Gå til innhold

lage pcb brett!


Anbefalte innlegg

hei! jeg vil lage min egne pcb brett... men jeg lurer på noen små ting...

 

tengte jeg skulle gjør son som de gjør :)

 

så jeg lurer på

 

hvilken porgram burde jeg bruker til å lage pcb brettet? (lage hvrdan det skal se ut) helst gratis programmer :)

 

også er det disse arkene jeg trenger å legge oppå? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=423661&gclid=CNDzs-fU47gCFTF8cAod0BIArw

 

og hvilken syre og hva annet trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja men da kunne jeg jo bare lest rundt... lurer bare på et program som jeg kan bruke også noen greie ting... som han andre gjore.. så brukte han uv lyd og jeg vet at du ikke må bruke det og da vil jeg vite hvordan jeg kan lage det UTEN å gjøre det på han sin måte...

Lenke til kommentar

Nei du trenger ikke gjøre det slik som dem gjør det. Det finnes mange metoder, du velger selv hvilken du ønsker å bruke. Men dersom du ikke kjenner til noen metoder så er det jo vanskelig å velge. Dersom du heller ikke gidder å lese deg opp om temaet, så sliter du litt. Men heldigvis for deg så finnes det mange hjelpsomme sjeler her på forumet som kan hjelpe deg. Jeg kan fortelle deg om en enkel metode som jeg bruker. Men dersom du ikke gidder å lese dette, så bare gi beskjed. Da kan jeg heller lage en video hvor jeg forklarer det hele :-)

 

Vel, du trenger en blank PCB-plate (blank pcb board), ett 1,2mm bor (1.2mm pcb drill), etseveske (feroklorid), samt en vannfast penn (pcb pen). Bruk betegnelsene i parantes og søk på eBay etter varene. Feroklorid finner jeg ikke på eBay, men det kjøper du på apoteket. Dem selges i gule klumper som du løser opp i vann.

 

Jeg pleier å bore hullene først og så tegne med pennen der hvor jeg ønsker å beholde kopperbanene (en vanlig tusjpenn kan også brukes). Når du så legger PCB-platen i syren så vil alt kopper bli etset bort, bortsett fra der hvor du har tegnet med pennen. Siden jeg synes det er vanskelig å ta dette på direkten uten en plan, så bruker jeg å lage en kladd på en gjennomsiktig plastplate og så snu denne rundt (så alt blir speilvendt) for å ha en kladd å bruke når jeg skal tegne på platen.

 

Men bare gi beskjed dersom dette ble for mye tekst, da lager jeg heller en video for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg DesignSpark PCB fra RS er det beste gratis programmet når det kommer til å lage kretsskjema og legge ut kretskort.

http://www.designspark.com/eng/page/designspark-pcb-home-page

 

MEN, alle slike programmer har en HØY brukerterskel, du kan ikke forvente å kunne legge ut noe avansert kretskort før du har brukt flere dager i programmet. Kjør gjennom tuturials og ta det steg for steg.

 

Etter at du har designet utlegget kan du sende filene til en produsent. Du får laget gode kretskort for en billig penge, flere alternativer finnes, bare søk litt rundt på nettet. Eller du kan etse selv, selvfølgelig.

 

Men er det bare noen småting for hobbybruk du skal lage kommer du like langt med veroboard eller å tegne for hånd.

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg DesignSpark PCB fra RS er det beste gratis programmet når det kommer til å lage kretsskjema og legge ut kretskort.

http://www.designspa...k-pcb-home-page

 

MEN, alle slike programmer har en HØY brukerterskel, du kan ikke forvente å kunne legge ut noe avansert kretskort før du har brukt flere dager i programmet. Kjør gjennom tuturials og ta det steg for steg.

 

Etter at du har designet utlegget kan du sende filene til en produsent. Du får laget gode kretskort for en billig penge, flere alternativer finnes, bare søk litt rundt på nettet. Eller du kan etse selv, selvfølgelig.

 

Men er det bare noen småting for hobbybruk du skal lage kommer du like langt med veroboard eller å tegne for hånd.

 

 

okay :) skal prøve det :)

 

har tengt å lage en stor led vegg (eller ikke til meg men noen andre) og da har jeg lyst å prøve å lage alt selv :)

Lenke til kommentar

Ja det tar tid, det du kan trøste deg med er at de fleste slike utleggsprogrammer og skjemaprogrammer er like i oppbygningen. Så har du først lært deg et av dem er det lettere å skifte, men felles for alle er at de har denne høye brukerterskelen.

 

Mange (meg inkludert) liker f.eks å ha sine egne bibliotek istedenfor standardbibliotekene. Så for hver type fysisk komponent jeg bruker lager jeg en ny komponent i biblioteket. Dette fordi jeg f.eks liker å ha litt større padder (som gjør det enklere å lodde), litt større hull, etc etc. enn mange av standardbibliotekene har.

 

En rekke standardbibliotek er basert på anbefalinger i komponentenes datablad, men disse er ofte laget med tanke på maskinlodding, og ikke håndlodding.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...