Gå til innhold

Hvor mye praktisk arbeid er det på ingeniørlinjene på NTNU og andre høyskoler?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Etter å ha kikket på mange av informasjonsvideoene fra de ulike linjene innen sivilingeniør på NTNU, har jeg inntrykk av at det er et stort innslag av praktisk arbeid. Både ute i felten og på laboratorium. Dette tiltaler meg.

Som et alternativ til den klassiske ingeniørutdanningen vurderer jeg en mastergrad i fluiddynamikk, retning marin hydrodynamikk, som burde være mye likt med retning marinteknikk på NTNU. Jeg frykter dog at den linjen er utelukkende teoretisk med lite praktisk arbeid sammenlignet med NTNU. Jeg vet at de har laboratorium på UiO, men tror ikke det er samme opplegg som på NTNU eller høyskoler.

Noen tanker om dette? Eller er det stort sett klasseromsundervisning på NTNU og høyskoler også?

Som håndverker som en gang hadde null praktisk erfaring, har jeg lært meg å sette pris på et bånd mellom teori og praksis. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen marinteknikkstudenter på NTNU har sagt (halvt på spøk) at bassengene på Tyholt er noe du ser mest til på omvisningsrunden i starten. Noen benytter seg av tankene når de skriver masteroppgaver hvis de har behov for/ønske om det, men i all hovedsak er studiet teoretisk. Når du er ferdig med studiet er det ikke noe problem å få praktiske jobber, såvidt jeg har forstått.

Disclaimer: Jeg går ikke marinteknikk selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker for svar! Det var noe sånt jeg håpet på.

Med andre ord, så er sannsynligvis ikke UiO så mye mer teoretisk enn NTNU?

Jeg tror de har laboratorium der også.

I så fall er det godt mulig jeg får gjort alt jeg hadde lyst til på

UiO og slipper å reise både til Bergen og Trondheim. :)

http://www.uio.no/st...ikk/oppbygging/

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Slippe å reise til Trondheim... WTF!! :p

Blir det samme som å si... slippe å reise til syden! :)

Er jo til Trondheim alle vil.....

Hehe.

Jeg har bodd i Trondheim og liker veldig godt byen!

Men akkurat nå er livet mitt i Oslo og jeg kunne gjerne tenke meg å fortsett med det. :)

Hører gjerne fra andre ingeniører om deres erfaringer rundt dette både på høyskoler og NTNU. ;)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...