Sangesland Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) Jeg har hatt tv'n min for reprasjon siden midten av juni. Den kom tilbake fra reprasjon i går, med knust skjerm. De som leverte tv'n som den med seg tilbake øyblikkelig. Er det mulig å få hevet kjøpet eller må jeg vente nye 4-8 uker? mitt grunnlag for å heve kjøpet er : "urimelig lang tid" Endret 3. august 2013 av Sangesland Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 I utgangspunktet har forhandler rett til å reparere denne gangen også. Men du har rett på avhjelp (reparasjon/omlevering) innen rimelig tid. Rimelig tid er ansett av Forbrukerrådet å være maks 5-6 uker. Hvis Tv'en allerede har vært inne siden midten av juni så skal det ikke ta lang tid før feilen er rettet før du kan kreve heving. Gi de for eksempel en skriftlig frist på en uke eller to på omlevering eller reparasjon. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 I utgangspunktet har forhandler rett til å reparere denne gangen også. Men du har rett på avhjelp (reparasjon/omlevering) innen rimelig tid. Rimelig tid er ansett av Forbrukerrådet å være maks 5-6 uker. Hvis Tv'en allerede har vært inne siden midten av juni så skal det ikke ta lang tid før feilen er rettet før du kan kreve heving. Gi de for eksempel en skriftlig frist på en uke eller to på omlevering eller reparasjon. Hvis TV-en kom tilbake knust og ikke virket i den stand den skal i ett eneste minutt vil jeg påstå den ikke er ferdig "reparert" og man kan konkludere med at avhjelp ikke har skjedd innen rimelig tid!! Hev kjøpet!! Lenke til kommentar
Teza Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Den er nok ansett som reparert innen rimelig tid selv om transportøren har ødelagt den på vei tilbake til deg. Trodde ikke de bytter skjermene når de knuses, sjekk med butikken om det ikke vanker en ny tv som erstatning. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Den er nok ansett som reparert innen rimelig tid selv om transportøren har ødelagt den på vei tilbake til deg. Trodde ikke de bytter skjermene når de knuses, sjekk med butikken om det ikke vanker en ny tv som erstatning. Jeg mener at transportør bør ses på som ett ledd i avhjelpen til kunden da de er leid inn av selger... men kan jo så klart ta feil. Ville ihvertfall dratt til butikken og servert min "påstand" og hørt hva de sier... hvis de ikke er enig så sjekk om du like vel får ny TV som Teza foreslår. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg regner med at trådstarter får ny TV, og at dette går temmelig raskt. Det lønner seg svært sjeldent å reparere knust panel. 1 Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Jeg regner med at trådstarter får ny TV, og at dette går temmelig raskt. Det lønner seg svært sjeldent å reparere knust panel. er det mulig å sette er tidsbegrensning på hvor lenge jeg må vente på ny tv? Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) er det mulig å sette er tidsbegrensning på hvor lenge jeg må vente på ny tv? Begrensningen min hadde vært på dagen!! Hadde med høflighet gjort det klart for dem at ny TV er det som gjelder ellers vil du gå for at avhjelp ikke har funnet sted innen rimelig tid noe som vil bety pengene tilbake! Endret 4. august 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Begrensningen min hadde vært på dagen!! Eller så er det mulig å bruke huet litt også, både for sin egen og forhandler sin skyld. Det er mange fordeler ved å gi forhandler et par dager på å ordne opp i saken og det blir lettere for forhandler å gi deg en ny TV om de får tid til å ordne det praktiske i forhold til leverandør, verksted og eventuelt hovedkontor. *Du møter velvilje fra forhandler, og hele opplevelsen blir mer hyggelig for både en selv og forhandler. Oppleves du av forhandler som en kranglefant, så kan det være de setter seg på bakbeina og krever ny reparasjon og at du må gå gjennom Forbrukerrådet og FTU for å få prøvet din sak, og det tar uansett mye lenger tid enn selve reparasjonen. *Du får antakeligvis ny TV i løpet av et par dager, i stedet for å heve kjøpet og vente en uke eller to på at pengene tilbakeføres til konto før man kan kjøpe ny TV (ikke alle kan eller ønsker å legge ut for ny TV i mellomtiden). *Kanskje er modellen man kjøpte utgått, så man får ny og bedre modell som koster like mye i dag som forrige modell kostet da den ble kjøpt. Ved heving av kjøp får man salgssum minus bruksfradrag pluss forsinkelsesrenter, og da kommer man stort sett ganske dårlig ut av det med dagens rentenivå og må kjøpe en TV som i dag er tilsvarende den du hadde, og ikke bedre. Selv om man kanskje har krav på noe, så er det sjelden det lureste å stå som en vegg uten vilje til å rikke seg en centimeter. Jeg mener ikke at man skal gi forhandler flere uker på å ordne opp, men man setter en frist på 2-3 dager før man krever heving. Oppleves man av forhandler som litt smidig, så går alt så mye smidigere for deg også. Det er stort sett kranglefanter som "står på krava" som hele tiden maser om at man får så dårlig service over alt. Endret 4. august 2013 av Schwarzwald 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Eller så er det mulig å bruke huet litt også, både for sin egen og forhandler sin skyld. Det er mange fordeler ved å gi forhandler et par dager på å ordne opp i saken og det blir lettere for forhandler å gi deg en ny TV om de får tid til å ordne det praktiske i forhold til leverandør, verksted og eventuelt hovedkontor. Å være høflig men bestemt er å bruke hue!! Ser selger sine plikter har ikke verksted, leverandør eller hovedkontor noe som helst med dette å gjøre. Å skifte panel vil jeg tro er det samme som nylevering uansett!! Hadde butikk/selger brukt huet hadde de ringt kunde momentant etter de fikk hvite hva som hadde skjedd å tilbydd ny TV. Hvis butikk ber deg fint om å vente til neste dag gjør man selvsagt det... Endret 4. august 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Den er nok ansett som reparert innen rimelig tid selv om transportøren har ødelagt den på vei tilbake til deg. Der tror jeg du tar feil. Jeg antar forbrukerkjøpslovens bestemmelser om levering må anvendes også på frakt ifbm. avhjelp, og da har ikke avhjelp skjedd før forbrukeren har tingen i hende. Jeg tror derfor kjøper har rett til å heve i denne saken. Om det er lurt å stå på krava er jo selvfølgelig en annen sak, som Scwharzald sier. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Nå kan det tenkes at det ikke skjer så voldsomt mye hos en bedrift fra fredag til mandag, og at saken sees på i morgen. Temmelig sikker på at det løser seg bra for trådstarter . Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Noe lignende har faktisk skjedd meg også. Jeg hadde en Asus Transformer Prime nettbrett som var på service en gang for hardwarefeil. Etter tre uker fikk jeg den tilbake, men jeg fant fort ut av at de hadde slettet/wipet hele serienummeret i softwaren slik at jeg ikke fikk oppdatert den til den nyeste firmware. Det tok butikken tre uker ekstra, som ble tilsammen seks uker sammenlagt. (Heller da har jeg ikke fått den tilbake.) Jeg fikk hevet kjøpet etter en skriftlig klagesøknad etter tips fra forbrukerrådet. De mente at dette ses som en sammenlagt service da butikken selv forårsaket feilen og produktet ble returnert som ikke ferdig fikset. Litt off topic; Lurte på dersom jeg har kjøpt et hvitvare fra en butikk. Dersom jeg skulle reklamere for produktet for reklamasjon, er det produsenten av produktet som skal dekke kostnadene eller er det forhandelen? Det jeg har forstått så skal jeg kun forholde meg til butikken. Endret 9. august 2013 av nKyb Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Litt off topic; Lurte på dersom jeg har kjøpt et hvitvare fra en butikk. Dersom jeg skulle reklamere for produktet for reklamasjon, er det produsenten av produktet som skal dekke kostnadene eller er det forhandelen? Det jeg har forstått så skal jeg kun forholde meg til butikken. De 3 store kjedene har avtaler med produsent der produsent sender servicefolk hjem til deg slik at du slipper å måtte stresse med å ta hvitevaren tilbake til forhandler. Det er lettere for alle parter om du selv tar kontakt med produsent da siden de skal ha oppgitt typenummer og serienummer på produktet, samt tidspunkt der du er hjemme. edit: Vedr kostnad så kommer det an på om skaden er noe som dekkes av garanti/reklamasjon eller ikke. Er f.eks vaskemaskinen din ødelagt av BH-bøyler så er det feilbruk og du må selv dekke kostnaden. Dekkes det av garanti/reklamasjon så tar servicemannen/kvinnen seg av alt papirarbeidet og du slipper å tenke mer på det. Endret 9. august 2013 av Flodec 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Litt off topic; Lurte på dersom jeg har kjøpt et hvitvare fra en butikk. Dersom jeg skulle reklamere for produktet for reklamasjon, er det produsenten av produktet som skal dekke kostnadene eller er det forhandelen? Det jeg har forstått så skal jeg kun forholde meg til butikken. Du velger selv hvilket ledd du vil rette reklamasjonen mot. Med andre ord kan du gå til forhandler, importør eller produsent alt etter hva du føler for. Normalt sett er det vel produsenten som dekker kostnaden enten direkte eller indirekte. Så lenge reklamasjonen er gyldig er det uansett ikke noe du som forbruker trenger å bry deg med. For deg er det nok lettest å rette det mot butikken da de stort sett sender service-personell til deg så du slipper å flytte varen selv. 1 Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Du velger selv hvilket ledd du vil rette reklamasjonen mot. Med andre ord kan du gå til forhandler, importør eller produsent alt etter hva du føler for. Normalt sett er det vel produsenten som dekker kostnaden enten direkte eller indirekte. Så lenge reklamasjonen er gyldig er det uansett ikke noe du som forbruker trenger å bry deg med. For deg er det nok lettest å rette det mot butikken da de stort sett sender service-personell til deg så du slipper å flytte varen selv. Da så. Hva gjør jeg så om produsenten har gått konkurs og at jeg må kontakte en hvitevare servicefirma selv? Vil butikken nå selv dekke kostnaden eller må jeg selv dekke den? I følge det jeg har lest i forbrukerkjøpsloven retter jeg kun til forhandelen/butikken og det er de som er min kontaktperson. Kontaktet forhandelen og de sier at siden produsenten har gått konkurs så ligger alt ansvaret på meg. Altså kjøleskapet som jeg kjøpte fra forhandelen dekker ikke reklamasjonen. Rett eller galt? Endret 9. august 2013 av nKyb Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Da så. Hva gjør jeg så om produsenten har gått konkurs og at jeg må kontakte en hvitevare servicefirma selv? Vil butikken nå selv dekke kostnaden eller må jeg selv dekke den? I følge det jeg har lest i forbrukerkjøpsloven retter jeg kun til forhandelen/butikken og det er de som er min kontaktperson. Kontaktet forhandelen og de sier at siden produsenten har gått konkurs så ligger alt ansvaret på meg. Altså kjøleskapet som jeg kjøpte fra forhandelen dekker ikke reklamasjonen. Rett eller galt? De lyver. Som ledd i handelen sitter de med ansvaret overfor deg. Dersom du retter reklamasjonen til butikken som solgte deg varen er de pålagt å rette mangelen. Hvis de ikke kan gjøre noe så sier du at du vil heve kjøpet. Og hvis du er så heldig at du kjøpte varen med kredittkort kan du også rette kravet til kortutsteder. De kan sikkert også hjelpe deg med å få fart på butikken. Anbefaler deg å kontakte forbrukerrådet for tips. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå