Mladic Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Hva ser arbeidsgiveren på når en ferdigutdannet student søker jobb? Er det skolen, tittelen på graden, fagene eller karakterene? Jeg tenker spesielt når en er utdannet i utlandet, da graden eller fagene ikke heter det samme som i Norge. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Hvor lang er et tau? Det er såpass stor forskjell mellom forskjellige bedrifter og bransjer at det er vanskelig å si noe meningsfullt om generelt... Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Hvor langt er et tau?** Jeg tenker da på jobber man kan få etter en økonomiutdanning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Fortsatt enormt stor forskjell mellom bransjer og forsåvidt også innad i bransjer. Rekruttering til trainee-programmet i DNB med tusener av søkere skjer litt annerledes enn en rådgiverstilling i Hamnvik Kommune. Arbeidsgiver ser på søknaden din (i varierende grad. Små bedrifter og "kreative" bedrifter er nok mer opptatt av en velskrevet søknad som utstråler et ønske om å jobbe der enn større konsulenthus som rekrutterer et titalls nyutdannede hvert år (selv om du også der må skrive en god søknad)), CVen din og vitnemålet. Mer spesifikk enn det er det vanskelig å være. Det handler om å finne en kandidat som kan gjøre en bedre jobb og passe bedre inn enn de andre kandidatene. Dersom de ikke kjenner til utdanningen din, så ber de sannsynligvis om en uttalelse om hvilken persentil du tilhører (topp x%) og en forklaring av hvilke fag du har. Søknadsprosessen handler om å skille seg nok ut til å komme til første intervju, ved å virke flink og spesiell/interessant. 3 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Okei, takk! Da fikk jeg svar på hva jeg lurte på. Av det jeg har forstått handler det mer om personen enn hva man har studert. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Tja, det vet jeg ikke om blir helt riktig. Det handler om å selge inn en "pakke", og når man er nyutdannet så er hva du har studert (og enda viktigere: hvordan det har gått) en av svært få ting som kan dokumentere hvem du er og hva du tilbyr, og ikke bare gi inntrykk av. "Hvem man er" er selvfølgelig det som egentlig betyr noe, men i mangel av andre holdepunkter (dokumenterte resultater/attester fra relevante stillinger tidligere) er vitnemålet viktig for å dokumentere din "person" (som arbeidstaker). Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Hvor viktig er kontakter og et godt nettverk? Jeg tenker meg å ta master i Norge bare for å få et nettverk og kontakter. Og jeg har også hørt at det er vanskelig å få en god jobb hvis man ikke kjenner så mange i næringslivet. Hva er det som veier mest: Master hos en toppskole eller et godt nettverk? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hva er det som veier mest: Master hos en toppskole eller et godt nettverk? Vel, jeg føler selv at jeg har fått drømmejobben (både når det gjelder selve arbeidet og lønn), og jeg er nesten helt sikker på at jeg aldri hadde hørt om denne jobben hvis det ikke hadde vært for en tidligere kollega som tipset meg om stillingen, for jeg hadde aldri tenkt over å leite etter slike stillinger på de stedene stillingen ble utlyst. Jeg måtte likevel vente 13 måneder på stillingen ifra første gang han han tipset meg om den, men det var så absolutt verdt ventetiden. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hvor viktig er kontakter og et godt nettverk? Jeg tenker meg å ta master i Norge bare for å få et nettverk og kontakter. Og jeg har også hørt at det er vanskelig å få en god jobb hvis man ikke kjenner så mange i næringslivet. Nettverk er utrolig viktig både for å få med seg ledige stillinger men også rekruttering. Det er ofte stillinger som ikke engang har stillingsannonser pga. ting går på nettverk (ikke unikt eller spesielt for økonomi, eller IT som jeg har erfaring med). Vel, jeg føler selv at jeg har fått drømmejobben (både når det gjelder selve arbeidet og lønn), og jeg er nesten helt sikker på at jeg aldri hadde hørt om denne jobben hvis det ikke hadde vært for en tidligere kollega som tipset meg om stillingen, for jeg hadde aldri tenkt over å leite etter slike stillinger på de stedene stillingen ble utlyst. Jeg måtte likevel vente 13 måneder på stillingen ifra første gang han han tipset meg om den, men det var så absolutt verdt ventetiden. Kan jeg få spørre hva du jobber med? Ønsker du ikke å dele spesifikt så er også område greit nok. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Da har jeg et skikkelig dilemma: enten skal jeg satse på en toppskole når jeg skal ta master eller komme tilbake til Norge for å få et godt nettverk. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hvis du klarer å komme inn på en "toppskole" vil du være en interessant kandidat uansett, men dette er ikke relevant for de fleste. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Kan jeg få spørre hva du jobber med? Ønsker du ikke å dele spesifikt så er også område greit nok. Systemovervåker (google NOC Engineer hvis du lurer på arbeidsoppgaver). Kun Fagbrev som serviceelektroniker og fagtekniker fra teknisk fagskole, men på lønnslippen i juni hadde nådde jeg 349k brutto, så total brutto i år blir rundt 750k (524k brutto før overtid). Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Da har jeg et skikkelig dilemma: enten skal jeg satse på en toppskole når jeg skal ta master eller komme tilbake til Norge for å få et godt nettverk. Hvis du allerede har vært i utlandet så har du jo utenlandserfaring. Da ville jeg reist hjem og satset mer på de tingene du kan gjøre her hjemme som arbeidsgivere liker. Å si at arbeidsgivere ser på hvordan man er som person som et tips er egentlig litt meningsløst ettersom man ikke forandrer personlighet over natten akkurat. Jeg har lest mye artikler og intervjuer om dette og det som nesten utelukkende går igjen om du skal skille deg ut med en økonomiutdannelse er 3 ting: Utenlandserfaring Verv: ta på det et studentverd, jobb i en frivillig organisasjon eller lignende. Rett og slett for å vise engasjement. Gode karakterer. Ja, arbeidsgiver ser på karakterene dine. Når du kommer som nyutdannet fra skole uten jobberfaring så er karakterene det eneste objektive du har å vise til hvor god jobb du gjør. Når DNB skal ansette trainees er første utvalg at alle med C eller lavere i snitt kastes i søppeldunken. Videre er det småting du kan tenke på som er mer eller mindre relevant alt etter arbeidsgiver. Noen setter pris på at du har hatt deltidsjobb ved siden av studiene, fordi du da har litt erfaring fra hvordan arbeidslivet virker og det viser at du klarer å balansere skole, jobb og fritid om du samtidig har gode karakterer. Det er også viktig at du velger fagsammensetning du liker og at du kan forklare hvorfor du valgte de og de fagene når du blir tatt inn til intervju. Det å gå på en mindre anerkjent skole i Norge viser seg å ha lite å bety utenom at du kanskje ikke får det samme nettverket. I lønnsundersøkelser finnes det ingen korrelasjon mellom å f.eks. gå NHH og det å få høyere lønn enn siviløkonomer fra andre skoler. Sist, men ikke minst, jobb med nettverk. Veldig mange får jobbtilbud via sitt nettverk, flere enn man kanskje skulle tro(jeg finner ikke artikkelen for øyeblikket). Så med mindre du har tenkt å søke på noen av gulljobbene som har flere hundre søkere hvert år, tenker da spesielt på trainee-stillinger i større bedrifter, så kan nettverk være avgjørende for hva slags jobb du får. 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Systemovervåker (google NOC Engineer hvis du lurer på arbeidsoppgaver). Kun Fagbrev som serviceelektroniker og fagtekniker fra teknisk fagskole, men på lønnslippen i juni hadde nådde jeg 349k brutto, så total brutto i år blir rundt 750k (524k brutto før overtid). Stemmer, tror kanskje jeg har lest at du har nevnt det før når jeg tenker meg om. NOC virker som en grei stilling det. Selv satser jeg på sysadmin, men da med master. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Et spørsmål: Mattefag vs administrasjonsfag? Hva burde jeg gå for? Hvis jeg skal gå for mattefag tas fagene hos "en mindre kjent del av universitetet", men hvis jeg velger administasjonsfagene tas fagene hos en avdeling av universitet som er en anerkjent business skole. A: Økonomistudie med mattefag (ingen administrasjonsfag) B: Økonomistudie med administrasjonsfag (ingen eller for få mattefag) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Det er størst etterspørsel etter økonomer med god tallforståelse. Endret 6. august 2013 av Nimrad Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Studie B har mange tallfag, men ingen rene typisk mattefag. Det blir mer samfunnsøkonomi/finans/regnskap-fag. Er det krav et krav å ha rene mattefag? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Studie B har mange tallfag, men ingen rene typisk mattefag. Det blir mer samfunnsøkonomi/finans/regnskap-fag. Er det krav et krav å ha rene mattefag? Sånn egentlig bør man velge det man liker best. Jeg har sendt en mail en gang for noen måneder siden til Econa som er fagorganisasjonen for siviløkonomer. Etter jeg sa hvilke fag jeg er gode i sa de: Høres bra ut, det er et større og større behov for økonomer med god tallforståelse. Jeg er god i økonomi-fagene og ikke så god i administrasjonsfagene. Det vil si strategi, markedsføring, jus osv. De som er mer "skrivefag". Samfunnsøkonomi, finans, regnskap går under tallfag. Hvis du har like lyst til begge deler så ville jeg gått for tallfagene. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Sånn egentlig bør man velge det man liker best. Jeg har sendt en mail en gang for noen måneder siden til Econa som er fagorganisasjonen for siviløkonomer. Etter jeg sa hvilke fag jeg er gode i sa de: Høres bra ut, det er et større og større behov for økonomer med god tallforståelse. Jeg er god i økonomi-fagene og ikke så god i administrasjonsfagene. Det vil si strategi, markedsføring, jus osv. De som er mer "skrivefag". Samfunnsøkonomi, finans, regnskap går under tallfag. Hvis du har like lyst til begge deler så ville jeg gått for tallfagene. Jeg er også best i økonomifag, men er mindre god i administrasjonsfag akkurat som deg. Når jeg ser på studieplanen, ser jeg at det bare er administrasjonsfag i første året, men resten er tallfag, som egentlig bør passe meg bra. Men for å få sidetittelen siviløkonom må man jo ha en rekke administrasjonsfag, som er litt kjipt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå