AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 En nabo som bor i en leilighet rett under meg har helt siden han flyttet inn for ca. 4 Måneder siden, har hver dag i flere timer spilt høy musikk med mye bass. Huseier har sagt at han har et monster av et musikkanlegg. Dette høres opp igjennom gulvet, og jeg må både høre og kjenne bassduringen i timesvis fra han kommer hjem i 14 tiden til 23:30 tiden på kvelden med få intervaller av pauser. Jeg vet fra tidligere at det ikke er spesielt lytt imellom etasjene heller da jeg ikke har hørt et pip fra tidligere leieboere, men faktisk måtte være utenfor huset for å høre at det har vært fest der når vinduer har vært åpne. Så til poenget, det er så ufattelig irriterende å høre på bassdunkingen dag ut og dag inn, jeg klarer knapt å slappe av lengre. Ting som å sette på radioen og sette seg i sofaen med kaffen er bare å glemme, jeg tør så vidt å åpne/lukke ytterdøra på en vanlig måte i frykt for at han skal finne en legitim grunn til å stille opp volumet for at han vet jeg er våken, så det blir litt splinter cell style når jeg kommer inn. Jeg kjenner det på meg at det faktisk begynner å gå løs på den psykiske helsen. Jeg har siden Onsdag sovet ca. 7 timer sammenlagt. Huseier har kommet 3 ganger med krav om at han skal slutte bråket. De er dog på hytta nå og kommer til å være der mye av resten av sommeren så de får ikke med seg bråket som bare fortsetter. Jeg prøvde selv å kontakte han i går for å komme fram til en sunn og fornuftig løsning, men ingen kom ut når jeg banket på. Jeg er desperat etter veiledning! Kan jeg kontakte politiet og få råd? Evt. At de kan gjøre noe, da tenker jeg ikke de som er på operativ patrulje, men politikammeret på mandag, dagtid. Har §350 eller §390 noe som helst å si i denne saken? Hjelp meg please... Anonym poster: 4a13329548c9d465f1adeed72e5316e9 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) Sett en lapp på døra hans og skriv at du ikke liker de låtene han spiller og "Mvh Nabo" Kanskje det kan hjelpe å faktisk besøke han og sitte å lytte til hans anlegg litt. Få litt innblikk i musikken hans. Om du ignorerer han, og plutselig treffer han en dag året senere, så ser han på deg og tenker "Oi, der er han fyren jeg voldtok ørene til i to år uten pause" og du går der sprutrød i ansiktet er ingen løsning. Man må få ut meningene sine. Endret 3. august 2013 av LonelyMan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 står sikringsskapet i gang? isåfall ta disse vær gang de bråker. et siste alternativ er jo et innbrudd når det ikke er noen hjemme og kast hele anlegget i søpla... Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 I motsetning til andre her vil jeg på det sterkeste frarå deg sjøltekt - altså å ta loven i egne hender. En klar og utvetydig melding på døra - med kopi av meldingen og foto av den festet til døra - er derimot absolutt å anbefale som dokumentasjonf or seinere. D kan selvfølgelig kontakte politiet og få råd, en av etatens oppgaver er nettopp rådgiving innen sitt kompetanseområde. Mest oppnår du trolig ved å kontakte der i ordinær kontortid, men det er absolutt intet forbud mot å kontakte vakta kl 22 når det dundrer i veggene heller (bare ikke på øyeblikkelig hjelp-telefonen, men på det normale fem- eller åttesifrede vaktnummeret til ditt kontor). Forutsatt at du bor i noe som kalles "boligområde" skal det nemlig være stille nok til at det er mulig å sove fra kl 22 eller 23 (tolkes litt ulikt fra sted til sted når "natt" begynner, men argument ved diskusjon er statens reiseregulativ §2e som sier at "med natt menes i denne avtale tiden mellom kl 2200 og kl 0600"). Husk at intet er som dersom politiet har ledig kapasitet og med det tid til en tur bortom, så de kan ta bråkmakeren på "ferske spor". Videre har husleieloven regler om nattero. Dersom huseier ikke håndhever de reglene og dette gir deg problemer vil leieforholdet lide av en mangel, jfr §5-2 i husleieloven. Skulle den mangelen gjøre at du ikke kan bruke leiligheten "til bebeoelse" kan du for det ene si opp dersom den ikke blir rettet innen rimelig tid. At huseier har tatt kontakt tre ganger antyder at "rimelig tid" nok er i ferd med å renne ut nå. Hvorvidt huseier er på hytta er uinteressant. Huseier vet han har et problem, og da er det hans sak å enten rykke ut eller ordne en fullmektig som kan gjøre det samme. Husleieloven sier nemlig ikke at "....utleieren (plikter) i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen utenom når huseier tar ferie". Det følger visse plikter med ethvert utleieforhold og tar "selvstendig næringsdrivende" ferie må de sørge for vikar så lenge de framdeles har plikter. For det andre vil du ha rett på erstatning dersom du i krisetilfelle f eks må "evakuere" boligen og legge deg inn på campinghytte eller hostell for å få sovet ut. (I det siste tilfelle bør du - for bevisets del - alliere deg med politiet, og dersom det faktisk er ro 6-7 timer på natta blir dette vanskelig å bruke dersom du ikke f eks arbeider på natta og huseier beviselig vet det.) Det går fram av husleielovens §2-13 og §2-14, og du kan holde leie tilbake som dekker kravet ditt (§ 2-15). Det nytter imidlertid ikke å legge seg inn på femstjernes hotell, for "forsømmer leieren å begrense tapet gjennom rimelige tiltak, må leieren bære den tilsvarende del av tapet." Altså må du velge så rimelige løsninger du kan, men har da krav på å få dekket alle ekstrautgifter så langt du kan dokumentere at forholdene hindrer deg i å få nødvendig nattesøvn. (Men dette forutsetter altså også at duu sover når det ER ro kl 22-6 eller 23-7, evt normalt ved huseier var klar over at du ville være hindret i det pga andre plikter da du gjorde leieavtalen.) Du kan for øvrig også be huseier trykke på politiet. At to trykker på samme sak gjør ikke så sjelden saken mer prioritert der. 6 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Man har ikke lov til og forstyrre naboer uansett tid på døgnet, Altså gressklipping,vasking,spyling og den slags er ikke en 10 timers maraton så det er jo selvfølgelig lov. Men man skal på ingen måte "leve" slik at det går uttover naboer, Vi hadde selv naboer før som holdt på med bensinbiler ( rc ),høy musikk og generell støy hele tiden og det tok vi gjennom politi etter at våre forespørsler bare ble ignorert. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 TS her! Takker for objektive svar! Gull verdt! Kan det ha noe å si at jeg har et mulig "vitne i saken", en som bor på siden har også avgitt klager og "pushet" mer på huseier enn jeg. Tror han er ganske keen på å få slutt på dette. Har også fått info om "Leieboerforening" som jeg kan bruke flittig og ved slike episoder. Anonym poster: 4a13329548c9d465f1adeed72e5316e9 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) Jo flere personer som blir plagget av dette jo mer seriøst blir problemet og da er det enda viktigere for huseier og fikse dette og om dere prater med politi så blir saken mer prioritert. Endret 3. august 2013 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Da er det jo bare å ta ringepårunden i nabolaget og høre om personer har blitt plaget med slike lyder, og få de til å signere på et brev dere sender til utleier. Det her er ikke sikkert er gjort på noen dager, det kan nok ta tid, samtidig vil det være verdt det. Alternativt så går det jo an å prøve å snakke med naboen igjen, gjerne ta med han andre som også klagde. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Å prøve å få tak i naboen som klager, eventuelt skrive et brev og legge i postkassen eller henge på døren om han ikke svarer, bør være første forsøk før man tar saken videre. Dessverre er det ofte at personer som bråker så mye som din nabo gjør, i utgangspunktet er selvsentrerte og egoistiske da de fleste vet at så høye lyder forstyrrer, men likevel ikke forsøker å dempe seg eller redusere mengden. Derfor er det stor sjanse for at vedkommende ikke bryr seg om din mening. I så fall har du enda mer å gå med mot utleier for å presse han til å ta tak i saken (og det skal utleier gjøre, uavhengig av om han er i Norge eller på ferie i Kina). Det utleier bør gjøre nå, ettersom han allerede har krevd tre ganger om å kutte ut bråket, er rett og slett å skriftlig true med utkastelse. Om det fortsatt ikke bedrer seg, skal utleier gi han en tidsfrist på å flytte. Hvor lang den fristen er, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Det utleier bør gjøre nå, ettersom han allerede har krevd tre ganger om å kutte ut bråket, er rett og slett å skriftlig true med utkastelse. Om det fortsatt ikke bedrer seg, skal utleier gi han en tidsfrist på å flytte. Hvor lang den fristen er, vet jeg ikke. Litt for lang og uklar prosess etter min vurdering. Det utleier her gjør er å sende advarsel i form et rekommandert brev med påpekning at alminnelig ro og orden er brutt, at han har mottatt gjentatte klager på det forholdet fra andre leietakere, at leietaker har mottatt klager på forholdet før (nevn datoer/tidspunkt så langt mulig) og at leietaker derfor innen sju dager fra mulig mottak av brevet har å vise at han har endret kurs, ellers vil leieavtalen bli hevet med hjemmel i husleielovens §9-9, pkt b). Så sendes brevet med såkalt mottaksbevis (snakk med Posten), evt overleveres i vitners nærvær. Det siste er å foretrekke så lenge vitner kan skaffes, både økonomisk og tidsmessig. Er det etter åtte dager fra leietaker fikk/kunne få (jfr mottaksbeviset) brevet i hende framdeles problemer, sendes/leveres på samme måte hevingserklæring med hjemmel i husleielovens §9-9, pkt b) og med pålegg om såkalt fravikelse innen 48 timer fra mottak. Samtidig sendes varsel til sosialkontoret i samsvar med §9-11 og kopi av denne meldingen til leier. To uker etter mottak av hevingserklæring kontaktes namsmann med skriftlig begjæring om utkastelse, og vedlagt kopi av alle sakens dokumenter. Kan så utleier i tillegg få politiets uttalelse i saken (les: at politiet faktisk har noe notert, fordi det har kommet diverse klager inn og kanskje (enda bedre) politifolks egne observasjoner ved besøk på adressen etter klagene) og også legge ved en kopi av denne i papirhaugen som følger utkastelsesbegjæringen til namsmannen øker det namnsmannens effektivitet. I løpet av noen uker kan altså heile problemet være løst. Dersom utleier vil ha det løst. 2 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Trådstarter, Dette synes jeg slett ikke du skal finne deg i. Heldigvis er slike problemer ofte ganske enkle å løse. Med mindre naboen er av den typen som gir blaffen i andre og gjør som han selv vil, burde det holde om du sa klart ifra til ham at du ikke vil tolerere denne støyen. Bor man i flermannsbolig må man ta hensyn til de andre beboerne. For alt vi vet er naboen ikke klar over at lyden høres så godt i etasjen din, kanskje er han i god tro. Det er ikke naturlig å kontakte politiet før du har tatt kontakt med naboen. Du kan imidlertid fortelle naboen at du har vært inne på tanken og vil ringe politiet hvis det ikke blir noen annen løsning. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Trådstarter, Dette synes jeg slett ikke du skal finne deg i. Heldigvis er slike problemer ofte ganske enkle å løse. Med mindre naboen er av den typen som gir blaffen i andre og gjør som han selv vil, burde det holde om du sa klart ifra til ham at du ikke vil tolerere denne støyen. Bor man i flermannsbolig må man ta hensyn til de andre beboerne. For alt vi vet er naboen ikke klar over at lyden høres så godt i etasjen din, kanskje er han i god tro. Det er ikke naturlig å kontakte politiet før du har tatt kontakt med naboen. Du kan imidlertid fortelle naboen at du har vært inne på tanken og vil ringe politiet hvis det ikke blir noen annen løsning. Du leste vel førstetråden, huseier har allerede lagt ned krav om at bråket slutter... 3 ganger! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 TS Her! Kjempetakk for flere innspill! Mye bra relevant informasjon og stoff. En ting skal jaggu være sikkert dere, etter jeg ga signal om at politi vil kontaktes har det blitt så utrolig rolig og fredelig og jeg har så vidt ikke hørt et pip. Men har fortsatt litt kalde føtter om at dette kan snu seg, iht. Til tidligere "gi seg faen"-holdning. Derfor det ultimatumet med å kontakte politiet inn i situasjonen, for det er rett og slett siste bastion før eventuelle plager, psykiske problemer etc. Og det nekter jeg bare fordi at en person ene og alene skal ha sin daglige egoboost som genererer mye stress og går så mye ut over andre som prøver å slappe av, ha seg en middags-strekk, jobbe med skolearbeid etc. Kunne ikke gitt meg mer faen om det var i ny og ned eller noe konstruktivt som feks. Fest/damer på besøk. Men når han kjører solo sånn der 95% av fritiden, da blir det bare kvalmt rett og slett. Anonym poster: 4a13329548c9d465f1adeed72e5316e9 2 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Bor selv i blokk, men har tatt til hensyn og droppet subben, da naboen kom og skrek endag over at ting falt fra veggen hennes. Så nå har jeg feit steinblokk + spikes + bassfeller og akustiske plater rundt om kring. Det hjelper mye, har nå på flere år ikke fårr 1 eneste klage. Så det jeg annbefaler deg er å snakke med han på hvordan han kan dempe f.eks stenblokk/spikes under subben hjelper fra å forplante og gå til deg. hjelper litt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå