Albert Andersson Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Humlens flukt ... . Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Kan absolutt skriva under på at flygande insekter er vanskelege å fanga. Øvelse gjer meister Synes du har lukkast ok her. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Kan absolutt skriva under på at flygande insekter er vanskelege å fanga. Øvelse gjer meister Synes du har lukkast ok her. Hei. Takk for tilbakemelding. Jeg er uerfaren når det gjelder denne type bilder, så jeg tar gjerne imot tips fra fotografer med erfaring på dette feltet ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Er heller ikkje spesielt erfaren på dette feltet, men har funne ut at følgjande er viktig på denne typen bilete: - Rask lukkartid - Blendaropning mellom f6,3 og f9 altså litt djupneskarpheit. - Likar å zooma ut og heller beskjera i etterkant for å koma tettare på. - Å treffa med fokus har litt med dyktigheit og mykje med flaks å gjera på denne type bilete. Kan ofte knipsa frå 50 - 150 bilete før eg får eit eg er nøgd med. Av og til fleire. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Her kunne man kanskje ta en parallell til Nils Arne Eggens uttrykk "rævafotball" og snakke om et" rævabilde". Hvertfall er det humleræva som blir blikkfanget. Slett ikke uvanlig at insekter, dyr og fugler gjerne fremstår slik for oss fotografer. Ellers henger jeg meg gjerne på Magnars uttalelser her. Jeg bruker faktisk 500 mm tele på insekter framfor å stikke ei makrolinse oppi trynet på dem for da forsvinner de. Vingene er heller ikke verst her. Bortkloning av uskarpe blomster i venstrekanten og kanskje kutte 6-8cmm i topp ville jeg vurdert her uten at det er noe absolutt must. Roar Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Her kunne man kanskje ta en parallell til Nils Arne Eggens uttrykk "rævafotball" og snakke om et" rævabilde".Hvertfall er det humleræva som blir blikkfanget. Slett ikke uvanlig at insekter, dyr og fugler gjerne fremstår slik for oss fotografer.Ellers henger jeg meg gjerne på Magnars uttalelser her. Jeg bruker faktisk 500 mm tele på insekter framfor å stikke ei makrolinse oppi trynet på dem for da forsvinner de.Vingene er heller ikke verst her. Bortkloning av uskarpe blomster i venstrekanten og kanskje kutte 6-8cmm i topp ville jeg vurdert her uten at det er noe absolutt must.Roar Hei. Mange takk for gode tips fra deg også , Roar ! 500 mm !!? På solid stativ, vil jeg tro ... . Min 70-200 mm F./4.0 blir som en kruttlapp-pistol i forhold til din "kanon" (Canon ?). Takk også for råd om ytterligere beskjæring, - det skal jeg forsøke. Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Her kunne man kanskje ta en parallell til Nils Arne Eggens uttrykk "rævafotball" og snakke om et" rævabilde".Hvertfall er det humleræva som blir blikkfanget. Slett ikke uvanlig at insekter, dyr og fugler gjerne fremstår slik for oss fotografer.Ellers henger jeg meg gjerne på Magnars uttalelser her. Jeg bruker faktisk 500 mm tele på insekter framfor å stikke ei makrolinse oppi trynet på dem for da forsvinner de.Vingene er heller ikke verst her. Bortkloning av uskarpe blomster i venstrekanten og kanskje kutte 6-8cmm i topp ville jeg vurdert her uten at det er noe absolutt must.RoarHei.Mange takk for gode tips fra deg også , Roar !500 mm !!? På solid stativ, vil jeg tro ... . Min 70-200 mm F./4.0 blir som en kruttlapp-pistol i forhold til din "kanon" (Canon ?).Takk også for råd om ytterligere beskjæring, - det skal jeg forsøke.Vennlig hilsenAlbert Andersson. Det objektivet jeg siktet til er faktisk Sigma 150-500 mm med stabilisator som gjør at du faktisk kan sløyfe stativet hvis du er litt stø på hånda hvilket jeg med mine poliohender ikke er, men greier det likevel takket vær stabilisatoren. Roar Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Her kunne man kanskje ta en parallell til Nils Arne Eggens uttrykk "rævafotball" og snakke om et" rævabilde".Hvertfall er det humleræva som blir blikkfanget. Slett ikke uvanlig at insekter, dyr og fugler gjerne fremstår slik for oss fotografer.Ellers henger jeg meg gjerne på Magnars uttalelser her. Jeg bruker faktisk 500 mm tele på insekter framfor å stikke ei makrolinse oppi trynet på dem for da forsvinner de.Vingene er heller ikke verst her. Bortkloning av uskarpe blomster i venstrekanten og kanskje kutte 6-8cmm i topp ville jeg vurdert her uten at det er noe absolutt must.RoarHei.Mange takk for gode tips fra deg også , Roar !500 mm !!? På solid stativ, vil jeg tro ... . Min 70-200 mm F./4.0 blir som en kruttlapp-pistol i forhold til din "kanon" (Canon ?).Takk også for råd om ytterligere beskjæring, - det skal jeg forsøke.Vennlig hilsenAlbert Andersson. Det objektivet jeg siktet til er faktisk Sigma 150-500 mm med stabilisator så du kan faktisk sløyfe stativet. Selv mine ustøe poliohender mestrer dette uten stativ. Roar Lenke til kommentar
Kai PetterJohansen. Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Ja flott fanga som Magnar sier øvelse gjer mester. Lenke til kommentar
kjerstiNa Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Når humla litt ut over høsten begynner å bli veldig lat. Kan du la være å klippe kløveren i plena di. Da går humla som regel videre til næremeste blomst, og du øker sjansene for at du treffer riktig. Metoden krever litt studering før fotografering. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Her kunne man kanskje ta en parallell til Nils Arne Eggens uttrykk "rævafotball" og snakke om et" rævabilde".Hvertfall er det humleræva som blir blikkfanget. Slett ikke uvanlig at insekter, dyr og fugler gjerne fremstår slik for oss fotografer.Ellers henger jeg meg gjerne på Magnars uttalelser her. Jeg bruker faktisk 500 mm tele på insekter framfor å stikke ei makrolinse oppi trynet på dem for da forsvinner de.Vingene er heller ikke verst her. Bortkloning av uskarpe blomster i venstrekanten og kanskje kutte 6-8cmm i topp ville jeg vurdert her uten at det er noe absolutt must.RoarHei.Mange takk for gode tips fra deg også , Roar !500 mm !!? På solid stativ, vil jeg tro ... . Min 70-200 mm F./4.0 blir som en kruttlapp-pistol i forhold til din "kanon" (Canon ?).Takk også for råd om ytterligere beskjæring, - det skal jeg forsøke.Vennlig hilsenAlbert Andersson.Det objektivet jeg siktet til er faktisk Sigma 150-500 mm med stabilisator så du kan faktisk sløyfe stativet. Selv mine ustøe poliohender mestrer dette uten stativ.Roar Hei, Roar. Takk for nytt tips, - 150-500 mm virker interessant ! Albert. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Ja flott fanga som Magnar sier øvelse gjer mester. Hei. Ja, det er nok øvelse som skal til, - det er nok få "snarveier" når det gjelder å mestre noe. Men tips og råd er verdifullt, og jeg tar i mot alt sånt med stor takk ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Når humla litt ut over høsten begynner å bli veldig lat. Kan du la være å klippe kløveren i plena di. Da går humla som regel videre til næremeste blomst, og du øker sjansene for at du treffer riktig. Metoden krever litt studering før fotografering. Hei. Takk for tilbakemelding, - jeg skal forsøke å etterleve dine råd. Kan du utdype utsagnet: "Metoden krever litt studering før fotografering" ?. Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
kjerstiNa Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Når humla litt ut over høsten begynner å bli veldig lat. Kan du la være å klippe kløveren i plena di. Da går humla som regel videre til næremeste blomst, og du øker sjansene for at du treffer riktig. Metoden krever litt studering før fotografering.Hei.Takk for tilbakemelding, - jeg skal forsøke å etterleve dine råd.Kan du utdype utsagnet: "Metoden krever litt studering før fotografering" ?.Vennlig hilsenAlbert Andersson. Hvis du bruker litt tid på å studere humla/ene før du tar bilder, ser du mønsteret i flyvingen. Og da er det litt lettere å forutse hvor den lander. Prøvde her om dagen i en pottplante med mange små blomster i, da var det bare å fokusere på humla, vente til den letter og satse på et skarpt resultat. Har til gode å få et knall bilde ennå, men jeg var rimelig tett ved sist. Hårene og følehornene var bra, men mangla litt på øynene. Så hvis du planter/kjøper en blomst med mange små blomster på, får du et mer begrenset område å konsentrere deg om Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Når humla litt ut over høsten begynner å bli veldig lat. Kan du la være å klippe kløveren i plena di. Da går humla som regel videre til næremeste blomst, og du øker sjansene for at du treffer riktig. Metoden krever litt studering før fotografering.Hei.Takk for tilbakemelding, - jeg skal forsøke å etterleve dine råd.Kan du utdype utsagnet: "Metoden krever litt studering før fotografering" ?.Vennlig hilsenAlbert Andersson.Hvis du bruker litt tid på å studere humla/ene før du tar bilder, ser du mønsteret i flyvingen. Og da er det litt lettere å forutse hvor den lander. Prøvde her om dagen i en pottplante med mange små blomster i, da var det bare å fokusere på humla, vente til den letter og satse på et skarpt resultat. Har til gode å få et knall bilde ennå, men jeg var rimelig tett ved sist. Hårene og følehornene var bra, men mangla litt på øynene. Så hvis du planter/kjøper en blomst med mange små blomster på, får du et mer begrenset område å konsentrere deg om Hei, igjen. Takk for utfyllende opplysninger ! Jeg fulgte dine anbefalinger i dag, og fikk bedre humlebilder enn jeg noen gang har fått, så takk enda en gang ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
kjerstiNa Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Hei, igjen. Takk for utfyllende opplysninger ! Jeg fulgte dine anbefalinger i dag, og fikk bedre humlebilder enn jeg noen gang har fått, så takk enda en gang ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Så hyggelig å høre du lykkes, blir veldig spennende å se noen resultater da Regner med de kommer her. Mvh Kjersti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg