Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rive vegg på baderom?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal pusse opp badet og har et problem i dusjen. Den bygger nemlig ut en liten "boks/veggutstikk" fra gulv til tak der dusjbatteriet henger. Denne boksen/veggutstikket gjør dusjen mye mindre og vi ønsker å fjerne den. Det jeg mistenker er at det går vannrør i denne.

Mitt spørsmål er om det er mulig for en rørlegger å legge om disse rørene i nærmeste vegg og fjerne utstikket eller om beste løsning blir å legge rør utpå veggen etter flislegging?

Jeg vet at det er best å få en rørlegger til å se på det, men tenkte hvis det er noen her som sitter på kunnskapen eller har erfaring med noe lignende så kan det jo ikke skade å spørre ;)

Bygget er forresten en 4 etasjers murkompleks fra 50 tallet.

Bilde og tegning fra bad i dag:

http://s13.postimg.o...ur9j/dusj21.jpg

http://s13.postimg.o...8z3pj/Bad21.png

Med vennlig hilsen

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det går rør der ja. (Og kanskje avløp fra etasjen over.) Og dermed sparer dere ikke plass på å fjerne den. Flytte rørene går ikke uten videre siden de går mellom etasjene, med mindre man fikk med seg naboene over og under. Av tegningen din forstår jeg at dette er mot en yttervegg (mur) så da er nok rørene lagt utenpå. Og gulvet (og dermed taket) er vel betong, så det er ikke noen enkel prosess å legge dem om.

Merk, jeg er ikke fagmann, så dette er rene gjetninger.

Geir :)

Lenke til kommentar

Bildet ditt viser en typisk innkassing av vannrør og soil, som går fra etasje til etasje, i slike boligblokker. Det er lite aktuellt å flytte på dem og kassa.

Ser ditt siste innlegg (med tegninger, samt spørsmål) og undrer på hvorfor du må flytte batteriet. Er det ikke bare å flytte veggfestet for dusjholderen? Slik du har tegnet dette, blir det dusjplassen åpen og batteriet kan da sitte der det er. Ser kanskje litt rart ut, men hva så? Og du sparer mange penger.

Vet ikke hva du har tegnet inn, nederst til høyre på tegningene. Men anntar at dette er en vaskemaskin. For å beskytte den og vinduet, bør du kanskje skjerme dem begge for vannsprut. Enten en enkel skillevegg, eller et forheng.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hvis tegningen er rett så ser det ut som du har mulighet å flytte dusj til nederste høyre hjørne å heller utvide baderomsinnredningen helt ut i hjørnet der dusjen står nå.

Vannrør i mur er ikke noe problem er bare å frese spor!

Lenke til kommentar

Hvis tegningen er rett så ser det ut som du har mulighet å flytte dusj til nederste høyre hjørne å heller utvide baderomsinnredningen helt ut i hjørnet der dusjen står nå.

Vannrør i mur er ikke noe problem er bare å frese spor!

Det er vel ikke vannrørene, som er problemet her!

Lenke til kommentar

Det er vel ikke vannrørene, som er problemet her!

I veggen er ikke vannrør problem... i gulv er heller ikke avløpsrør problem. Tenkte at det sa seg litt selv men kan så klart nevne at ved flytte av dusj så må så klart avløpsrør flyttes etter og det bør gjøres av fagmann.

Man kan også bytte om til badekar med dusjmuligheter da kan jobben med å flytte avløp bli mindre hvis man bygger badekaret litt opp fra gulvet.

Lenke til kommentar

I veggen er ikke vannrør problem... i gulv er heller ikke avløpsrør problem. Tenkte at det sa seg litt selv men kan så klart nevne at ved flytte av dusj så må så klart avløpsrør flyttes etter og det bør gjøres av fagmann.

Man kan også bytte om til badekar med dusjmuligheter da kan jobben med å flytte avløp bli mindre hvis man bygger badekaret litt opp fra gulvet.

Du kommer stadig med mye rart, som du ikke har peiling på!

Ingen har sagt, at det er noe problem å legge vannrør anderledes inne i TS sin leilighet. Men det fjærner ikke kassa i hjørnet!

Badekar? Har TS nevnt noe om det? Så foreslår du mye ekstraarbeid med påstøp på gulv, slissing i vegger, o.l. og lager et større problem, med å få "vaskemasinen" (eller hva det er) mot eksisterende kasse i hjørnet. Tja... alt er mulig og valget er opp til TS. Men ut fra det som han/hun har nevnt så langt, blir dette for dumt.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Du kommer stadig med mye rart, som du ikke har peiling på!

Ser ihvertfall ut som jeg har mer peiling enn deg!!

Ingen har sagt, at det er noe problem å legge vannrør anderledes inne i TS sin leilighet. Men det fjærner ikke kassa i hjørnet!

Har jeg sagt det fjerner kassa i hjørnet?

LES før du kommenterer!!

Badekar? Har TS nevnt noe om det? Så foreslår du mye ekstraarbeid med påstøp på gulv, slissing i vegger, o.l. og lager et større problem, med å få "vaskemasinen" (eller hva det er) mot eksisterende kasse i hjørnet. Tja... alt er mulig og valget er opp til TS. Men ut fra det som han/hun har nevnt så langt, blir dette for dumt.

For meg virker det som om dette badet ikke er langt fra en totalrenovering og da kommer jeg med forslag, det kan så klart TS ta som han/hun vil...

Personlig synes jeg det er bedre å komme med forslag enn å ikke komme med noe i det hele tatt... som deg som alt går ut på å rakke ned på det andre sier!

Andre kan drite å dra for det har dere egentlig ikke noe med!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ser ihvertfall ut som jeg har mer peiling enn deg!!

Har jeg sagt det fjerner kassa i hjørnet?

LES før du kommenterer!!

For meg virker det som om dette badet ikke er langt fra en totalrenovering og da kommer jeg med forslag, det kan så klart TS ta som han/hun vil...

Andre kan drite å dra for det har dere egentlig ikke noe med!

Personlig synes jeg det er bedre å komme med forslag enn å ikke komme med noe i det hele tatt... som deg som alt går ut på å rakke ned på det andre sier!

Ja dumme forslag, er også forslag! :) Men det kan kanskje forvirre mer, enn det gangner.

Lenke til kommentar

Ja dumme forslag, er også forslag! :) Men det kan kanskje forvirre mer, enn det gangner.

Ett forslag som jeg kommer med kan ikke forvirre andre enn surrehuer... så jeg skjønner du ble forvirra ja :tease:

Uansett... du bør holde en litt mindre krass tone på ett forum, ihvertfall i en kategori som dette. Ser ingen grunn til påstander som at "jeg ikke har peiling" fordi jeg kommer med forslag som ikke passer deg selv er på sin rette plass. Tror faktisk jeg vet mer om dette enn det du gjør til tross for at jeg ikke er ekspert selv.

Så er det kanskje også ett tips å lese før du kommerterer... enkelte av kommentarene dine er rett og slett idiotisk!!

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg få foreslå at dere tar dette på PM?

Apropos totalrenovering: Jeg vurderte en slik selv av vårt "hybelbad" i kjelleren. Prisen, inklusive fluttying av avløp og det hele, var på 180 000 kroner. Det skremte i hvertfall meg. Så nå har jeg revet de gamle veggene selv, satt opp OSB-plater og skal legge på Litex-plater, og flislegge. Avløpet får være der det er, rør og annet også. (Vi har også en slik kasse i hjørnet, hvor avløpet går fra etasjen over og hvor inspeksjonsluken for denne er.)

Jeg er som sagt ingen ekspert, men har flislagt et bad en gang før, så vet hva jeg går til. Så får jeg en rørlegger og elektriker til å ta respektive fagarbeid. Og vips er 180 000 blitt til en brøkdel, og det ofrer jeg det perfekte for.

Vi kommer i alle fall til å bruke dette badet som vaskerom, men lar alle røropplegg ligge klare i hull i veggene slik at det er enkelt å lage et bad av det senere igjen.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for all hjelpen! (ingen grunn til krangling her vel?)

Vi har et lite bad som fungerer greit og er tett. Vi har nettopp kjøpt vaskemaskin og skal fliselegge vegger og gulv. I den anledning er vi ute etter en dusjløsning som gir A) mer plass til å dusje og B) større bad når man ikke dusjer. Derfor har vi sett på en fleksibel glassvegg/dør på den ene veggen som kan skyves inn i dusjen når man ikke dusjer.

bad21_B_01.png

Lenke til kommentar

Selvsagt ikke :blush:

Vi har et lite bad som fungerer greit og er tett. Vi har nettopp kjøpt vaskemaskin og skal fliselegge vegger og gulv. I den anledning er vi ute etter en dusjløsning som gir A) mer plass til å dusje og B) større bad når man ikke dusjer. Derfor har vi sett på en fleksibel glassvegg/dør på den ene veggen som kan skyves inn i dusjen når man ikke dusjer.

Mitt forslag er fremdeles å flytte dusj til nedre høyre hjørne å få gjort vaskemaskinen som en del av badeinnredningen.

En fulldekkende benkeplate får man lett skåret til slik den passer rundt den triste utveksten på veggen og her får man også plasser maskinen under.

Hvis dere vil plassere maskinen en annen plass så husk at også den må ha vann og avløp, ikke alle som tenker på det.

Edit:

Hvordan legger man egentlig inn bilder lokalt fra datamaskinen... får bare opp URL, funker ikke å legge inn bildets bane på PC

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Rett dusjvegg:

http://postimg.org/image/rbw4mr2bp/

http://www.vb.no/?CatId=6813&ProdId=ARTDW0149FUT%20182V

Innfliset badekar med dusjvegg:

http://postimg.org/image/5rqo0rafr/

Begge løsninger med vaskemaskin under heldekkende benkeplate.

Ser ut på tegningen som du skal ha plass til disse løsningene men kan jo hende virkeligheten er en annen :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle forslag! Jeg skal tenke litt på hva jeg gjør videre :)

Viste ikke at du ønsket en totalrenovering, selv om det kom forslag om det. I begynnelsen, virket det som om du ønsket å holde kostnadene nede.

Men uten tanke på hva dette skal koste, åpner det selvsagt for andre muligheter. :) Men det er ikke så smart å få vinduet "inn i dusjen". Kunne vært løst med disjkabinett (hel bakvegg), men du bør/må ha tilgang til vinduet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...