CamOls Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg får arbeidsavklaringspenger av NAV, får minstesatsen som er litt over 5000kr to ganger i mnd. Jeg er psykisk avhengig av å ha bil, da jeg har mye angst og ikke er i stand til å ta kollektiv trafikk. Jeg har fått bil av min far, men den står i hans navn så jeg "eier" ingen bil. Jeg leste på Nav.no at man kunne søke om støtte for bil, googlet litt rundt men fant bare saker fra 2007 osv ang. dette. Trenger ikke søke om støtte for BILEN, men for årsavgift og forsikring som kan bli dyrt. Er så kjipt at økonomien min går til helvette tre ganger i året (årsavgift en gang i året, forsikring to). Jeg kan selvsagt spare opp penger hver måned til dette, men jeg prøver nå å spare et par tusen i måneden OG overleve - og hvis jeg har krav på penger til bilen min fordi jeg har en psykisk lidelse føler jeg at jeg bør søke. Det blir ikke noe problem å få erklæring fra psykolog om at jeg ikke kan ta buss, taxi osv. Noen her som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Stønaden heter grunnstønad. Den dekker merutgifter til transport fordi du må ta dyrere transport enn du ellers ville ha brukt (uten sykdommen). Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Klarer ikke å se at du har rett på noe slikt når du går på avklaringspenger. Er du da utplassert på en bedrift med lang avstand fra bosted? Ellers er jo sykkel ett glimrende alternativ!! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Vil bare minne trådstarter om at selv om både leger og psykologer bekrefter lidelsene, så har NAV retten på sin side til å forkaste disse uttalelsene, og bruke sine egne spesialister. Ville si det slik at det ikke kommer som ett plutselig sjokk i møte med navsystemet Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hjelper ikke med lidelser hvis man ikke har ett reelt behov for offentlig transport eller bil... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Det var bare et eksempel jeg så etter jeg var i militæret dvs et av NAVs amo kurs. Fungerte jo for ham. Når det gjelder trådstarter så har han jo faktisk angst. Så han behøver ikke lyve. Trådstarter MÅ skaffe seg utdanning, ellers er det nok nesten bedre idag sånn arbeidslivet er å få Ung-Ufør. Det er ikke mye penger iforhold å jobbe i butikk eller for Adecco. Du vet like lite som alle oss andre hva som er problemet hos ts - så derfor ser du vel at de fleste forsøker å bare gi konstruktive og hederlige råd og anbefalinger. Man bør ikke forsterke det svake i de som allerede ligger nede for telling, man forsøker å gjøre de mer oppegående - ikke sant? Livet er ganske langt, har jeg oppdaget ... Lenke til kommentar
CamOls Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Forstår ikke hvordan dette besvarer mitt spørsmål - men fortsett å diskutere, for all del. Jeg er reellt avhengig av bil da jeg ikke kan ta offentlig transport, og på Nav.no står det at støtte til bil kan gies for å, quote, "bedre en isolert tilværelse". Lurte rett og slett på om noen hadde gått igjennom dette og hadde erfaringer. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Forstår ikke hvordan dette besvarer mitt spørsmål - men fortsett å diskutere, for all del. Jeg er reellt avhengig av bil da jeg ikke kan ta offentlig transport, og på Nav.no står det at støtte til bil kan gies for å, quote, "bedre en isolert tilværelse". Lurte rett og slett på om noen hadde gått igjennom dette og hadde erfaringer. Det vil vel da bli et sånt kommunalt lån. Vet ikke om du kan få ekstra penger til drivstoff. Tviler på det. Han kameraten min som er trygdet får et "Taxi-kort" han kan bruke. Tror det er på 900kr med egenandelsdrosje, men tror ikke han får det hver måned. Men du kan kanskje ikke ta taxi heller? Endret 4. august 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå