kontroll. Jeg skjønte ikke så mye av CSGL, på første øyekast syntes jeg ikke det var noe lurt laget(dette synes jeg forrtsatt ikke) litt for vanskelig å finne ut av. Designmessig var det altfor krunglete (men sikkert mer effektivt en min) Jeg kunne ikke motså fristelsen det var å lage Namespace System.Drawing.Drawing3D.OpenGL, beklager. Men dere, OpenGL er morro! :smile: Lenke til kommentar
BHJM Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 hmm.. huff ja var ikke meningen å ta glede fra unge programmerere. desverre så er effektivitet og gjenbruk blitt en altforstor del av kode utvikling for min del... brukte CSGL ei stund.. siden det var kompatibelt med alle .NET språkene... nå jobber jeg mest i java, mest som veileder... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Senest i forigårs skjønte jeg hvordan nVidias OpenGL SDK fungerte, Vertex shader og det hele, hehe, morro. Har dere sett Refraction demoen? den er neimen ikke dårlig, sykt bra refraction faktisk. Synd at Hufo_fur ikke fungerte. :x Lenke til kommentar
BHJM Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 ok.. skjønte du åssen opengl sdk fungerte er du klar for C#gl. keep on coding Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå