Gå til innhold

Studiepoeng spørsmål/utdanning/valg av yrke

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg studerer foreløpig på et musikkgymnas. Sånn som det ser ut nå vil jeg gå ut fra skolen med et karaktergjennomsnitt på 4,8. Jeg skal gjerne innrømme at jeg ikke har jobbet noe særlig på skolen fram til nå. Det angrer jeg svært nå og lurer på hva jeg kan gjøre for å forbedre studiepoengene mine. Jeg er veldig interessert i mennesker og sinnet, hvordan vi blir påvirket av samfunnet osv..

Drømmeutdanningen min må nok være psykologi(profesjonsstudie), men jeg er jo ikke i nærheten av kvoten(ca 54 førstegangsvitnemål og 62+ ordinær)

Hva anbefaler dere at jeg skal gjøre?

Fag som jeg kan forbedre er:

Samfunnsfagkunnskap: Fra 5 til 6

Kristendom: Fra 5 til 6

Matte 2P: Fra 4 til 5

Tysk: Fra 3 til 4

Viss jeg fikser dette vil jeg ha et snitt på ca. 5, om ikke mer.

Men da ligger jeg på ordinærkvote som krever over 60 studiepoeng.

Har blitt kalt inn av militæret, så det er det 2 studiepoeng å hente.

Har ikke tatt noen realfag eller andre fag som du får ekstrapoeng for. Kan noen fylle meg inn på hvilke fag jeg kan ta og hvor mange poeng jeg får for de forskjellige?

Jeg vet også at jeg kan søke meg inn på psykologi årsstudium og få A i alle fag for så å ha veldig flaks med å komme seg inn. Noen erfaringer fra den veien?

Dersom det er urealistisk å få til, tar jeg gjerne imot råd om andre utdanningsveier å gå.

Interesser:

Musikk(Studerer musikk, liker det veldig godt)

trening(alltid vært en aktiv fyr, relativt god i de fleste ballsporter)

Historie(Liker å lære om hvordan verden var før, historiske hendelser, Romertiden, 2. Verdenskrig osv..)

Samfunnsfag(Jeg synes at det er interessant å lære om hvordan forskjellige folkegrupper tilpasser seg etter hvordan omgivelsene er)

Religion(Jeg har alltid likt religion som fag på skolen.)

Engelsk(Liker veldig godt å snakke engelsk. Jeg liker også veldig godt kulturen i England)

Musikk i perspektiv, altså musikkhistorie(Er veldig interessert i blueshistorie)

Jeg er også veldig fascinert over hvordan folk tenker når de gjør forskjellige ting.

Hva kan få en person til å begå selvmord? Hvilke underliggende årsaker er det?

Hvordan fungerer hukommelsen vår? Hva er det som fører til at vi oppfatter ting som traumatiske?

Fag som jeg ikke liker:

Tysk

Matte

Norsk

Felles for de fagene er at jeg ikke mestrer de og dermed liker jeg de ikke.

Dette innlegget ble kanskje litt langt, men er åpen for alle forslag til hva jeg kan bli og hvordan jeg eventuelt kan tjene opp studiepoeng for å bli de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta opp ett større antall fag enn du har ført opp her. feks historie og gym om du ikke har 6 i disse (siden disse er dine favorittfag)

Realfag er også et smart valg, men noen av disse krever en god del jobb.

ekstrapoeng:

matematikk S1, S2, R1: 0,5 poeng for hver av dem

matematikk R2: 1 poeng

Fysikk 1: 0,5 poeng

Fysikk 2: 1 poeng

Kjemi 1 og 2: 0,5 poeng for hver av dem

Biologi 1 og 2: 0,5 poeng for hver av dem

geofag 1 og 2, teknologi og forskningslære 1 og 2 og andre realfag: 0,5 poeng for hver

maks 4 realfagspoeng.

siden du ikke er noe glad i matte spørs det om det er noe smart å ta noen av mattefagene. evt kan du f.eks ta S1 og jobbe mye med faget for å få en god karakter, og samtidig også ta opp p-matte og satse på 6, siden dette faget da vil bli lettere. det er mulig du kan erstatte 2P med S1 og 1P, men dette er jeg ikke sikker på.

R-matte, Fysikk og Kjemi er nok de tyngste realfagene etter min mening. om du er flinkere til å lese deg til en god karakter kan biologi og geofag være gode alternativer.

Om du har en standpunktkarakter og en eksamen i et fag, og du ikke er fornøyd med disse, kan det være smart å ta opp dette faget på nytt. får du en bedre karakter på den nye eksamenen enn de to karakterene du hadde fra før, vil begge tidligere karakterer strykes, dvs du erstatter 2 karakterer med 1 (bedre) karakter, noe som normalt vil gi en mye høyere poengsum.

Du må også huske at du mottar 2 alderspoeng hvert år fra og med det året du fyller 20 (maks 8 poeng).

Endret av medisinstud
Lenke til kommentar

Du kan ta opp ett større antall fag enn du har ført opp her. feks historie og gym om du ikke har 6 i disse (siden disse er dine favorittfag)

Realfag er også et smart valg, men noen av disse krever en god del jobb.

ekstrapoeng:

matematikk S1, S2, R1: 0,5 poeng for hver av dem

matematikk R2: 1 poeng

Fysikk 1: 0,5 poeng

Fysikk 2: 1 poeng

Kjemi 1 og 2: 0,5 poeng for hver av dem

Biologi 1 og 2: 0,5 poeng for hver av dem

geofag 1 og 2, teknologi og forskningslære 1 og 2 og andre realfag: 0,5 poeng for hver

maks 4 realfagspoeng.

siden du ikke er noe glad i matte spørs det om det er noe smart å ta noen av mattefagene. evt kan du f.eks ta S1 og jobbe mye med faget for å få en god karakter, og samtidig også ta opp p-matte og satse på 6, siden dette faget da vil bli lettere. det er mulig du kan erstatte 2P med S1 og 1P, men dette er jeg ikke sikker på.

R-matte, Fysikk og Kjemi er nok de tyngste realfagene etter min mening. om du er flinkere til å lese deg til en god karakter kan biologi og geofag være gode alternativer.

Om du har en standpunktkarakter og en eksamen i et fag, og du ikke er fornøyd med disse, kan det være smart å ta opp dette faget på nytt. får du en bedre karakter på den nye eksamenen enn de to karakterene du hadde fra før, vil begge tidligere karakterer strykes, dvs du erstatter 2 karakterer med 1 (bedre) karakter, noe som normalt vil gi en mye høyere poengsum.

Du må også huske at du mottar 2 alderspoeng hvert år fra og med det året du fyller 20 (maks 8 poeng).

Tusen takk for svar! Geofag og biologi høres veldig interessant ut! Og jeg er helt enig med at det blir veldig tungt å ta R matte og lignende fag når jeg sliter med matte. Det er ikke urealistisk å få 6 i historie og jeg kan godt satse på å få det. På en musikklinje så har vi ikke vanlig gym. Vi har et fag som heter ergonomi og bevegelse. Jeg har 6 i det faget.

Noen som vet noe om hvilke jobber man kan få dersom man tar master/bachelor i psykologi?

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om hvilke jobber man kan få dersom man tar master/bachelor i psykologi?

Man kan ikke jobbe som psykolog i alle fall. Men man kan drive med forskning, og jobbe mot en doktorgrad. Det er sikkert flere muligheter også, men jeg har ikke full oversikt over det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...