Gå til innhold

Overvektige vil ha fedme som valgflesk!

Anbefalte innlegg

Og hvordan i all verden skal samfunnet klare å hjelpe overvektige med å slutte å være overvektige? Ansette "treningspoliti" som løper etter tjukkasene med en tazer for å tvinge de til å løpe av seg kiloene?

Det er jo et annet spørsmål. Jeg svarte på hvorfor; nøyaktig hvordan

er fortsatt usikkert, men jeg tror samfunnet er mer tjent med konstruktive forslag en nedlatende fleip.

Det som skjer når sånne som Foss flagrer med dobbelthakene er at det insinueres at problemet er i andres hender enn de overvektige selv. Da kan de vralte seg bort til sofaen, spise en pose potetgull og sukke at de håper samfunnet snart tar ansvar for dem, det er jo tross alt ikke deres feil.

Hele vinklingen av problemet blir nytteløst når ikke sannheten blir slengt i bordet, uansett hvor utrivelig denne sannheten er.

Selvsagt må de overvektige selv gjøre en innsats, men det betyr ikke at tilrettelegging er hensiktsløst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo et annet spørsmål. Jeg svarte på hvorfor; nøyaktig hvordan

er fortsatt usikkert, men jeg tror samfunnet er mer tjent med konstruktive forslag en nedlatende fleip.

Selvsagt må de overvektige selv gjøre en innsats, men det betyr ikke at tilrettelegging er hensiktsløst.

Forslag: Tilretteleggingstilskudd fra NAV. Arbeidsgiver sender inn en søknad til NAV om tilretteleggingstilskudd til treningssenter for overvektige ansatte. Her er det en BMI grense eller noe slikt som gjelder. Arbeidsgiver får penger av NAV og kjøper medlemskap på Sats/3T/Elixia til den ansatte. Eventuelt også gir muligheten til å skrive noen arbeidstimer for å trene.

Der har du en faktisk løsning på problemet som er milevis unna alt det Foss sutrer om. Staten er tjent på dette i det lange løp, det er bare opp til de feite folka sjøl å faktisk utføre treningen.

Lenke til kommentar

Forslag: Tilretteleggingstilskudd fra NAV. Arbeidsgiver sender inn en søknad til NAV om tilretteleggingstilskudd til treningssenter for overvektige ansatte. Her er det en BMI grense eller noe slikt som gjelder. Arbeidsgiver får penger av NAV og kjøper medlemskap på Sats/3T/Elixia til den ansatte. Eventuelt også gir muligheten til å skrive noen arbeidstimer for å trene.

Der har du en faktisk løsning på problemet som er milevis unna alt det Foss sutrer om. Staten er tjent på dette i det lange løp, det er bare opp til de feite folka sjøl å faktisk utføre treningen.

Det økonomiske er jo totalt urelevant. Er jo ingen som trener mer selv om de får det gratis.

Lenke til kommentar

Jeg tror denne typen ordninger allerede finnes, men kanskje ikke helt i utstrekningen som foreslås her. Ellers er nok Zepticon inne på noe, motivasjon er jo et enormt problem for mange. Jeg tror ikke løsningen er drittslenging, som enkelte her inne ser ut til å mene, men mener også Foss er rimelig langt ute på jordet når han tar til orde for forbud mot tilbud på godteri.

Lenke til kommentar

Nei, den er et resultat av lav selvtillit hos trangsynte fjols :)

Ingen som har kommet til å sagt et ord om Foss ikke absolutt skulle ut i aviser å klage over statens manglende tilrettelegging for hans manglende viljestyrke. Om man foreslår noe så idiotisk som å forby tilbud på godteri, fordi folk blir fristet, så må man forvente å få tilsvarende idiotiske svar i retur.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ingen som har kommet til å sagt et ord om Foss ikke absolutt skulle ut i aviser å klage over statens manglende tilrettelegging for hans manglende viljestyrke. Om man foreslår noe så idiotisk som å forby tilbud på godteri, fordi folk blir fristet, så må man forvente å få tilsvarende idiotiske svar i retur.

kanskje gi den samme "Foss" the benefit of the doubt .. Det er vel heller slik at media løper etter han fordi de vet at hvis han står som "opphav", så er det garantert at langt flere engasjerer seg og dermed sanker mediabikkjene våre klikk

Lenke til kommentar

Ja, man må forvente det, men at den man kritisererer også er teit er et rimelig svakt forsvar for ukonstruktiv og uhøflig oppførsel. Bedre å vise at man er bedre enn å synke ned på samme nivå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg må si at plutselig får jeg en sånn dejavu-følelse, og husker alt det sinnsyke oppstyret det ble når de begynte å snakke om nikotin og røykevaner, samt det å begrense "friheten" vår, slik at folkehelsa bedret seg.

nikotin, i går

fett, i dag

same shit, new wrapping

:)

Lenke til kommentar

Det er vell i hovedsak sukker, og ikke fett som er årsaken til fedmeproblemene i vesten. Sukker er gift, som heroin.

Men vi er da voksne oppegående folk, og i 2013, så blir det for dumt å skylde på alle andre om man er feit, når man kan ta en bachelor i kosthold fra egen PC. Det er bare en person som kan gjøre noe med det, og det er en selv. Og denne "noen må passe på at je ikke spiser for mye" er en tafatt og skadelig holdning, som kommer til å bli kroken på døra for vellferdsnorge.

Og nei, jeg ser ingen ironi:p lyst å utdype det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vell i hovedsak sukker, og ikke fett som er årsaken til fedmeproblemene i vesten. Sukker er gift, som heroin.

Men vi er da voksne oppegående folk, og i 2013, så blir det for dumt å skylde på alle andre om man er feit, når man kan ta en bachelor i kosthold fra egen PC. Det er bare en person som kan gjøre noe med det, og det er en selv. Og denne "noen må passe på at je ikke spiser for mye" er en tafatt og skadelig holdning, som kommer til å bli kroken på døra for vellferdsnorge.

Og nei, jeg ser ingen ironi:p lyst å utdype det?

Uten at jeg sjekket opp følelsen ved å gugle litt, men argumentene dine er sannsynligvis akkurat de samme som når vi begynte å utrydde "nikotinslavene", for over tjue år siden.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...