Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hallo Folkens,

Kom over følgende artikkel på vg:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10111117

Luerer på hva dere synes om at folk i alderen 50+ skaffer seg barn? Det virker som at det blir mer og mer vanelig!

Personlig synes jeg det er ganske egoistisk. Det kan jo fort blir til at ungen må ta vare på foreldrene sine og ikke omvendt, kan ikke tenke meg å skulle være 20 år (eller yngre) med foreldre på gamlehjem eller lignende senarioer.....Når man endelig har blitt myndig og fri til å leve ut sine egne drømmer skal man da måtte bekymre seg for aldrende foreldre?

Anonym poster: 53542da9f55e3648ac8a3bd6a6234831

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et fritt land, vi kan gjøre som vi vil. Det gjelder både barn og foreldre. Samfunnet vi har i dag tilsier at det skal være mulig å være "fri" selv om foreldrene dine er på aldershjem. Forøvrig er det et fåtall av de jeg kjenner til som er låst til foreldrene sine som sitter på aldershjem. De som er låst til foreldrene sine er de som har foreldre som er syke og bor hjemme.

Det at det er flere som får barn etter de har passert 40 nå enn for ti år siden virker å være en konsekvens av at kvinner har blitt mer yrkesaktive og følgelig fokuserer på karriere framfor å produsere barn.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt samfunnets feil også, for samfunnet preker at karriere kan erstatte familie. Og kvinner er fornøyde med dette. Men så, når flere nærmer seg 40, oppdager de at de er inderlig ensomme og føler seg lurte. Og da er det ikke sikkert de kan bli gravide.

Så klart var det grusomt slitsomt å ha ansvaret for omkring åtte barn, i tida før prevensjonen kom på markedet.

Men det er et stort sprang å gå derfra til ingen barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Luerer på hva dere synes om at folk i alderen 50+ skaffer seg barn? Det virker som at det blir mer og mer vanelig!

Jeg trodde det vanlige var at 16-20 åringer fikk barn.. Noe som I HVERT FALL er en samfunnsbyrde, ettersom at hvis alle fikk barn da de var 20 istedetfor 30, øker jo befolkningen med 33 % plutselig. Sett at antall barn per husholdningen forblir den samme.

Lenke til kommentar

Folk må da få gjøre akkurat som de selv ønsker. Selv om jeg synes det er helt på trynet at eldre mennesker får barn. Synes det er egoistisk.

Jeg ønsker å få barn ganske snart, og gjerne fått de jeg skal ha før jeg er 30. Det er flere årsaker men kan nevne noen

Bli ung og aktiv far

Bli en "ung" og aktiv bestefar

Økonomiske forutsetninger gjør at man kan kose seg mye mer når man er eldre enn å nyte ungdomstiden. Noe jeg forsåvidt har gjort

Lenke til kommentar

Hmmm.. altså, min mor er snart 44 år gammel og er nå blitt gravid.

Det var ett uhell og hun ble veldig lei seg når hun fikk vite det siden barnet på ingen måte var planlagt, hun skulle egentlig være ferdig med barn, men ja.. Jeg syns ikke at samfunnet burde ''påtvinge'' henne en abort bare fordi hun begynner å bli litt for gammel for å ha barn. Hun har en stor formue, over gjennomsnittlig arbeidsmoral og har jobbet seg opp fra å være en fattig innvandrer som ikke eier en eneste ting til å være en suksessrik mor, kone og samfunnsborger.

Jeg ser faktisk ikke noe galt i det, må jeg innrømme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hmmm.. altså, min mor er snart 44 år gammel og er nå blitt gravid.

Det var ett uhell og hun ble veldig lei seg når hun fikk vite det siden barnet på ingen måte var planlagt, hun skulle egentlig være ferdig med barn, men ja.. Jeg syns ikke at samfunnet burde ''påtvinge'' henne en abort bare fordi hun begynner å bli litt for gammel for å ha barn. Hun har en stor formue, over gjennomsnittlig arbeidsmoral og har jobbet seg opp fra å være en fattig innvandrer som ikke eier en eneste ting til å være en suksessrik mor, kone og samfunnsborger.

Jeg ser faktisk ikke noe galt i det, må jeg innrømme.

Helt enig med deg! Men nå mener jeg det er en forskjell på de som blir naturlig gravide som uhell, og de som planlegger og bruker kunstig befruktning etter feks fylte 50-60.

Vet faktisk ikke helt hvor jeg ville satt grensa engang. Og vet at jeg selv kan bli en av de litt sene, selv om jeg av prinsipp lovte meg selv å ikke få barn etter jeg hadde fylt tredve, i min naive ungdom. Ting skjer uventet, som at jeg ble mor som 19åring, ble alene et år etter det, først nå har fått startet på utdanning og gleder meg stort til studier og påfølgende jobb. Fort gjort at jeg møter noen jeg vil ha barn med om ti år, når livet igjen er stabilt.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg! Men nå mener jeg det er en forskjell på de som blir naturlig gravide som uhell, og de som planlegger og bruker kunstig befruktning etter feks fylte 50-60.

Vet faktisk ikke helt hvor jeg ville satt grensa engang. Og vet at jeg selv kan bli en av de litt sene, selv om jeg av prinsipp lovte meg selv å ikke få barn etter jeg hadde fylt tredve, i min naive ungdom. Ting skjer uventet, som at jeg ble mor som 19åring, ble alene et år etter det, først nå har fått startet på utdanning og gleder meg stort til studier og påfølgende jobb. Fort gjort at jeg møter noen jeg vil ha barn med om ti år, når livet igjen er stabilt.

Jeg vet ikke helt.. hva om de får tett oppfølgning og har ett veldig stabilt liv på alle mulige måter? De må i det minste ha økonomien på stell hvis de skal ha råd till kunstig befruktning?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt.. hva om de får tett oppfølgning og har ett veldig stabilt liv på alle mulige måter? De må i det minste ha økonomien på stell hvis de skal ha råd till kunstig befruktning?

Jeg tenker vel heller at det er viktig med stor familie, man vet aldri hva som kan skje, men desto eldre man blir så er det jo større risiko for sykdom/død. Skulle jeg fått barn som veldig gammel ville jeg sikret meg ved at noen i nær familie hadde god kontakt med barnet fra første stund og var klar til å ta over omsorg om det skulle bli nødvendig på noe vis.

Ikke så lett å finne noen man med trygghet og god samvittighet kunne overlatt barnet sitt til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...