Kristair Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Hei der! Er splitter ny her og trenger et råd eller tre angående mitt hjemmeserver-prosjekt Til informasjon; det kan jo hende at mine spørsmål er besvart stykkvis og delt i andre tråder rundt om på forumet her, uten at jeg har oppdaget dem. Hvis så er tilfelle, beklager jeg på forhånd.. Gi meg en link så skal jeg lese Hadde en Synology ds211j NAS for en liten tid tilbake og var fornøyd med den til enkel strømming av film og musikk til min latterlige ACRyan mediespiller, samt torrent-nedlasting. Mine behov har nå endret seg så og si; jeg ønsker nå å ha en hjemmeserver til å strømme video (opp til 1080p) og musikk (Flac), nedlasting av torrents, FTP, backup og fildeling (til hjemmenetverket). Strømming av musikk og video skal foregå til mediespiller/TV med PLEX. Serveren må da altså håndtere PMS. Jeg har snust på to alternativer hva gjelder HW, hjemmebygg: ASUS P8H77-I hovedkort Intel i3-3220T (evt 3220, uten T) 8 GB DDR3 1333MHz Intel SSD 520 60GB (OS) eller ferdigbygg: HP Proliant microserver Gen8 G2020T Begge alternativene monteres det 2 stk 2,5TB WD HDD i, som lagring, satt opp med RAID2. Har noen erfaringer med HP-serveren? Vil denne kunne fungerer til mine behov? Burde jeg anskaffe en RAID-kontroller for hjemmebygget? Førstnevnte vil være billigst, men uten support så og si.. OG så var det spørsmålet om OS da... Jeg har til nå kun benyttet meg av Windows og OSX på mine maskiner, samt linux av et eller annet slag på NASen (det var enkelt og greit satt opp det, men så var det et ferdigbygg også...). Noen anbefalinger til en som ønsker det overkommelig å sette opp og drifte? Jeg er åpen for å benytte linux da begge HDD nå er formatert med ext3 (eller var det 4...) og takler store filformater (ikke noe FAT32 her!) På forhånd takk til de som tar seg tid til å (lese og) svare Lenke til kommentar
olahe Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) viss din hovedmaskin kjører os x vil jeg anbefale deg å kjøpe en gammel mac pro å bruke denne kan kobles opp mot både windows og os x Endret 3. august 2013 av olahe Lenke til kommentar
Kristair Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 viss din hovedmaskin kjører os x vil jeg anbefale deg å kjøpe en gammel mac pro å bruke denne kan kobles opp mot både windows og os x Hmm, høres jo fornuftig ut det, men så ønsker jeg ikke at serveren skal ta sånn med plass heller, det er egentlig ikke veldig viktig for å være ærlig, uansett, så hadde jeg sett for meg én av de to mulighetene jeg selv har skissert. Du har ingen kommentarer til eller erfaringer med dem, kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå