the_ruthless Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg har to PC'er. En med WinMe og en med Win2kPro. Den med WinMe har ISDN-kortet, og skal dele internett-forbindelsen, via krysset TP-kabel til den andre boksen... Hvordan får jeg dette til på et enkelt og bruker-vennlig vis? Er det noe freeware eller stuff jeg kan bruke til dette...? SyGate-tingen jeg har lasta ned, funker ikke... Osv... Hvaslags instillinger og shit må jeg gjøre? Har NIC i WinMe-boksen, og on-board NIC i Win2kPro-boksen... (Kan noen også fortelle meg hvorfor Win2kPro bruker så lang tid på å åpne delte mapper over nettverk?) _________________ "Signature? I don't need no steeenkin' signature!" http://minipuz.tk/ [ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-02-14 23:25 ] Lenke til kommentar
Novise Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Dette burde være greit! Siden det er maskinen med ME som har internettforbindelsen må du sørge å "huke av" for "Shared" og "Dial on demand" for isdn-kortet ! I maskinen som kjører 2K trenger du å "huke av" for at internetaksessen er via LAN. Du bør også passe på at du er riktig logget på inn på maskinene (spesiellt den med ME er kilen på slikt) Du bør da kunne "se" begge maskinene når du trykker "My network places"! Da skulle det gå greit! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Hater å få networking til å funke... Det er en så teit oppgave... Greide i går å få de to maskinene til å være i samme arbeidsgruppe... De var ikke særlig samarbeidsvillige først... Men nett og slikt er enda et problem... Så bare kom med mulige løsninger... (Er på skolen nå. Har ikke fått prøvd mulighetene til Novise.) _________________ "Signature? I don't need no steeenkin' signature!" http://minipuz.tk/ [ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-02-15 09:37 ] Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Har lagt merke til at dette med internett-deling er et tabu-tema eller sånt her på HARDWARE.no... Why? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Kan ikke Hardware.no lage en skikkelig gjennomgående guide på hjemmenettverk, internettdeling osv...? Lenke til kommentar
Howard Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: On 2002-02-15 12:03, the_ruthless skrev:Kan ikke Hardware.no lage en skikkelig gjennomgående guide på hjemmenettverk, internettdeling osv...? Den er underveis! :smile: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Allright! Meget bra! :smile: Når er den ferdig? (Er utålmodig!) Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Har samme problemet jeg som du. Pleier og linke med kammerater innimellom via kryssa kabel. Men hvordan i H*******E deler jeg internettforbindelsen? Har w98 på begge maskinene og ISDN64k! Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Dette er lett, du må sette opp en ip adresse for hver av maskinene i område 192.168.0.1 (win Me)- 192.168.0.2 (w2k) Så setter du opp ip adressen til win me maskinen opp på DNS og Gateway plassene i w2k maskinen. Deretter vil alt fungere fint. (du må sette opp IE til LAN med automatisk proxy innstilling.) Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Så jeg trenger intet annet enn DNS- og Gateway-innstillinger for at det hele skal funke? Slik at jeg kan avinstallere SyGate-ting og ICS...? Lenke til kommentar
ebe Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Gjør slik: På PC1 (med ISDN): Nettverkskort kan ka IP f.eks. 10.0.0.1 eller 168.192.0.2. PC2 (klient) sitt nettverkskort SKAL ha automatisk tildelt IP. På dette kortet settes GATEWAY til IP-adressen til kortet i PC1 - altså 10.0.0.1 (eller 168.192.0.2). DNS er vel ikke nødvendig å sette. MASK kommer automatisk. Har man ADSL og har to nettverkskort i PC1 er det best å bruke "bridge". Klikk høyre på de to kortene og se om dere kan velge "bridge". Man kan også bruke GATEWAY. Da detter dere GATEWAY-adresse på kortet som NETTVERKET er koblet gjennom til IP-adressen til kortet som ADSL-en henger på. IP-en på det siste (tredje) kortet (ADSL) som jeg ikke har angitt IP til ovenfor kan f.eks. få IP lik 10.0.0.2. (Da blir GATEWAY på på kortet til nettverket lik 10.0.0.2 for de som ikke skulle skjønne det..). Dette skal fungere! Lykke til :smile: Lenke til kommentar
ebe Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Noe jeg glemte å skrive som de fleste sikkert skjønner (og som står lenger opp): Husk å dele internetttilkoblingen - enten det skulle være ISDN- eller ADSL-oppkobling Lenke til kommentar
Howard Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: On 2002-02-15 13:44, ebe skrev:PC2 (klient) sitt nettverkskort SKAL ha automatisk tildelt IP. På dette kortet settes GATEWAY til IP-adressen til kortet i PC1 - altså 10.0.0.1 (eller 168.192.0.2). Man får vel ikke satt gateway manuelt når IP tildeles automatisk? Eller? Lenke til kommentar
ebe Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 nei, sorry! du har rett. men gateway blir automatisk 168.192.0.1 tror jeg. Da setter man bare IP-en til nettverkskortet i PC1 (det som går til nettveket) til 168.192.0.1. tenkte ikke på automatisk IP når jeg skrev, selv om jeg skrev at man skulle velge det.. sorry. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 I windows XP er internett deling verdens enkleste ting! selv mamma kunne nesten klart det! vet ikke om dette går i andre OS, men jeg har i hvetfall delt en ISDN oppkoblingen, og den oppkoblingen dukker opp i "network connections" på de andre maskinene. da kan jeg enkelt koble til og fra inernett fra hvilken PC jeg vil. det popper også opp en liten melding i system tray på de andre maskinene når internett er på. Lenke til kommentar
Sindre Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Jeg synes det er en bra guide på http://www.SHIT4U.com det er 2 guider der, en for win2k server og Win2k KLient, denne er BRA. og en annen der de gjennomgår hvordan du bruker Sygate, tror de har en win 98 maskin, FEIL: ikke http://www.shit4u.com men, http://www.shit4u.no _________________ Sindre -et helt vanlig datanerd!:-) [ Denne Melding var redigert av: SIndre på 2002-02-16 14:12 ] Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Å dele internett om en har win98SE eller WinMe på maskinen med internett er jo SÅRE enkelt. Du innstallerer rett og slett "internettdeling" som du finner i kontrollpanel -> legg til fjern programmer -> innstallere windows. i innstallasjonen velger du nettverkskortet/isdnkortet som har internetttilgangen og nettverkskortet som skal dele internett (ut til nettverket) Så setter du motta automatisk IP på alle klientmaskinene og restartet hele greia. Har alltid funket perfekt for meg og alle mine kamerater !! Absolutt INGEN innstillinger av Ip, DNS, gateway er nødvendig å gjøre hverken på klient maskin eller den som deler, fordi alt blir delt ut automatisk (DHCP) av maskinen som deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå